جراحی لثه

جهت مشاوره برای جراحی لثه توسط دکتر هومن پاک نیت
با ما تماس بگیرید

آنچه در مورد جراحی لثه باید بدانید

جراحی لثه هزینه ثابتی ندارد و عوامل مختلفی از جمله نوع جراحی در آن تاثیر می‌گذارند. برای اطلاع از هزینه دقیق جراحی لثه به کلینیک دکتر پاک نیت مراجعه کنید.

در حین جراحی لثه بی‌حسی تزریق می‌شود و شما در حین درمان دردی احساس نخواهید کرد.

به طور معمول درد ۲ تا ۳ روز بعد از جراحی لثه ادامه پیدا می‌کند و بعد از بین می‌رود.

جراحی لثه ممکن است با عوارضی چون درد، التهاب، تورم، خونریزی خفیف و عفونت لثه همراه باشد.

آدرس و شماره تماس‌های مطب

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

نیاوران، خیابان جماران، جم سنتر، طبقه ۱۰ واحد ۱۰۰۶

ساعت تماس ۱۳ تا ۱۸

دکتر هومن پاک نیت

رزرو وقت

جهت رزرو وقت مطب فرم زیر را تکمیل نمایید.

جراحی لثه درمان ضروری برای برخی مشکلات لثه‌ای مثل ژنژیویت و بیماری‌های پریودنتال ضروری است. بسیاری از افرادی که درگیر این بیماری‌ها هستند، می‌خواهند بدانند که جراحی لثه دقیقا چیست و چرا به آن نیاز دارند. در ادامه این مطلب در مورد صفر تا صد جراحی لثه توضیح خواهیم داد.

جراحی لثه چیست؟

جراحی لثه یکی از درمان‌های دندانپزشکی است که به منظور حفظ و بازسازی بافت لثه انجام می‌شود. در برخی شرایط چون بیماری‌های پریودنتال یا ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای بخش زیادی از لثه‌ها دچار عفونت و پوسیدگی می‌شوند. در این شرایط لثه‌ها به شدت حساس می‌شوند و کارکرد خود را از دست می‌دهند. در مراحل شدیدتر حتی ممکن است عفونت لثه منجر به از دست دادن دندان‌ها نیز بشود. به این ترتیب جراحی لثه با هدف حفظ پوشش ریشه دندان‌ها، بازسازی لثه،‌ حفظ استحکام دندان‌ها، جلوگیری از گسترش عفونت و کاهش فاصله بین دندان‌ها انجام می‌شود.

چرا به جراحی لثه نیاز داریم؟

جراحی لثه معمولا زمانی انجام می‌شود که عفونت منجر به بروز یک پاکت پریودنتال عمیق با عمق ۵ میلی‌متر و بیشتر شده باشد. در این مواقع عفونت حاصل با روش‌های دیگر قابل حذف نبوده و جراحی لثه باید انجام شود. علاوه بر این موارد زیر هم می‌توانند عامل نیاز به جراحی لثه باشند:

• ابتلا به بیماری پریودنتال
  • ابتلا به ژنژیویت
  • ابتلا به دیابت
  • مصرف دخانیات و سیگار زیاد
  • تغییرات هورمونی شدید
  • ابتلا به بیماری‌های خاص
  • استعداد ژنتیکی ابتلا به بیماری‌های لثه‌ای
  • تعویض و بازسازی بافت از دست رفته لثه
  • افزایش یا کاهش طول تاج دندان
  • کیست و تومور لثه‌ای
  • مصرف برخی از داروها
  • تجمع پلاک‌های باکتریایی در محل لثه
  • عفونتشدید

علائم بیماری لثه‌ای

بیماری‌های لثه‌ای معمولا با علائم زیر خود را نشان می‌دهند:

• تورم و التهاب
  • قرمزی لثه
  • درد و حساسیت لثه
  • خونریزی ناگهانی از لثه
  • وجود پاکت‌های پریودنتال عمیق در بین دندان‌ها
  • درد شدید دندان
  • شل شدن دندان‌ها
  • پیدا شدن ریشه دندان
  • دردلثهبهخصوصهنگامغذاخوردن
  • تحلیل و عقب رفتن لثه
  • سفید شدن لثه‌ها

انواع جراحی لثه

جراحی لثه انواع مختلفی دارد که دندانپزشک با توجه به شرایط بیمار و شدت بیماری از روش‌های مختلفی برای درمان استفاده می‌کند. انواع جراحی لثه عبارت اند از:

جراحی فلپ لثه (Flap surgery)

جراحی فلپ لثه نوعی از عمل لثه است که با هدف کاهش عمق پاکت‌ پریودنتال انجام می‌شود. این نوع عمل در موارد پیشرفته بیماری پریودنتیت کاربرد دارد و منجر به توقف بیماری می‌شود.

