لومینیرز دندان چیست؟ – بررسی کامل مزایا، معایب لومینیرز دندان

لومینیرز دندان چیست؟ - بررسی کامل مزایا، معایب لومینیرز دندان

داشتن لبخندی زیبا با دندان‌هایی سفید و یک دست، تاثیر زیادی روی افزایش اعتماد به نفس و زیبایی کلی ظاهر شما دارد. اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم، تقریبا هیچ فردی در دنیا وجود ندارد که لبخندی کامل و بدون نقص داشته باشد و قریب به ۹۰ درصد لبخندهای زیبایی که در افراد مشهور یا بازیگران می‌بینید، با ترمیم‌های دندانپزشکی مثل لمینت یا لومینیرز ایجاد شده‌اند. در این مقاله قرار است در مورد لومینیرز دندان چیست، توضیح دهیم. لومینیرز یکی از انواع لمینت دندان است که برای اصلاح نواقص ظاهری دندان‌ها می‌توان از آن استفاده کرد. اگر می‌خواهید با مزایا و معایب لومینیرز دندان آشنا شوید، تا انتهای این مقاله از مجله تخصصی دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت با ما همراه باشید.

لومینیرز دندان چیست؟

لومینیرز دندان، نوعی از روکش‌ دندانی است که برای نصب آن‌ها، نیازی نیست مینای دندان تراشیده شود. این روکش ساختار بسیار مستحکمی دارد و می‌تواند مشکل بد رنگی، شکستگی، ترک خوردگی یا بد شکلی دندان‌ها را اصلاح و ترمیم کند.

بیشتر بخوانید: انواع لمینت دندان

لومینیرز از چه چیزی ساخته می‌شود؟

جنس لومینیرزها از پرسلن خاصی به نام Cernate و توسط کمپانی امریکایی DentMat ساخته می‌شوند. این ساختار Cernate فلدسپار مستحکم شده با کریستال نانولوسایت است که در برابر ضربه و شکست مقاومت بالایی دارد. جالب است که بدانید فرمول ساخت لومینیرزها تنها در انحصار شرکت آمریکایی DentMat بوده و توسط کمپانی‌های دیگر تولید و عرضه نمی‌شود.

لومینیرز دندان چیست؟

مزایای لومینیرز دندان

لومینیرز نوعی لمینت دندان است و باعث زیباترشدن دندان‌ها می‌شود. از مزایای لومینیرز دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استحکام و مقاومت بالا: لومینیرز ترکیب بسیار مقاومی دارد و با وجود ضخامت کم، به سادگی دچار شکستگی نمی‌شود.
  • ضخامت کم: لومینیرز ضخامت کمی دارد و بدون نیاز به تراشیدن مینای دندان، می‌توان آن را روی دندان نصب کرد.
  • تعداد جلسات کم: نصب لومینیرز به نسبت لمینت دندان راحت‌تر بوده و در ۲ جلسه قابل انجام است.
  • دوام مناسب: لومینیرز همانند لمینت دندان به شراط مراقبت درست، ۱۰ الی ۱۵ سال دوام خواهد داشت.
  • قابل جایگزینی: برخلاف لمینت دندان که روشی غیرقابل بازگشت است، لومینیرزها را می‌توان به راحتی از روی دندان حذف و با روکش‌های دیگر جایگزین کرد.
  • دوره درمان کم: برای نصب لومینیرز نیاز به آمادگی خاصی ندارید، به همین دلیل ترمیم دندان‌ها در زمان کمتری انجام می‌شود.
  • بدون درد: نصب لومینیرز بدون ایجاد درد و حساسیت انجام می‌شود.
  • بدون خونریزی: نصب لومینیرز بدون نیاز به تراشیدن دندان و بدون خونریزی انجام می‌شود.
  • بدون نیاز به بی‌حسی: برای لومینیرز دندان، نیازی به بی‌حسی نیست.
  • غیرتهاجمی: برخلاف لمینت دندان، نصب لومینیرز بدون تراشیدن مینای دندان انجام می‌شود. در نتیجه لومینیرز هیچ آسیبی به دندان وارد نمی‌کند.

معایب لومینیرز دندان

در کنار مزایای لومینیرز دندان، این روش معایبی هم دارد.

