باندینگ دندان چیست؟ – بررسی مزایا و معایب باندینگ دندان

باندینگ دندان

باندینگ دندان یکی از روش‌های زیبایی و ترمیمی در دندانپزشکی است که در آن یک لایه رزین کامپوزیت همرنگ دندان روی دندان قرار می‌گیرد و نواقص آن را می‌پوشاند. از باندینگ دندان می‌توان برای پرکردن فاصله بین دندان‌ها، ترمیم ترک‌های جزئی و ترمیم شکل و رنگ دندان استفاده کرد. اگر قصد انجام باندینگ دندان را دارید، توصیه می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر ادامه درباره اینکه باندینگ دندان چیست این مقاله از مجله دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت را از دست ندهید.

باندینگ دندان چیست؟

باندینگ دندان، فرآیندی است که در آن مواد رزینی به درون لایه‌های دندان نفوذ می‌کنند و قسمت‌های خالی آن‌ها را می‌پوشانند. نفوذ مواد پرکننده به لایه‌های درونی دندان باعث دوام بیشتر این روش می‌شود. باندینگ دندان یک روش مناسب برای افرادی است که به مواد ترمیمی حساسیت دارند و بعد از استفاده از آن‌ها دچار واکنش آلرژیک می‌شوند. استفاده از روش باندینگ در این دسته از افراد حساسیت لایه دنتین را کاهش داده و همچنین از ساییدگی دندان جلوگیری می‌کند.

باندینگ دندان چیست؟ - بررسی مزایا و معایب باندینگ دندان

کاربردهای باندینگ دندان چیست؟

باندینگ دندان کاربردهای زیادی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت اند از:

  • حفظ سلامت ریشه دندان
  • تغییرشکل دندان
  • ترمیم رنگ دندان
  • پرکردن فاصله بین دندان‌های جلویی
  • ترمیم ترک خوردگی دندان
  • ترمیم شکستگی دندان
  • پرکردن دندان‌های پوسیده کلاس I تا VI
  • باندینگ رستوریشن‌های غیرمستقیم رزینی
  • اتصال براکت‌های ارتودنسی
  • افزایش طول تاج دندان
  • زیرساخت کراون‌ها
  • باند رستوریشن سرامیکی
  • درمان حساسیت ریشه اکسپوزشده
  • چسباندن قطعات شکسته دندان‌های جلویی
  • اسپلینت‌های پریودنتال

دندانپزشک پس از بررسی وضعیت سلامت دندان‌ها و مشکل آن‌ها تعیین می‌کند که آیا روش باندینگ برای شما مناسب است یا خیر.

مزایای باندینگ دندان چیست؟

باندینگ روشی پرطرفدار در بین دندانپزشکان و مراجعان آن‌ها است و دلیل این امر، مزایای زیاد این روش است. از مهم‌ترین مزایای باندینگ دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابل انجام تنها در یک جلسه: برخلاف سایر روش‌های ترمیمی دندانپزشکی مثل لمینت و کامپوزیت که به حداقل ۲ جلسه دندانپزشکی نیاز دارند، باندینگ دندان تنها در یک جلسه انجام می‌شود.
  • روش بدون درد: به طور کلی باندینگ دندان روشی بدون درد است؛ اما بسته به اینکه از باندینگ با چه هدفی استفاده می‌کنید این مورد متفاوت خواهد بود. برای مثال پرکردن سوراخ‌های دندانی با باندینگ ممکن است درد خفیفی داشته باشد، اما ترمیم شکستگی و ترک خوردگی با این روش کاملا بدون درد است.
  • مقرون به صرفه: می‌توان گفت که مهم‌ترین مزیت باندینگ دندان، هزینه مقرون به صرفه ان است. با این روش می‌توانید با هزینه بسیار کمتری نسبت به سایر روش‌ها ظاهر دندان‌های خود را بهبود بخشید.
  • بدون نیاز به بی‌حسی:‌ برای باندینگ دندان نیازی به تزریق بی‌حسی نیست.
  • قابلیت ترمیم مجدد: باندینگ دندان روشی برگشت‌پذیر است و می‌توان آن را ترمیم کرد.
  • نصب آسان: نصب باندینگ دندان بسیار راحت است و تنها در عرض ۳۰ دقیقه انجام می‌شود.
  • نتایج سریع: برای دیدن نتایج باندینگ دندان، نیازی نیست هفته‌ها صبر کنید. در این روش شما می‌توانید بلافصله بعد از اتمام باندینگ نتایج آن را روی دندان‌هایتان مشاهده کنید.
  • بدون نیاز به آماده‌سازی: برای انجام باندینگ دندان نیازی به آماده‌سازی پیشرفته یا خاصی نیست.
  • غیرتهاجمی و بدون خونریزی: باندینگ دندان، روشی غیرتهاجمی است و بدون خونریزی انجام می‌شود.