جراحی کیست لثه

گاهی در لثه یک سری تومور و کیست‌های عفونی ایجاد می‌شوند. در این مواقع دندانپزشک از عمل جراحی کیست لثه برای برداشتن کیست‌های عفونی استفاده می‌کند.

جراحی افزایش طول تاج دندان

جراحی افزایش طول تاج دندان در واقع یک عمل زیبایی است و با هدف زیباترکردن ظاهر دندان‌ها و لبخند استفاده می‌شود. این عمل جراحی همچنین در طراحی لبخند به کار می‌رود و زمانی انجام می‌شود که قد تاج دندان بسیار کوتاه یا بسیار بلندتر از حالت معمول و نرمال است.

جراحی لیفت لثه

لیفت لثه را با عنوان کانتور لثه یا تغییر شکل لثه هم می‌شناسند. این نوع جراحی در واقع یک درمان زیبایی لثه است که لبخند لثه‌ای را درمان می‌کند. در این جراحی بخش‌های اضافی لثه برداشته می‌شوند تا خط لبخند متقارن و متعادل شود.

جراحی اپیکواکتومی (Apicoectomy)

جراحی اپیکواکتومی در واقع زیرشاخه عمل لثه است و در آن انتهای ریشه دندان تحت عمل جراحی قرار گرفته و بافت عفونی لثه برداشته می‌شود. گاهی بعد از درمان ریشه و عصب کشی، عفونت و التهاب در محل باقی می‌ماند. در این مواقع جراحی اپیکواکتومی برای حذف بقایای عفونت‌ها و پوسیدگی‌ها به کار برده می ‌شود.

جراحی پیوند لثه

جراحی پیوند لثه به عنوان جراحی پلاستیک پریودنتال هم معروف است، در درمان تحلیل لثه کاربرد دارد. زمانی که بافت لثه از دندان جدا می‌شود و بخشی از ریشه دندان نمایان می‌شود، تحلیل لثه رخ می‌دهد. جراحی پیوند لثه سطح ریشه دندان را می‌پوشاند و ظاهر لبخند را زیباتر می‌کند.

فواید جراحی لثه

از مهم‌ترین فواید جراحی لثه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• افزایش زیبایی لبخند
  • اصلاح شکل و اندازه دندان‌ها
  • زیبا و جوان‌ترشدن چهره
  • حذف پوسیدگی و عفونت‌ها
  • هزینه درمان مناسب
  • دوره نقاهت کوتاه
  • نتیجه دائمی و همیشگی
  • اصلاح ساختار و شکل لثه‌ها
  • حفظ سلامت لثه و دندان‌ها
  • افزایش اعتماد به نفس

عوارض جراحی لثه

جراحی لثه ممکن است با عوراض زیر همراه باشد:

• عفونت لثه که بسیار نادر است و با علائمی چون بوی بد دهان خود را نشان می‌دهد.
  • خونریزی عارضه‌ای شایع بعد از جراحی لثه است که معمولا خود به خود از بین می‌رود.
  • درد و حساسیت لثه موقتی است و بعد از ۲ تا ۳ روز از بین می‌رود.
  • حساسیت به داروها که با علائمی چون خارش، قرمزی و تورم خود را نشان می‌دهد.
  • آسیب به بافت‌های دیگر که در اثر جراحی غیراصولی رخ می‌دهد.

مراحل انجام جراحی لثه

قبل از انجام جراحی لثه تهیه عکس رادیوگرافی از دندان‌ها و استخوان فک الزامی است. دندانپزشک ابتدا با بررسی عکس‌ها محل دقیق بروز عفونت را تعیین کرده و بعد با توجه به آن روند درمان و نوع عمل را مشخص می‌کند. به طور کلی مراحل انجام جراحی لثه به صورت زیر است:

۱- تزریق بی‌حسی یا بی‌هوشی براساس نوع عمل جراحی

۲- ایجاد یک برش کوچک در محل عفونت

۳- جداسازی و پاک‌سازی تمامی عفونت و پلاک‌های باکتریایی

۴- انجام عمل جراحی با توجه به نوع و شکل بیماری

۵- بخیه محل جراحی

این مراحل در انواع مختلف جراحی لثه کمی با هم متفاوت هستند اما کلیت عمل لثه شامل همین مراحل است. بخیه‌ها بعد از گذشت ۷ الی ۱۰ روز باز می‌شوند.

