درمان دندان درد با زردچوبه – درمان فوری درد دندان با زردچوبه

درمان دندان درد با زردچوبه - درمان فوری درد دندان با زردچوبه

بسیاری از ترکیبات گیاهی در خانه و آشپزخانه شما وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای درمان مشکلاتی چون عفونت یا دندان درد استفاده کنید. یکی از ترکیباتی که از گذشته تا اکنون برای درمان دندان درد استفاده می‌شده است، زردچوبه است. البته این نکته را به خاطر داشته باشید که درمان دندان درد با زردچوبه تنها در شرایط اضطرار و عدم دسترسی به دندانپزشکی توصیه می‌شود و برای درمان درد دندان باید حتما به دندانپزشکی هم مراجعه کنید. در ادامه این مقاله از مجله تخصصی دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت در مورد درمان دندان درد با زردچوبه صحبت خواهیم کرد.

زردچوبه برای دندان چه فوایدی دارد؟

زردچوبه یک ادویه پرطرفدار در کل جهان است که در تهیه تمام غذاها می‌توان از آن استفاده کرد. این ادویه خواص درمانی و زیبایی گوناگونی دارد و در ساخت بسیاری از داروها و مکمل‌ها به کار می‌رود. در مواقعی که دسترسی به دندانپزشک سخت و غیرممکن است، می‌توان بسیاری از مشکلات سلامتی مثل دندان درد را در خانه و با زردچوبه کنترل کرد. از فواید زردچوبه برای درمان دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• زردچوبه یک ادویه سالم و معمولا بدون عارضه است.
  • استفاده از زردچوبه یک راهکار ارزان و موثر در درمان درد دندان است.
  • باعث تقویت مینای دندان‌ها می‌شود.
  • می‌تواند باکتری‌های روی دندان‌ها را از بین ببرد.
  • به کاهش جرم و پلاک‌های دندانی کمک می‌کند.
  • دارای خواص ضد قارچی، ضد اکسیدانی و ضد باکتریایی است.
  • با داشتن ترکیبات ضد التهابی، عوامل التهاب را مهار کرده و التهاب دندان و لثه را از بین می‌برد.
  • باعث افزایش آنتی‌بادی‌ها و تقویت سیستم ایمنی می‌شود.
  • باعث کاهش ریسک پوسیدگی و عفونت دندان می‌شود.
زردچوبه برای دندان درد

همان طور که در بخش قبل گفتیم، زردچوبه دارای ترکیبات گوناگونی است که در کنترل درد و التهاب بدن و دندان موثر هستند. طبق تحقیقات انجام شده، کورکومین موجود در زردچوبه می‌تواند به اندازه داروهای ضد التهابی استروئیدی، درد دندان را کنترل کند.

زردچوبه برای عفونت لثه و دندان

زردچوبه یکی از بهترین ترکیبات گیاهی برای کنترل عفونت دندان و لثه است. این ادویه پرطرفدار یک ترکیب آنتی‌اکسیدانی، ضد قارچی و ضد باکتریایی قوی است و باعث بهبود سلامت دهان و دندان می‌شود. اگر ریسک ابتلا به عفونت لثه در شما بالا است، می‌توانید با استفاده از زردچوبه از عفونت لثه جلوگیری کنید. زردچوبه به روش‌های زیر با عفونت دندان و لثه مبارزه می‌کند:

• کاهش عوامل التهابی
  • کم کردن تحریک‌های عصبی
  • جلوگیری از رشد باکتری و قارچ در فضای دهان
  • مقابله با استرس اکسیداتیو و رادیکال‌های آزاد

بیشتر بخوانید: روش های درمان خانگی عفونت دندان

خواص زردچوبه سفیدکردن دندان

زردچوبه در کنار خواص درمانی برای دندان‌ها، یک سفیدکننده طبیعی برای آن‌ها نیز به شمار می‌رود. استفاده از زردچوبه می‌تواند به کاهش لکه‌ها و تیرگی‌ دندان‌ها کمک کند و آن‌ها را درخشان‌تر از قبل کند. اگر می‌خواهید دندان‌هایتان را با زردچوبه سفید کنید، می‌توانید از روش‌های زیر کمک بگیرید:

• مسواک زردچوبه: کمی زردچوبه را با نمک طبیعی ترکیب کرده و بعد با ترکیب حاصل دندان‌هایتان را مسواک بزنید. حتی می‌توانید این ترکیب را جایگزین خمیردندان‌های روزمره کنید. نمک و زردچوبه باکتری‌های سطح دندان‌ها را از بین می‌برند و باعث کاهش لکه‌های دندانی می‌شوند.
  • غرغره زردچوبه و روغن نارگیل: زردچوبه را با کمی روغن نارگیل و یک لیوان آب ترکیب کرده و بعد این ترکیب را به مدت ۱۵ دقیقه درون دهان بچرخانید. این کار باعث از بین رفتن باکتری‌ها و پاک‌شدن جرم‌های دندانی می‌شود.
  • پماد زردچوبه و روغن نارگیل: یک روش دیگر سفیدکردن دندان با زردچوبه، تهیه یک پماد طبیعی از زردچوبه و روغن نارگیل است. زردچوبه را با یک قاشق روغن نارگیل مخلوط کنید و شب‌ها قبل از خواب این ترکیب را به مدت ۵ دقیقه روی دندان‌ها قرار دهید و سپس مسواک بزنید. این کار دندان‌ها را سفید و سالم نگه می‌دارد.

بیشتر بخوانید: سفید شدن دندان های زرد در یک روز

روش‌های درمان فوری درد دندان با زردچوبه

برای درمان دندان درد با زردچوبه، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

خمیر زردچوبه

برای تهیه خمیر زردچوبه، ۲ قاشق غذاخوری را با مقدار کمی آب یا روغن نارگیل مخلوط کنید. خمیر به دست آمده را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی لثه یا دندانی که درد می‌کند، بگذارید.

زردچوبه با شیر

شیر حاوی کلسیم بوده و برای تقویت دندان‌ها گزینه مناسبی است. ترکیب زردچوبه با شیر، خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی بالایی دارد و درد دندان را کاهش می‌دهد. این ترکیب را می‌توانید شب‌ها قبل از خواب به عنوان نوشیدنی میل کنید.

زردچوبه با آبلیمو

آبلیمو و زردچوبه برای کاهش عفونت و درد دندان کاربرد دارند. البته آبلیموی طبیعی، اسیدیته بالایی دارد و می‌تواند لثه‌ها را ملتهب کند. بهتر است در مقدار آبلیمو احتیاط کنید.

زردچوبه با عسل

عسل یک ماده آنتی‌باکتریال و ضد التهاب قوی است و در ترکیب با زردچوبه، خواص آن دو چندان هم می‌شود. اگر از دندان درد شدید رنج می‌برید، کمی زردچوبه را با یک قاشق عسل ترکیب کرده و ترکیب نهایی را به مدت ۱۵ دقیقه روی دندان یا لثه بگذارید.

زردچوبه با فلفل سیاه

فلفل سیاه به دلیل داشتن پیپرین، باعث افزایش جذب کورکومین درون زردچوبه در بدن می‌شود و به این ترتیب تاثیر زردچوبه را در کنترل درد دندان افزایش می‌دهد. اگر دندان درد دارید، یک قاشق چای‌خوری زردچوبه و نصف قاشق چای‌خوری فلفل سیاه را با یک قاشق غذاخوری عسل ترکیب کرده و روی دندان بگذارید. این ترکیب یک پماد ضد درد طبیعی برای درد و عفونت دندان است و می‌تواند علائم عفونت را از بین ببرد.

دهانشویه زردچوبه

یکی دیگر از روش‌های استفاده از زردچوبه برای درد دندان، غرغره زردچوبه و آب است. شما می‌توانید با زردچوبه و آب یک دهانشویه طبیعی فوق العاده قدرتمند برای خود تهیه کنید. کافی است یک قاشق زردچوبه را با یک لیوان آب گرم مخلوط کرده و روزی ۲ تا سه بار با آن دهان خود را بشویید.

نکات استفاده از زردچوبه برای دندان درد

قبل از درمان فوری درد دندان با زردچوبه، لازم است حتما به نکات زیر توجه کنید:

حساسیت به زردچوبه: اگر سابقه حساسیت به زردچوبه دارید، بهتر است این روش را امتحان نکنید. اگر در مورد آلرژی خود مطمئن نیستید، می‌توانید مقداری زردچوبه را با آب ترکیب کرده و آن را به قسمت داخلی آرنج یا زیر گلوی خود بزنید. اگر پوست دچار التهاب و قرمزی نشد، می‌توانید از زردچوبه برای درمان دندان درد خود کمک بگیرید.