  • احتمال شکستگی لومینیرزها به دلیل ضخامت کمی که دارند، زیاد است. این روکش‌ها اگر چه که مقاومت بالایی دارند، اما در اثر استفاده نادرست و فشار زیاد ممکن است دچار شکستگی یا ترک خوردگی شوند.
  • لومینیرز اثربخشی محدودی دارد و با آن می‌توان تنها برخی از مشکلات دندانی را درمان کرد.
  • ظاهر ترمیم با لومینیرز نسبت به لمینت دندان، مصنوعی‌ و غیرواقعی‌ است.

کاربردهای لومینیرز دندان چیست؟

لومینیرز دندان یک روش زیبایی در دندانپزشکی است و از آن‌ برای زیباترکردن لبخند و رفع مشکلات دندان‌ها استفاده می‌شود. از کاربردهای این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بستن فاصله بین دندان‌ها
  • اصلاح بد رنگی و لکه‌های دندانی
  • اصلاح ترک خوردگی یا شکستگی دندان‌ها
  • اصلاح ناهماهنگی دندان‌ها
  • اصلاح اندازه دندان‌ها
معایب لومینیرز دندان

چه کسانی می‌توانند از لومینیرز دندان استفاده کنند؟

اگر می‌خواهید دندان‌هایتان با کمترین میزان آسیب ترمیم و اصلاح شوند، لومینیرز یک گزینه مناسب برای شما است. در این روش برای نصب لومینیرز نیازی به تراشیدن مینای دندان نیست، به این ترتیب هیچ آسیبی به ساختار اصلی دندان وارد نمی‌شود. اگر مشکلات زیر را دارید، لومینیرز گزینه مناسبی برای شما خواهد بود:

  • وجود فاصله بین دندان‌های جلویی
  • تیرگی و لکه‌های دندانی در اثر پوسیدگی یا مصرف سیگار
  • ناهماهنگی دندان‌ها

البته باید بدانید که لومینیرز به دلیل شفافیت بالا و ضخامت کمی که دارد، کاربردهای محدودتری هم دارد. بنابراین اگر شدت مشکلات دندان‌هایتان بسیار بالا است، این روش به شما توصیه نمی‌شود. بهتر است از روش‌های جایگزین مثل لمینت یا کامپوزیت دندان استفاده کنید که طیف کاربردی گسترده‌تری دارند.

مراحل لومینیرز دندان چیست؟

تعداد جلسات لازم برای لومینیرز دندان، حداقل ۲ جلسه است. مراحل نصب لومینیرز دندان به صورت زیر است:

  1. معاینه و بررسی اولیه توسط دندانپزشک: قبل از هر چیزی دندانپزشک دندان‌های شما را بررسی می‌کند که ببیند برای دندان‌های شما درمان لومینیرز موثر هست یا نه.
  2. درمان پوسیدگی یا عفونت دندان (در صورت وجود): قبل از نصب لومینیرز هر گونه پوسیدگی یا عفونت باید کاملا درمان و کنترل شود.
  3. اسکن دیجیتال دندان‌ها: پس از آماده سازی دندان‌ها، برای ساخت لومینیرز باید یک قالب از آن‌ها تهیه شود. اگر دندانپزشکی دیجیتال باشد، این کار توسط اسکن دیجیتال و تنها در ۱۵ دقیقه انجام می‌شود. در غیر این صورت قالبگیری به روش سنتی انجام خواهد شد.
  4. ارسال نتایج اسکن دیجیتال به لابراتوار برای ساخت لومینیرز دندان: قالب تهیه شده یا نتایج اسکن دندان‌ها، به لابراتوار دندانپزشکی ارسال می‌شوند. ساخت لومینیرز ممکن است ۳ الی ۴ هفته طول بکشد.
  5. نصب لومینیرزها روی دندان: پس از آماده شدن لومینیرز‌ها، دندانپزشک آن‌ها را بدون نیاز به تراشیدن مینای دندان روی آن نصب می‌کند. در انتها دندانپزشک وضعیت لومینیرز روی دندان را با چند تست مختلف آزمایش می‌کند و در صورت وجود مشکل یا ناهماهنگی، این مشکلات رفع می شوند.
مراحل لومینیرز دندان چیست

لومینیرز دندان چقدر دوام دارد؟

لومینیرز به دلیل فرمول بسیار قدرتمندی که دارد، در مقابل شکستگی مقاوم بوده و معمولا تا ۱۰ سال دوام دارد. اما اینکه شما تا چه حد به مراقبت‌های بعد از لومینیرز پایبند باشید، می‌تواند روی کاهش یا افزایش دوام آن‌ها اثر بگذارد. هر چه در مراقبت از دندان‌ها بعد از ترمیم بهتر عمل کنید، دوام لومینیرز نیز بیشتر خواهد بود.