معایب باندینگ دندان چیست؟

در کنار مزایای بی‌شمار باندینگ دندان، این روش ممکن است معایبی هم داشته باشد. از مهم‌ترین معایب این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغییر رنگ: باندینگ دندان در برابر لک و تغییر رنگ مقاومتی ندارد، زیرا تخلخل زیاد آن باعث نفوذ رنگدانه غذاها به آن می‌شود.
  • افتادن باندینگ: افتادن و جداشدن باندینگ دندان، یکی از معایب نادر این روش است و بیشتر در اثر مراقبت نادرست و استفاده از متریال بی‌کیفیت رخ می‌دهد.
  • دوام کم: نتایج باندینگ دندان در مقایسه با روش‌هایی چون لمینت و کامپوزیت، دوام کمی دارد.
  • ترک‌خوردن و شکستن: باندینگ‌ها مقاومت بسیار پایینی دارند و در نتیجه ضربه یا فشار زیاد دچار شکستگی و ترک خوردگی می‌شوند.
  • نامناسب برای آسیب‎های شدید دندانی: باندینگ دندان در مواردی که آسیب وارده شدید و وسیع باشد، کاربرد ندارد و گزینه خوبی برای ترمیم دندان نیست.
انواع باندینگ دندان

انواع باندینگ دندان

باندینگ دندان به ۲ شکل مختلف انجام می‌شود:

  1. باندینگ مستقیم: در باندینگ مستقیم رزین مستقیما روی بخش آسیب دیده قرار می‌گیرد و بعد با کمک نور فرابنفش سخت می‌شود. این روش بدون نیاز به بی‌حسی یا بی‌هوشی انجام می‌شود و کاملا بدون درد است. باندینگ مستقیم معمولا برای درمان ترک‌های دندانی به کار می‌رود و ظاهر دندان‌ را بهبود می‌بخشد.
  2. باندینگ غیرمستقیم: باندینگ غیرمستقیم شبیه به روش مستقیم است و در آن، رزین با کمک نور فرابنفش روی دندان سفت می‌شود. اما در این روش رزین مستقیما روی دندان قرار نمی‌گیرد و با استفاده از قالب روی دندان نصب می‌شود. باندینگ غیرمستقیم معمولا در ۲ جلسه انجام می‌شود و برای درمان شکستگی‌های وسیع دندانی به کار می‌رود.

باندینگ دندان چگونه انجام می‌شود؟

باندینگ دندان در چند مرحله انجام می‌شود:

آماده‌سازی دندان

در مرحله اول، دندان برای نصب باندینگ نیاز به آماده‌سازی دارد. در این مرحله دندان کاملا تمیز و خشک می‌شود تا اتصال باندینگ محکم‌تر باشد. علاوه بر این در این مرحله دندانپزشک برای انتخاب رنگ کامپوزیت کاتالوگ آن را به شما توضیح می‌دهد. برای باندینگ دندان نیازی به بی‌حسی نیست.

باندینگ

برای باندینگ، ابتدا کمی سطح دندان ساییده می‌شود تا زبری‌هایی در سطح آن ایجاد شود. این زبری‌ها باعث ماندگاری بیشتر روی دندان می‌شوند. سپس مواد باندینگ به شکل مستقیم یا غیرمستقیم روی دندان قرار می‌گیرند و بعد به کمک نور فرابنفش سفت می‌شوند. بعد از اینکه مواد روی دندان کاملا سخت شدند، دندانپزشک آن‌ها را تراش و پولیش می‌دهد.