پس از انجام جراحی لثه چه اقداماتی باید انجام شود؟

به جرات می‌توان گفت که روایت‌های وحشتناکی در مورد جراحی لثه وجود دارد. بسیاری از افراد از تجربه دردناک خود از این عمل جراحی با دیگران صحبت می‌کنند و می‌گویند که بعد از جراحی وضعیت خوبی نداشته اند. اما این روایت‌ها کاملا بی‌اساس هستند. زیرا اگر جراحی لثه خود را در مطب دکتر پاک نیت انجام دهید و مراقبت‌های بعد از عمل را مو به مو اجرا کنید، نهایت رضایت را از درمان خود خواهید داشت. مهم‌ترین توصیه‌های بعد از جراحی لثه عبارت اند از:

۱- کامل‌کردن دوره دارویی

دندانپزشک برای کنترل باکتری‌ها و جلوگیری از بروز عفونت یک دوره آنتی‌بیوتیکی برای شما تجویز می‌کند. این دوره آنتی‌بیوتیکی باید تا انتها مصرف شود در غیر این صورت احتمال بروز عفونت بعد از عمل وجود دارد.

۲- استفاده از استنت کامی

اگر برای جراحی پیوند لثه از بافت‌های سقف دهان استفاده شده است، بعد از عمل باید محیط مناسبی برای بهبود زخم سقف دهان مهیا کنید. استنت ابزاری است که در محل زخم قرار گرفته و از آن محافظت می‌کند. استفاده از استنت زمان بهبودی را سرعت می‌بخشد، از خونریزی جلوگیری می‌کند و ناحیه زخم را تا انتهای درمان تمیز نگه می‌دارد.

۳- رعایت بهداشت دهان و دندان

بعد از عمل جراحی لثه باید بیشتر از قبل مراقب بهداشت دهان و دندان خود باشید، زیرا هر کوتاهی ممکن است منجر به یک عفونت گسترده و خطرناک شود. روزی حداقل دو بار مسواک بزنید و حتما از نخ دندان استفاده کنید. هفته‌ای یک بار دهان خود را با دهانشویه بشویید.

۴- رعایت محدودیت‌های غذایی

برای تجربه بهتر در دوره نقاهت بعد از جراحی لثه رعایت محدودیت‌های غذایی الزامی است. در این دوره باید تا حد امکان از مصرف غذاهای سفت و چسبنده خودداری کنید. بهترین غذاها در این دوره غذاهای نرم و آبکی مثل پوره، سوپ، نودلیت و … هستند. همچنین باید غذاها و نوشیدنی‌ها را در دمایی که نه خیلی سرد هستند و نه خیلی داغ، مصرف کنید. زیرا غذاهای خیلی سرد یا خیلی داغ باعث ناراحتی و التهاب مجدد ناحیه عمل می‌شوند.

۵- ورزش‌های سبک

بعد از جراحی تنها می‌توانید ورزش‌های سبکی چون پیاده‌روی انجام دهید. انجام هر گونه فعالیت ورزشی سنگین تا ۲ هفته بعد از عمل ممنوع است.

۶- استراحت کافی

بعد از جراحی لثه حداقل یک هفته به استراحت مطلق نیاز دارید تا زخم به خوبی التیام یابد. دقت کنید که هنگام خوابیدن،‌ سرتان بالاتر از سطح زمین باشد،‌ زیرا پایین‌ نگهداشتن سر می‌تواند خونریزی را طولانی کند.

۷- استفاده از کیسه یخ

کیسه یخ درد و التهاب بعد از عمل را کاهش می‌دهد. کیسه یخ را می‌توانید هم در داخل دهان و هم خارج از دهان قرار دهید تا التهاب بعد از عمل کمتر شود.

۸- مراجعه به دندانپزشک

۲ هفته بعد از جراحی لثه باید برای معاینه مجدد به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید. علاوه بر این باید برای ویزیت‌های بعدی خود برنامه منظمی داشته باشید و سر وقت برای معاینه مراجعه کنید.

۹- مصرف داروهای مسکن

داروهای مسکن برای کنترل درد بعد از جراحی تجویز می‌شوند. این داروها را باید دقیقا سر وقت و مطابق با تجویز پزشک مصرف کنید. از افزایش دوز داروهای مسکن بدون مشورت پزشک خودداری کنید.

۱۰- ترک سیگار و دخانیات

مصرف سیگار و دخانیات احتمال بازگشت عفونت را افزایش می‌دهد. به این ترتیب بعد از جراحی لثه باید تا حد ممکن از مصرف سیگار و دخانیات خودداری کنید.