عوارض جانبی لومینیرز دندان چیست؟

لومینیرز دندان مانند هر روش دیگری ممکن است با عوارضی همراه باشد. البته این عوارض آنچنان خطرناک نیستند و خطر جدی برای سلامتی فرد به همراه ندارند. از عوارض لومینیرز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

احتمال افتادگی و شکستگی

اگر درمان لومینیرز به درستی انجام نشود و دندان زیر آن دچار پوسیدگی یا عفونت باشد، احتمال شکست خوردن درمان و افتادن لومینیرز وجود دارد. بسیار مهم است که برای لومینیرز دندان به یک کلینیک دندانپزشکی معتبر و مجهز مراجعه کنید.

آسیب به دندان

خطر آسیب به دندان در اثر لومینیرز بسیار نادر است و هنگامی رخ می‌دهد که لومینیرز به صورت ناهمتراز با دندان روی آن نصب شود. همچنین در صورت ابتلای فرد به دندان قروچه، احتمال آسیب به دندان در اثر نصب لومینیرز وجود دارد.

افزایش حساسیت دندان‌ها

حساسیت دندان‌ها بعد از انجام اعمال ترمیمی مثل لمینت و لومینیرز کاملا طبیعی است و گاهی تا ۳ هفته نیز طول می‌کشد. اما اگر ۳ تا ۶ ماه بعد از لومینیرز حساسیت دندان‌ها همچنان ادامه داشت، باید با دندانپزشک خود مشورت کنید.

قیمت لومینیرز دندان چقدر است؟

قیمت لومینیرز دندان به دلیل مواد اولیه گران‌تر و اینکه انحصار این محصول توسط یک کمپانی آمریکایی ساخته می‌شود، ۲۰ تا ۳۰ درصد گران‌تر از لمینت دندان است. به این ترتیب با توجه به نوسانات قیمت دلار، نمی‌توان نرخ مشخصی برای لومینیرز دندان عنوان کرد. برای اطلاع از هزینه‌ها می‌توانید با کلینیک دندانپزشکی مدنظر خود در ارتباط باشید.

مراقبت از لومینیرز دندان

برای مراقبت از لومینیرز به نکات زیر توجه کنید:

  • روزی حداقل ۲ مرتبه مسواک بزنید.
  • استفاده از نخ دندان را فراموش نکنید.
  • از مصرف سیگار و دخانیات اجتناب کنید.
  • دندان‌ها را بعد از خوردن غذا مسواک بزنید.
  • مصرف چای، قهوه، شکلات، سس، پفک و … کم کنید.
عوارض جانبی لومینیرز دندان چیست؟

بین لومینیرز و لمینت دندان کدام را انتخاب کنم؟

لومینیرز و لمینت دندان، هر دو با هدف اصلاح طرح لبخند و درمان مشکلات دندانی انجام می‌شوند. اما انتخاب اینکه کدام روش برای درمان مشکلات شما بهتر است، به تشخیص دندانپزشک بستگی دارد. دندانپزشک بعد از بررسی وضعیت دندان‌ها و شدت مشکلات موجود در آن‌ها، بهترین روش برای اصلاح آن‌ها را به شما پیشنهاد می‌کند. در انتخاب بین لمینت و لومینیرز بررسی تفاوت‌های آن‌ها نیز کمک‌کننده خواهد بود:

  • لومینیرز گران‌تر از لمینت دندان است.
  • مینای دندان برای لومینیرز تراشیده نمی‌شود.
  • دوام لمینت و لومینیرز دندان تقریبا اندازه هم است.
  • لمینت‌ها برای ترمیم رنگ دندان‌ها گزینه بهتری است.
  • در برخی موارد مثل اصلاح اندازه دندان‌، لمینت بهتر از لومینیرز است.
  • تعداد جلسات درمان برای لومینیرز کمتر از لمینت دندان است.