فرآیند باندینگ روی هر دندان به طور متوسط ۳۰ الی ۶۰ دقیقه طول می‌کشد. روش باندینگ دندان با توجه به بافت دندان متفاوت است:

  • انامل باندینگ:‌ برای باندینگ رزین به انامل یا مینای دندان از تکنیک اسید اچ استفاده می‌شود.
  • دنتین باندینگ: باندینگ رزین به لایه دنتین یا عاج دندان کمی سخت‌تر و پیچیده‌تر از انامل باندینگ است و به کمک تکنیک توتال اچ یک مرحله‌ای، ۲ مرحله‌ای و سه مرحله‌ای انجام می‌شود.

باندینگ دندان چقدر عمر می‌کند؟

دوام نتایج یک روش درمانی، همواره از مهم‌ترین سوالات مراجعان است؛ آن‌ها می‌خواهند بدانند تا چه زمانی می‌توانند از نتایج درمان دندان‌هایشان به روش باندینگ استفاده کنند. باید بگوییم که مدت ماندگاری نتایج باندینگ دندان به عوامل مختلفی از جمله تکنیک مورد استفاده، کیفیت متریال و میزان رعایت مراقبت‌های  بعد از درمان بستگی دارد و بین ۳ تا ۱۰ سال متفاوت است. مسلما اگر در مراقبت‌های بعد از درمان تنبلی کنید و در مصرف خوراکی‌های سفت، سیگار و مشروبات الکلی ناپرهیزی کنید باندینگ دندان‌ها سست و بد رنگ شده و بعد از مدت کمی به تعویض نیاز پیدا می‌کند.

هزینه باندینگ دندان چقدر است؟

هزینه باندینگ دندان در مقایسه با سایر روش‌های ترمیمی،‌ بسیار مقرون به صرفه است. عوامل مختلفی از جمله شرایط دندان‌ها، تخصص دندانپزشک، تکنیک مورد استفاده، تعداد دندان‌ها، درمان‌های جانبی، موقعیت کلینیک دندانپزشکی و استفاده از خدمات بیمه در تعیین هزینه نهایی این روش درمانی موثر هستند. توصیه می‌کنیم برای اطلاع از هزینه دقیق درمان دندان‌هایتان به روش باندینگ، به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.

هزینه باندینگ دندان چقدر است؟

مراقبت‌های بعد از باندینگ دندان

مراقبت از دندان‌ها بعد از باندینگ اهمیت زیادی دارد و باعث ماندگاری بیشتر این درمان می‌شود. رعایت نکات زیر بعد از باندینگ دندان ضروری است:

  • تا ۲۴ ساعت بعد از باندینگ دندان از خوردن غذاهای سفت و چسبنده خودداری کنید.
  • برای جلوگیری از عفونت و پوسیدگی به طور منظم مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید.
  • از مسواک و خمیردندان مناسب استفاده کنید که به باندینگ دندان آسیب نزنند.
  • بعد از باندینگ دندان باید عادت‌های مضر گذشته مثل جویدن ناخن، جویدن مداد و بازکردن درب بطری با دندان را کنار بگذارید. این کارها مواد باندینگ را سست می‌کنند و باعث افتادن آن‌ها می‌شوند.
  • برای بررسی روند درمان و موفقیت‌آمیز بودن آن به طور منظم به دندانپزشکی مراجعه کنید.
  • در مصرف شیرینی، شکلات، فست‌فود و غذاهای پرچرب احتیاط کنید.
  • از مصرف سیگار و مشروبات الکلی خودداری کنید.

با رعایت این نکات ساده، می‌توان دوام و ماندگاری نتایج باندینگ دندان را افزایش داد و لبخندی زیبا داشت.

روش‌های جایگزین باندینگ دندان

همان‌طور که گفتیم باندینگ دندان روشی محبوب در بین دندانپزشکان است و کاربردهای زیادی دارد. اما همه افراد به دلایلی نمی‌توانند از این روش استفاده کنند. در این شرایط دندانپزشک روش‌های جایگزین باندینگ دندان را پیشنهاد می‌کند:

  1. ونیر: ونیر لایه نازکی از جنس پرسلن است که به صورت اختصاصی برای دندان‌های افراد ساخته می‌شود و در ترمیم بدشکلی، بد رنگی و شکستگی دندانی کاربرد دارد.
  2. روکش: روکش دندان، کلاهکی دقیقا شبیه به تاج دندان است که روی دندان آسیب دیده و پوسیده قرار می‌گیرد و شکل و عملکرد آن را بازیابی می‌کند. روکش دندان معمولا از جنس پرسلن، فلز یا سرامیک ساخته می‌شود.
  3. بلیچینگ دندان: اگر تنها مشکل دندان‌ها رنگ آن‌ها باشد، می‌توان از روش بلیچینگ دندان برای سفیدکردن آن‌ها استفاده کرد. بلیچینگ دندان به دو شکل هوم بلیچینگ و آفیس بلیچینگ وجود دارد.
  4. ایمپلنت دندان: ایمپلنت دندان راه حل دائمی برای پرکردن جای خالی دندان‌های از دست رفته است و باعث بهبود ظاهر لبخند می‌شود.
  5. اینویزیلاین: اینویزیلاین روشی است که برای ترازکردن دندان‌ها به کار می‌رود. از این روش می‌توان برای دندان‌هایی که نامرتب و کج هستند استفاده کرد. اینویزیلاین نامرئی است و روی دندان‌ها قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانیم: انواع روش های طراحی لبخند

سخن پایانی

باندینگ دندان، روشی مقرون به صرفه برای ترمیم و اصلاح مشکلات مختلف دندان‌ها است. علاوه بر این باندینگ دندان در روش‌های مختلف ترمیمی مثل بریج و … کاربرد دارد. در این مقاله از مجله تخصصی دندانپزشکی دکتر هون پاک نیت، سعی کردیم تا شما را با مهم‌ترین مزایا و معایب باندینگ دندان آشنا کنیم. مطب دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت، جزو مجهزترین مطب های دندانپزشکی در تهران است که خدمات متنوع زیبایی و درمانی دندانپزشکی را با بهترین سطح کیفیت ارائه می‌کند. شما می‌توانید به طور رایگان از خدمات مشاوره دندانپزشکی مطب دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت استفاده کنید.

اشتراک گذاری:
Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

با ما همراه باشید

محبوب ‌ترین‌ها

دریافت آخرین خبرها
درخبرنامه هفتگی ما عضو شوید

ایمیل‌ها صرفا در خصوص آخرین اخبار، محصولات و خدمات ارسال می‌شود.

دسته بندی مطالب

فهرست مطالب
مطالب مرتبط
راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان چیست؟ معرفی بهترین روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان

راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان چیست؟ معرفی بهترین روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان‌ها به دنبال فعالیت مخرب باکتری‌ها و رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان اتفاق می‌افتد. این عارضه با معاینه بالینی، رادیوگرافی دندان و پروب تشخیص داده می‌شود و درمان با توجه به میزان پوسیدگی و مرحله آن تعیین می‌شود. پوسیدگی دندان یکی از محتمل‌ترین مشکلات دندانی است که همه

میزان تراش دندان برای لمینت دندان-مقدار و نحوه تراش دندان برای لمینت دندان چقدر است؟

میزان تراش دندان برای لمینت دندان-مقدار و نحوه تراش دندان برای لمینت دندان چقدر است؟

آیا لمینت دندان باعث آسیب به دندان می‌شود؟ مقدار و نحوه تراش دندان برای لمینت دندان چقدر است؟ آیا لمینت دندان بدون تراش مینای آن امکان‌پذیر است؟ این سوالات جزو پرتکرارترین سوالات متقاضیان لمینت دندان در مطب دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت است.میزان تراش دندان برای لمینت دندان، جزو مهم‌ترین

لومینیرز دندان چیست؟ - بررسی کامل مزایا، معایب لومینیرز دندان

لومینیرز دندان چیست؟ – بررسی کامل مزایا، معایب لومینیرز دندان

داشتن لبخندی زیبا با دندان‌هایی سفید و یک دست، تاثیر زیادی روی افزایش اعتماد به نفس و زیبایی کلی ظاهر شما دارد. اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم، تقریبا هیچ فردی در دنیا وجود ندارد که لبخندی کامل و بدون نقص داشته باشد و قریب به ۹۰ درصد لبخندهای زیبایی که در

درمان دندان درد با زردچوبه - درمان فوری درد دندان با زردچوبه

درمان دندان درد با زردچوبه – درمان فوری درد دندان با زردچوبه

بسیاری از ترکیبات گیاهی در خانه و آشپزخانه شما وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای درمان مشکلاتی چون عفونت یا دندان درد استفاده کنید. یکی از ترکیباتی که از گذشته تا اکنون برای درمان دندان درد استفاده می‌شده است، زردچوبه است. البته این نکته را به خاطر داشته باشید