عوارض بلیچینگ دندان چیست و چه راه هایی برای جلوگیری و یا درمان آن وجود دارد؟

عوارض بلیچینگ دندان چیست و چه راه هایی برای جلوگیری و یا درمان آن وجود دارد؟

آیا دوست دارید دندان‌هایتان کمی سفیدتر باشند؟ آیا از لک دندان‌های خود خسته شده‌اید؟ شما می‌توانید با استفاده از روش بلیچینگ رنگ دندان‌های خود را به رنگ دلخواه‌تان تغییر دهید. این روش یک روش سریع و کم عارضه برای سفیدکردن دندان‌ها است که به ۲ صورت انجام می‌شود. البته بلیچینگ دندان یک سری عوارض هم به دنبال دارد که در بیشتر اوقات نگران‌کننده نیستند. در ادامه این مقاله از مجله دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت، به این سوال پاسخ خواهیم داد که عوارض بلیچینگ دندان چیست و چه راه‌هایی برای جلوگیری یا درمان آن وجود دارد. با ما همراه باشید.

بلیچینگ دندان چیست و چه انواعی دارد؟

در پاسخ به بلیچینگ دندان چیست باید گفت که بلیچینگ روشی است که در آن دندان‌ها به کمک یک ماده سفیدکننده، چند درجه روشن و شفاف‌تر می‌شوند. مواد سفیدکننده بلچینگ به درون مینا و عاج دندان نفوذ می‌کنند و باعث از بین رفتن لکه‌ها و تیرگی‌ها می‌شوند. باید بدانید که بلیچینگ تنها روی دندان‌های طبیعی تاثیر دارد و نمی‌توان با آن رنگ لمینت یا روکش دندان را سفید کرد. بلیچینگ دندان به ۲ صورت هوم بلیچینگ و آفیس بلیچینگ انجام می‌شود. مواد سفیدکننده در روش آفیس بلیچینگ غلظت بالایی دارند و به همین علت این روش تنها در یک جلسه نهایتا ۳۰ دقیقه‌ای انجام می‌شود.

اما در روش هوم بلیچینگ مرحله سفیدشدن دندان‌ها در خانه انجام می‌شود. در این روش ابتدا باید به دندانپزشکی مراجعه کنید تا دندانپزشک با توجه به شرایط دندان‌ها غلظت ماده سفیدکننده را تعیین کند. سپس یک قالب مخصوص از دندان‌ها تهیه می‌شود که فرد باید هر شب به مدت ۶ ساعت، ماده سفیدکننده را به کمک این قالب روی دندان‌ها اعمال کند.

بیشتر بخوانید: سفید شدن دندان های زرد در یک روز

احتمال بروز عوارض بلیچینگ دندان در کدام روش بیشتر است؟

برخی بر این باور هستند که احتمال و شدت بروز عوارض در روش آفیس بلیچینگ از روش هوم بلیچینگ بیشتر است. اما طبق گفته دندانپزشکان، این چنین چیزی صحت ندارد. در واقع نمی‌توان به طور قطعی مشخص کرد که کدام روش پرعارضه و کدام روش کم عارضه است. بلیچینگ دندان چه در مطب و چه در منزل انجام شود، در صورتی که غیراصولی باشد باعث بروز عارضه خواهد شد.

علت بروز عوارض بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ دندان همانند سایر روش‌های درمانی و زیبایی با عوارضی همراه است. برخی از این عوارض موقتی هستند و می‌توان گفت که اکثر افراد آن‌ها را تجربه خواهند کرد. اما موارد شدیدتر به دلایلی چون استفاده از مواد نامرغوب و تکنیک غیراصولی ایجاد می‌شوند. در واقع موارد زیر را می‌توان به عنوان علت بروز عوارض بلیچینگ دانست:

  • استفاده از مواد سفیدکننده بی‌کیفیت و نامرغوب
  • ابتلا به بیماری‌های لثه‌ای
  • رعایت نکردن توصیه‌های بهداشتی بعد از بلیچینگ
  • نداشتن تجربه و مهارت کافی در درمان بلیچینگ
  • استفاده از ژل سفیدکننده با غلظت بسیار بالا
  • ضعیف بودن مینای دندان فرد

مهم‌ترین عوارض بلیچینگ دندان چیست؟

برخی از مهم‌ترین عوارض بلیچینگ دندان عبارت اند از:

۱.    حساسیت دندان

افزایش حساسیت دندان‌ها جزو شایع‌ترین عوارض بلیچینگ دندان است و می‌توان گفت که همه افراد آن را تجربه می‌کنند. علت بروز این عارضه، نفوذ مواد سفیدکننده به درون لایه‌های درونی دندان است. زمانی که این ماده به درون مینا و عاج دندان نفوذ می‌کند، عصب دندان تحریک شده و باعث بروز حساسیت دندان به گرما یا سرما، مواد شیرینی، نوشیدنی‌های گازدار، بستنی و … می‌شود. این عارضه موقتی است و بعد از گذشت ۲ الی سه روز از بین می‌رود.