سخن پایانی

لومینیرز دندان به عنوان لمینت بدون تراش هم شناخته می‌شود که در مقالات قبلی نیز به آن اشاره کرده بودیم. این نوع لمینت بیشتر به افرادی توصیه می‌شود که مینای دندان ضعیفی دارند و یا می‌خواهند نواقص دندان‌هایشان کاملا بدون تهاجم و بدون آسیب به مینای دندان رفع شود. مزیت لومینیرز این است که بدون تغییر در مینای دندان، روی آن نصب می‌شود و می‌تواند بدرنگی یا بد شکلی دندان‌ها را اصلاح کند.

اگر برای لومینیرز یا لمینت دندان نیاز به مشاوره دارید، می‌توانید از خدمات مشاوره مطب دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت که به طور کاملا رایگان ارائه می‌شوند، استفاده کنید. برای رزرو نوبت مشاوره لومینیرز در مطب دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت،اطلاعات تماس خود را در فرمی که در سایت قرار داده شده وارد کنید تا با شما تماس بگیریم.

سوالات متداول

لومینیرز گران‌تر است یا لمینت دندان؟

درمان مشکلات دندانی با لومینیرز کمی گران‌تر از لمینت دندان است.

ثبات رنگی لومینیرز بیشتر است یا لمینت دندان؟

لمینت‌های دندانی مقاومت بالایی در برابر لکه و تغییر رنگ دارند، اما لومینیرزها این ویژگی را ندارند و سریع دچار تغییر رنگ می‌شوند.

برای نصب لومینیرز باید مینای دندان تراشیده شود؟

خیر. نصب لومینیرز روی دندان بدون تراش مینای آن انجام می‌شود.

دوام لومینیرز دندان چقدر است؟

لومینیرز دندان در بهترین حالت بین ۱۰ الی ۱۵ سال دوام دارد.

اشتراک گذاری:
Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

با ما همراه باشید

محبوب ‌ترین‌ها

دریافت آخرین خبرها
درخبرنامه هفتگی ما عضو شوید

ایمیل‌ها صرفا در خصوص آخرین اخبار، محصولات و خدمات ارسال می‌شود.

دسته بندی مطالب

فهرست مطالب
مطالب مرتبط
راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان چیست؟ معرفی بهترین روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان

راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان چیست؟ معرفی بهترین روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان‌ها به دنبال فعالیت مخرب باکتری‌ها و رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان اتفاق می‌افتد. این عارضه با معاینه بالینی، رادیوگرافی دندان و پروب تشخیص داده می‌شود و درمان با توجه به میزان پوسیدگی و مرحله آن تعیین می‌شود. پوسیدگی دندان یکی از محتمل‌ترین مشکلات دندانی است که همه

میزان تراش دندان برای لمینت دندان-مقدار و نحوه تراش دندان برای لمینت دندان چقدر است؟

میزان تراش دندان برای لمینت دندان-مقدار و نحوه تراش دندان برای لمینت دندان چقدر است؟

آیا لمینت دندان باعث آسیب به دندان می‌شود؟ مقدار و نحوه تراش دندان برای لمینت دندان چقدر است؟ آیا لمینت دندان بدون تراش مینای آن امکان‌پذیر است؟ این سوالات جزو پرتکرارترین سوالات متقاضیان لمینت دندان در مطب دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت است.میزان تراش دندان برای لمینت دندان، جزو مهم‌ترین

درمان دندان درد با زردچوبه - درمان فوری درد دندان با زردچوبه

درمان دندان درد با زردچوبه – درمان فوری درد دندان با زردچوبه

بسیاری از ترکیبات گیاهی در خانه و آشپزخانه شما وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای درمان مشکلاتی چون عفونت یا دندان درد استفاده کنید. یکی از ترکیباتی که از گذشته تا اکنون برای درمان دندان درد استفاده می‌شده است، زردچوبه است. البته این نکته را به خاطر داشته باشید

انواع لمینت دندان - بررسی انواع لمینت دندان به همراه مزایا و معایب هر یک

انواع لمینت دندان – بررسی انواع لمینت دندان به همراه مزایا و معایب هر یک

آیا از شکل دندان‌هایتان خسته شده‌اید؟ آیا می‌خواهید دندان‌هایی زیبا و یک‌دست داشته باشید؟ لمینت دندان یک پیشنهاد عالی برای شما است. با لمینت می‌توانید بسیاری از مشکلات دندانی خود را برطرف کنید و لبخندی زیبا داشته باشید. لمینت دندان انواع مختلفی دارد که هر کدام کاربردها و مزایای خاص