مراقبت‌های خانگی بعد از جراحی لثه

برای جلوگیری از بروز عوارض جراحی لثه می‌توانید از روش‌های خانگی نیز کمک بگیرید. بهترین روش خانگی برای کنترل عوارض جراحی لثه غرغره محلول آب و نمک است. آب و نمک خاصیت آنتی‌باکتریال دارد و روند بهبودی را نیز سرعت می‌بخشد. برای استفاده از این محلول، کافی است مقدار کمی نمک را در یک فنجان آب ولرم به خوبی حل کنید. سپس روزی ۳ الی ۴ بار ترکیب حاصل را غرغره کنید. روغن بادرنجبویه دیگر ترکیبی است که می‌توانید بعد از جراحی لثه برای بهبود از آن استفاده کنید. روغن بادرنجبویه را در مقداری آب رقیق کرده و روزی ۳ بار دهان خود را با این محلول بشویید.

آیا جراحی لثه درد دارد؟

بسیاری از افراد با پیش‌زمینه اینکه جراحی لثه بسیار دردناک است، برای رفع مشکل خود به دندانپزشکی مراجعه نمی‌کنند. اما واقعیت این است که جراحی لثه با توجه به صلاح‌دید پزشک بعد از تزریق بی‌هوشی یا بی‌حسی انجام می‌شود. در نتیجه شما در حین عمل هیچ دردی را احساس نخواهید کرد. درد جراحی لثه تنها بعد از عمل و از بین رفتن اثر داروهای بی‌حسی شروع می‌شود. این درد را می‌توان با مصرف داروهای مسکن کنترل کرد.

بهبودی و دوره نقاهت عمل لثه چقدر است؟

دوره نقاهت عمل لثه زیاد طولانی نیست و معمولا یک الی ۲ هفته طول می‌کشد. رعایت دستورالعمل‌ها و مراقبت‌های بعد از جراحی در این دوره اهمیت زیادی دارد. بعد از این مدت باید حتما برای معاینه مجدد به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید تا وضعیت سلامت لثه‌ها بررسی شود.

هزینه عمل جراحی لثه چقدر است؟

قیمت عمل جراحی لثه در سال ۱۴۰۳ به عوامل مختلفی بستگی دارد:

• شدت بیماری:‌ شدت و وضعیت لثه هنگام عمل جراحی در تعیین هزینه درمان تاثیر می‌گذارد. هر چه بیماری وضعیت شدیدتری داشته باشد، هزینه درمان نیز بیشتر خواهد شد.
  • پیچیدگی روش درمان:‌ هر چه درمان جراحی لثه پیچیده‌تر باشد، هزینه آن بیشتر می‌شود.
  • نوع عمل جراحی:‌ اینکه عمل جراحی لثه به چه روشی انجام شود، در تعیین هزینه نهایی درمان تاثیر می‌گذارد.
  • تعرفه خدمات دندانپزشکی: تعرفه مطب دندانپزشکی و اینکه به طور آزاد محاسبه می‌شود یا خیر باعث افزایش یا کاهش هزینه درمان می‌شود.
  • استفاده از خدمات بیمه:‌ برخی از بیمه‌های تکمیلی بخشی از هزینه درمان جراحی لثه را پرداخت کرده و باعث کاهش هزینه درمان می‌شوند.
  • تجربه و تخصص دندانپزشک:‌ تخصص دندانپزشک و تجربه آن روی هزینه درمان تاثیر می‌گذارد.

دکتر هومن پاک نیت در جلسه مشاوره رایگان وضعیت لثه‌ها و شدت بیماری را بررسی کرده و بعد در مورد روش جراحی لثه با شما صحبت می‌کنند. به این ترتیب شما می‌توانید از جزئیات هزینه درمان جراحی لثه خود مطلع شوید و سوالات خود را درباره درمان از دکتر پاک نیت بپرسید.

جراحی لثه در مطب دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت

جراحی لثه جزو حساس‌ترین خدمات دندانپزشکی محسوب می‌شود و برای انجام آن باید حتما به یک دندانپزشک با تجربه مراجعه کنید. دکتر هومن پاک نیت سابقه چندین جراحی لثه را در کارنامه خود دارند و شما می‌توانید برای انجام جراحی لثه به مطب دندانپزشکی دکتر پاک نیت مراجعه کنید. مشاوره انجام خدمات درمانی دندانپزشکی در مطب دکتر پاک نیت رایگان است و شما می‌توانید برای دریافت نوبت مشاوره خود با کارشناسان ما تماس بگیرید.