۲.    تحریک لثه

دیگر عارضه شایع بلیچینگ دندان، تحریک لثه‌ها است. در حین درمان بلیچینگ باید دندان‌ها به درستی قرنطینه شوند، طوری که مواد سفیدکننده به لثه‌ها نشت نکنند. در غیر این صورت لثه‌ها در اثر ارتباط با مواد سفیدکننده بلیچینگ دچار حساسیت، التهاب و قرمزی می‌شوند. اکثر افرادی که لثه‌های ضعیفی دارند دچار این عارضه می‌شوند.

۳.    سوختگی لثه

سوختگی لثه بعد از بلیچینگ زمانی رخ می‌دهد که مواد بلیچینگ مستقیما به بافت لثه برخورد می‌کنند. این عارضه زیاد شایع نیست و با علائمی چون سوزش لثه، قرمزی، التهاب و درد لثه هنگام غذاخوردن یا صحبت کردن همراه است.

۴.    آسیب به مینای دندان

در حالت کلی مواد بلیچینگ قدرت زیادی ندارند که بتوانند به مینای دندان آسیب بزنند. اما در صورتی که دندانپزشک تجربه کافی نداشته باشد، از مواد بی کیفیت استفاده کند و یا مواد بلیچینگ را به مدت طولانی روی دندان قرار دهد، مینای دندان آسیب می‌بیند و ضعیف می‌شود.

علاوه بر این موارد، احتمال بروز عوارض زیر بعد از بلیچینگ وجود دارد اما بسیار نادر است:

  • ناراحتی معده در اثر قورت دادن مواد بلیچینگ
  • زبری سطح دندان
  • تاول در لب‌ها و لثه
  • کهیرزدن لب‌ها و زبان
  • تورم و التهاب شدید لب‌ها
  • اختلال در تنفس
  • ورم صورت
  • برافروختگی چهره
علت بروز عوارض بلیچینگ دندان چیست؟

روش‌های جلوگیری از عوارض بلیچینگ دندان

تا اینجا در مورد عوارض احتمالی بعد از بلیچینگ دندان توضیح دادیم. اگر برای اولین بار می‌خواهید دندان‌های خود را بلیچینگ کنید، باید بدانید که جای هیچ نگرانی وجود ندارد. زیرا در اکثر مواقع عوارض بلیچینگ کوتاه مدت هستند و بعد از گذشت حداکثر یک هفته بدون نیاز به مداخله پزشکی از بین می‌روند. همچنین با رعایت نکات زیر می‌توان از بروز عوارض بلیچینگ دندان جلوگیری کرد:

  • استفاده از خمیردندان ضد حساسیت: با توجه به اینکه مواد سفیدکننده در این روش باعث حساسیت دندان‌ها می‌شوند، بهتر است بعد از بلیچینگ از خمیردندان‌های دارای خواص ضد حساسیت استفاده کنید. شستن دندان‌ها با خمیردندان ضد حساسیت از بروز درد و حساسیت بعد از بلیچینگ جلوگیری می‌کند.
  • مصرف داروهای ضد التهاب: اگر به طور ذاتی دندان‌های حساسی دارید، می‌توانید در جلسه مشاوره در مورد این مساله با دندانپزشک خود مشورت کنید. دندانپزشک برای کاهش ناراحتی و التهاب داروهای ضد التهاب و مسکنی چون ناپروکسن را برای شما تجویز خواهد کرد.
  • مراجعه به مراکز معتبر: همان طور که گفتیم درمان غیراصولی و استفاده از مواد بی کیفیت می‌تواند عامل بروز عوارض بلیچینگ دندان باشد. به این ترتیب با مراجعه به یک مرکز معتبر برای بلیچینگ دندان‌های خود می‌توانید از بروز عوارض بعد از آن جلوگیری کنید.
  • رعایت توصیه‌های بعد از بلیچینگ: برای کاهش عوارض بلیچینگ و همچنین افزایش ماندگاری نتایج آن، بسیار مهم است که در رعایت توصیه‌های بعد از درمان کوشا باشید. از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی بپرهیزید و غذاهای خیلی گرم یا خیلی سرد را نخورید.
  • ترک عادت‌های مضر: اجتناب از مصرف سیگار، مصرف نوشیدنی‌های گازدار و … اهمیت زیادی در کاهش عوارض بلیچینگ دارد.

آیا عوارض بلیچینگ دندان درمان دارد؟

به طور کلی اکثر عوارض بلیچینگ دندان موقتی هستند و بعد از گذشت یک دوره کوتاه از بین می‌روند. در نتیجه به درمان خاصی نیاز ندارند. اما در صورت بروز مشکلات نادر و خطرناک‌تر مثل آلرژی شدید به مواد بلیچینگ، باید برای درمان با دندانپزشک خود مشورت کنید.

روش‌های جلوگیری از عوارض بلیچینگ دندان

سخن پایانی

بلیچینگ یکی از ارزان‌ترین و البته سریع‌ترین روش‌های زیبایی در دندانپزشکی است که برای سفیدکردن دندان‌ها کاربرد دارد. با این روش‌ می‌توان لکه‌های دندانی را برطرف کرده و رنگ دندان‌ها را تا چندین درجه روشن‌تر کرد. در این مقاله از مجله دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت، سعی کردیم تا در مورد عوارض بلیچینگ دندان چیست و راه‌های جلوگیری از آن‌ها توضیحات کاملی به شما ارائه کنیم. شما می‌توانید برای اطلاع از خدمات مطب دندانپزشکی دکتر پاک نیت و همچنین دریافت نوبت مشاوره رایگان، از طریق شماره‌های موجود در سایت با ما در تماس باشید.

سوالات متداول

آیا بلیچینگ دندان در خانه کم عارضه‌تر است؟

خیر. هیچ گزارشی تحت عنوان کم‌عارضه‌تر بودن روش بلیچینگ در خانه نسبت به بلیچینگ در مطب وجود ندارد. به این ترتیب نمی‌توان گفت که کدام روش بلیچینگ عوارض بیشتری دارد.

آیا دندانپزشک در بروز عوارض بلیچینگ نقش دارد؟

بله. تخصص و تجربه دندانپزشک در بروز عوارض بعد از بلیچینگ نقش دارد.

شایع‌ترین عارضه بعد از بلیچینگ دندان چیست؟

افزایش حساسیت دندان‌ها را می‌توان به عنوان شایع‌ترین عوارض بلیچینگ دندان معرفی کرد.

آیا می‌توان از بروز عوارض بلیچینگ دندان جلوگیری کرد؟

با رعایت توصیه‌های بعد از بلیچینگ و مراجعه به دندانپزشک با تجربه و متخصص در این حوزه می‌توان تا حدود زیادی از بروز عوارض این روش جلوگیری کرد

اشتراک گذاری:
Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

با ما همراه باشید

محبوب ‌ترین‌ها

دریافت آخرین خبرها
درخبرنامه هفتگی ما عضو شوید

ایمیل‌ها صرفا در خصوص آخرین اخبار، محصولات و خدمات ارسال می‌شود.

دسته بندی مطالب

فهرست مطالب
مطالب مرتبط
علت دندان قروچه کودکان در خواب چیست؟ + نحوه درمان آن

علت دندان قروچه کودکان در خواب چیست؟ + نحوه درمان آن

یکی از مشکلات نسبتا رایج در بین کودکان، دندان قروچه یا براکسیسم است. براکسیسم علاوه بر اینکه باعث بروز ناهنجاری‌های دندانی در بین کودکان می‌شود، می‌تواند در روند خواب کودک نیز اختلال ایجاد کند. خوشبختانه دندان قروچه مشکل سختی نیست و با روش‌های مختلف می‌توان آن را کنترل یا درمان

آیا کشیدن دندان عقل لازم است؟ عوارض و مراقبت‌های بعد از جراحی

آیا کشیدن دندان عقل لازم است؟ عوارض و مراقبت‌های بعد از جراحی

آخرین دندان‌های انسان، دندان‌های عقل هستند که از سن ۱۷ تا ۲۵ سالگی رشد خود را آغاز می‌کنند. دندان‌های عقل به دلیل موقعیت قرارگیری خود، شرایط حساسی دارند و دندانپزشکان در اکثر موارد کشیدن آن‌ها را توصیه می‌کنند. در ادامه این مقاله می‌خواهیم بررسی کنیم که آیا کشیدن دندان عقل

علت ورم لثه چیست؟ - بررسی راه های درمان ورم لثه

علت ورم لثه چیست؟ – بررسی راه های درمان ورم لثه

ورم لثه که باعث التهاب و قرمزی لثه‌ها می‌شود، علاوه بر این که زشت‌شدن لثه‌ها را به دنبال دارد، می‌تواند نشانه یک بیماری جدی باشد و حتی منجر به از دست دادن دندان شود. این در حالی است که بسیاری از افراد ورم لثه را مشکلی جدی تلقی نمی‌کنند و

درمان عفونت لثه در خانه، راه های موثر برای درمان خانگی عفونت لثه

درمان عفونت لثه در خانه، راه های موثر برای درمان خانگی عفونت لثه

لثه‌ها، یکی از مهم‌ترین بافت‌های نرم داخل دهان هستند که به دلیل قرارگیری عروق خونی، اهمیت و حساسیت بالایی دارند. هر گونه بی‌توجهی و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های لثه نظیر عفونت لثه شود. عفونت لثه عموما در اثر التهاب لثه و فعالیت باکتری‌ها