دوز مصرف زردچوبه: از مصرف زیاد و مکرر زردچوبه اجتناب کنید، زیرا احتمال بروز واکنش و تغییر رنگ دندان‌ها افزایش می‌یابد.

عوارض جانبی زردچوبه: زردچوبه در حالت کلی، یک ادویه ایمن و بدون عارضه است. اما در موارد مصرف زیاد می‌تواند باعث بروز مشکلاتی چون سوء هاضمه، دل درد، اسهال، تپش قلب، خونریزی و افت قند خون شود. در زمان مواجهه با این علائم باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

تداخل زردچوبه با داروها: زردچوبه می‌تواند با برخی داروها تداخل ایجاد کند و باعث افزایش یا کاهش اثر آن‌ها شود. اگر داروی افسردگی، شیمی درمانی، مشکل تنفسی، دیابت یا ضد التهاب استروئیدی مصرف می‌کنید، بهتر است از زردچوبه برای درمان درد دندان استفاده نکنید.

زردچوبه را برای مدت طولانی روی دندان‌ها نگذارید.

زردچوبه تنها علائم درد و عفونت دندان را کنترل می‌کند و در از بین بردن مشکل اصلی تاثیری ندارد. برای درمان حتما به دندانپزشکی مراجعه کنید.

زردچوبه را می‌توانید با دیگر ترکیبات مثل روغن گیاهی، فلفل، شیر، آبلیمو و عسل برای درمان درد دندان ترکیب کنید.

برای درمان دندان درد با زردچوبه، از زردچوبه خام و غیرفرآوری شده استفاده کنید که عاری از هر گونه ماده شیمیایی یا افزودنی باشد.

سخن پایانی

در گذشته که خدمات دندانپزشکی به شکل امروزه پیشرفته و در دسترس نبود، مردم برای درمان مشکلات دندان‌هایشان از درمان‌های طب سنتی استفاده می‌کردند. درمان دندان درد با زردچوبه، یکی از روش‌های موثر و قدیمی طب سنتی برای درمان درد و عفونت دندان است که هنوز هم کاربرد دارد. البته لازم است به این نکته اشاره کنیم که درمان‌های طب سنتی، به هیچ عنوان جایگزین خدمات دندانپزشکی نیستند و برای درمان مشکلات دندانی اعم از عفونت یا درد دندان باید حتما به دندانپزشکی مراجعه کرد.

شما می‌توانید برای خدمات پروتزهای دندانی، کاشت ایمپلنت و لمینت دندان از خدمات دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت استفاده کنید. در ارائه خدمات دندانپزشکی در مطب دکتر هومن پاک نیت، از تجهیزات دیجیتال و بهترین متریال روز دنیا استفاده می‌شود و مشاوره قبل از درمان کاملا رایگان است. شما می‌توانید برای رزرو نوبت مشاوره خود، فرمی که در سایت قرار داده شده را کامل کنید.

نکات استفاده از زردچوبه برای دندان درد

زردچوبه برای سفیدکردن دندان خوب است؟

بله. با زردچوبه می‌توان لکه‌های سطحی دندان را برطرف کرد.

آیا برای درمان فوری درد دندان از زردچوبه می‌توان استفاده کرد؟

بله. زردچوبه خواص ضد التهابی دارد و می‌توان از آن برای کنترل درد دندان استفاده کرد.

آیا زردچوبه دندان‌ها را زرد می‌کند؟

تا حدودی زردچوبه می‌تواند دندان‌ها را زرد کند، اما اگر فورا دندان‌ها را با مسواک و خمیردندان بشویید.

عوارض زردچوبه برای دندان چیست؟

زردچوبه می‌تواند باعث افزایش حساسیت لثه‌ها شود. همچنین زردچوبه رنگدانه‌های بسیار قوی‌ای دارد و در مدت زمان طولانی می‌تواند منجر به تغییر رنگ و لک شدن دندان‌ها شود.

آیا زردچوبه در جلوگیری از سرطان دهان موثر است؟

بله. ترکیبات موجود در زردچوبه از تشکیل سلول‌های سرطانی و متوقف‌کردن فعالیت‌ها موثر هستند.

اشتراک گذاری: