درمان عفونت لثه در خانه، راه های موثر برای درمان خانگی عفونت لثه

درمان عفونت لثه در خانه، راه های موثر برای درمان خانگی عفونت لثه

لثه‌ها، یکی از مهم‌ترین بافت‌های نرم داخل دهان هستند که به دلیل قرارگیری عروق خونی، اهمیت و حساسیت بالایی دارند. هر گونه بی‌توجهی و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های لثه نظیر عفونت لثه شود. عفونت لثه عموما در اثر التهاب لثه و فعالیت باکتری‌ها ایجاد می‌شود، اما دلایل دیگری هم می‌تواند داشته باشد. می‌خواهید بدانید که راه‌های موثر برای درمان عفونت لثه در خانه چه چیزهایی هستند؟ ادامه این مقاله از مجله تخصصی دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت را از دست ندهید.

عفونت لثه چیست؟

پیش از پاسخ به سوال درمان عفونت لثه در خانه باید گفت که عفونت لثه در اکثر مواقع به دلیل تجمع باکتری‌ها و تشکیل پلاک‌های دندانی ایجاد می‌شود. اگر عفونت لثه به موقع درمان نشود ممکن است با عوارض خطرناک‌تری چون پوسیدگی دندان، کیست دندان، تحلیل لثه و افتادن دندان‌ها همراه باشد.

عفونت لثه در مراحل اولیه را می‌توان در خانه و به کمک روش‌های خانگی کنترل کرد. با این حال درمان کامل عفونت لثه بدون مراجعه به دندانپزشکی امکان‌پذیر نیست. در ادامه در مورد بهترین‌ روش‌های درمان عفونت لثه در خانه صحبت خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: علت ورم لثه چیست

عفونت لثه چیست؟

علائم عفونت لثه چیست؟

عفونت لثه معمولا علائمی دارد که شما با شناخت این علائم، می‌توانید به موقع برای درمان به دندانپزشکی مراجعه کنید. از مهم‌ترین علائم عفونت لثه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بوی بد دهان
  • تغییر رنگ لثه
  • زخم شدن لثه
  • تورم غدد لنفاوی
  • تیره یا سفیدشدن لثه
  • التهاب لثه
  • خونریزی لثه‌ها
  • لق شدن دندان‌ها
  • عقب رفتن لثه‌ها و نمایان شدن ریشه دندان
  • ترشح چرک از لثه
  • ناتوانی در غذاخوردن
  • تشکیل آبسه در دهان
  • حساسیت لثه و دندان‌ها
  • احساس درد بعد از جویدن غذا

تشخیص این علائم و مراجعه به موقع به دندانپزشکی اهمیت زیادی دارد و می‌تواند از پیشرفت این عارضه جلوگیری کند. اگر متوجه این علائم در خود یا اطرافیان‌تان شدید، در اسرع وقت به دندانپزشکی مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: درمان فوری آبسه دندان و ورم صورت

چرا لثه‌ها دچار عفونت می‌شوند؟

عفونت لثه به دلایل مختلفی ممکن است ایجاد شود. برخی از مهم‌ترین دلایل بروز عفونت لثه عبارت اند از:

  • مصرف سیگار و دخانیات
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • تغییرات هورمونی
  • ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت
  • نقص در سیستم ایمنی
  • ابتلا به ایدز
  • استرس و اضطراب شدید
  • مصرف برخی داروهای خاص
  • خشکی دهان
  • کج و نامرتب بودن دندان‌ها
  • پرتودرمانی
  • شیمی درمانی
علائم عفونت لثه چیست؟

۱۷ روش درمان عفونت لثه در خانه

درمان‌های خانگی عفونت لثه بیشتر به منظور کنترل درد و تسکین علائم آن کاربرد دارند و به هیچ وجه نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی شوند. بنابراین برای درمان عفونت لثه، نمی‌توان تنها به روش‌های خانگی اکتفا کرد و مراجعه به پزشک الزامی است. در ادامه چند تا از مهم‌ترین راه‌های موثر برای درمان خانگی عفونت لثه را توضیح می‌دهیم.

۱. غرغره آب و نمک برای درمان عفونت لثه در خانه

یکی از بهترین روش‌های درمان عفونت لثه در خانه، غرغره محلول آب و نمک جزء ثابت روش‌های خانگی درمان مشکلات مربوط به دهان و دندان‌ها است. این روش کاملا بی‌خطر، ارزان و در دسترس است و می‌تواند از پیشرفت عفونت دندان و لثه جلوگیری کند. بنابراین اگر در شرایطی هستید که دسترسی به هیچ داروی شیمایی یا گیاهی ندارید، می‌توانید یک قاشق چایخوری را به یک لیوان آب ولرم اضافه کنید و روزی سه الی چهار مرتبه با این ترکیب دهان خود را بشویید. غرغره آب و نمک تاثیر مهمی در کاهش عفونت‌ لثه و بهبود علائم آن دارد.

۲. آب لیموی تازه برای درمان عفونت لثه در خانه

اگر می‌توانید طعم ترش لیمو و گزگز لثه‌ها بعد از استفاده از آب لیمو را تحمل کنید، آب لیموی تازه یک روش مناسب برای کنترل عفونت دندان و لثه در شما است. البته باید بدانید که استفاده از آب لیموی تازه برای کنترل عفونت لثه‌ها زیاد توصیه نمی‌شود، زیرا این ترکیب اسیدیته فوق العاده بالایی دارد و می‌تواند سد دفاعی لثه‌ها را از بین ببرد و باعث تشدید عفونت آن‌ها شود. برای جلوگیری از این مشکل همچنین می‌توانید آب لیموی تازه را با کمی آب رقیق کرده و بعد آن را درون دهان خود برای مدتی بچرخانید.

۳. خمیر زردچوبه برای درمان عفونت لثه در خانه

زردچوبه به دلیل داشتن مقدار زیادی کورکومین به خوبی می‌تواند عفونت دندان و لثه را کنترل کند. برای درمان عفونت لثه در خانه با زردچوبه، باید ۲ قاشق غذاخوری از آن را با کمی آب مخلوط کنید تا یک خمیر با غلظت مناسب حاصل شود. سپس به مدت ۱۰ دقیقه این خمیر را روی بخش آسیب دیده قرار دهید. به منظور جلوگیری از لکه‌شدن دندان‌ها توصیه می‌شود بعد از استفاده از خمیر زردچوبه حتما مسواک بزنید.

بیشتر بخوانید: درمان دندان درد با زردچوبه

۴. اسانس آویشن برای درمان عفونت لثه در خانه

آویشن خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی دارد و به خوبی می‌تواند علائم مربوط به عفونت لثه را از بین ببرد. برای این کار، کافی است مقداری اساس آویشن را با سوآپ استریل یا کمی پنبه بهداشتی روی لثه عفونی قرار دهید. همچنین می‌توانید اسانس آویشن را به یک لیوان آب ولرم اضافه کرده و آن را غرغره کنید.

۵. روغن پونه کوهی برای درمان عفونت لثه در خانه

برای درمان عفونت لثه با روغن پونه کوهی، باید مقداری از این روغن را با پنبه یا سوآپ استریل ریخته و آن را روی محل عفونت قرار دهید و اجازه بدهید ۱۰ دقیقه بماند. این کار را می‌توانید سه مرتبه در روز انجام دهید و بعد دهان را بشویید.

۶. روغن درخت چای برای درمان عفونت لثه در خانه

یکی از بهترین روغن‌های طبیعی در کاهش عفونت و التهاب لثه، روغن درخت چای است. روغن درخت چای غلظت بالایی دارد و بهتر است با روغن‌های سبک‌تر مثل روغن نارگیل رقیق شود. مقداری از این ترکیب را روی پنبه ریخته و پنبه را روی محل عفونت قرار دهید. این کار را می‌توانید روزی ۲ الی ۳ مرتبه انجام دهید تا عفونت لثه از بین برود.

۷. چای شنبلیله برای درمان عفونت لثه در خانه

استفاده از چای شنبلیله یک درمان قدیمی برای درمان عفونت لثه و دندان در خانه است. برای این کار باید یک قاشق چایخوری شنبلیله را با یک لیوان آب جوش دم کنید. سپس یک پنبه را به این محلول آغشته کرده و آن را روی محل عفونت قرار دهید تا از بین برود.

۸. شستن دهان با دم کرده گیاه بادرنجبویه برای درمان عفونت لثه در خانه

بادرنجبویه به دلیل داشتن خواص ضد التهابی، ضد قارچی و ضد باکتریایی تاثیر مهمی در کاهش عفونت‌های بدن به خصوص عفونت‌های مربوط به دهان و لثه‌ها دارد. یکی از روش‌های موثر خانگی در کنترل عفونت لثه، تهیه دهانشویه گیاهی با آب و بادرنجبویه است. برای این کار باید مقداری گیاه بادرنجبویه را به ۲ لیوان آب در حال جوش اضافه کنید و بگذارید پنج الی ۱۰ دقیقه روی حرارت ملایم بماند. بعد از این مدت، مخلوط را صاف کرده و اجازه دهید سرد شود. این ترکیب را می‌توانید تا سه روز درون یخچال نگهداری کنید و روزی ۲ مرتبه با آن دهان خود را بشویید.

۹. جوش شیرین برای درمان عفونت لثه در خانه

ماده‌ی جوش شیرین از دیگر ترکیبات خانگی است که همیشه در درمان مشکلات دهان و دندان از آن استفاده می‌شود. این ماده می‌تواند پلاک‌های دندانی را از بین ببرد و به کاهش باکتری‌های مضر درون دهان کمک کند. اگر درگیر عفونت لثه هستید و فعلا نمی‌توانید به دندانپزشکی مراجعه کنید، یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با کمی آب ترکیب کنید تا یک مخلوط خمیرمانند ایجاد شود. سپس این خمیر را به مدت ۱۰ دقیقه روی دندان یا لثه عفونی قرار دهید. ۲ یا سه مرتبه در هفته می‌توانید از این ترکیب استفاده کنید.

۱۰. استفاده از ژل آلوئه ورا برای درمان عفونت لثه در خانه

ژل آلوئه ورا از دیگر ترکیباتی است که از آن برای درمان عفونت لثه در خانه استفاده می‌شود. به دلیل حساسیت بافت لثه، توصیه می‌کنیم از ژل آلوئه ورا طبیعی استفاده نکنید و از محصولات داروخانه‌ای استفاده کنید. زیرا ژل آلوئه ورای تازه می‌تواند باعث حساسیت شدید لثه شود و شرایط عفونت لثه را بدتر کند.

۱۱. سرکه سیب برای درمان عفونت لثه در خانه

سرکه سیب اسیدی است و می‌تواند باکتری‌های عامل عفونت لثه را از بین ببرد. برای درمان عفونت دندان با سرکه سیب، ۲ تا سه قاشق غذاخوری از آن را درون یک لیوان آب بریزید. سپس این محلول را به مدت حداقل سه دقیقه درون دهان خود بچرخانید و بعد از آن دهان را با آب بشویید تا طعم سرکه از بین برود.

۱۲. دهانشویه کلرهگزیدین برای درمان عفونت لثه در خانه

دهانشویه کلرهگزیدین، یک دهانشویه آنتی باکتریال است که می‌تواند باکتری‌ها و میکروب‌های موجود در دهان را از بین ببرد. دندانپزشکان معمولا این دهانشویه را به منظور کاهش التهاب و عفونت دندان و لثه تجویز می‌کنند، اما توصیه می‌کنیم پیش از استفاده از این محصول حتما با دندانپزشک خود مشورت کنید. به خاطر داشته باشید که نباید بدون تجویز دندانپزشک و برای مدت طولانی از این دهانشویه استفاده کنید. اگر بعد از استفاده متوجه علائم حساسیت شدید، مصرف دهانشویه را قطع کرده و حتما به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

۱۳. چای سبز برای درمان عفونت لثه در خانه

چای سبز، یک ترکیب آنتی اکسیدانی قوی است و در درمان التهابات بدن نقش موثری ایفا می‌کند. علاوه بر این چای سبز می‌تواند از آسیب به لثه‌ها و استخوان فک در عفونت‌ها جلوگیری کند. برای درمان عفونت لثه با چای سبز، هم می‌توانید این ترکیب را روزی یک مرتبه بنوشید یا به کمک سوآپ استریل مقداری از آن را تنها روی بخش‌های عفونی قرار دهید.

۱۴. سیر برای درمان عفونت لثه در خانه

این گیاه اگر چه که بوی بد و طعم تندی دارد، اما قوی‌ترین تسکین‌دهنده طبیعی برای عفونت دندان و لثه است. شما می‌توانید این گیاه را به صورت خمیر یا له‌شده استفاده کنید. البته قبل از استفاده از سیر، مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید. همچنین بهتر است بعد از استفاده از این ترکیب برای جلوگیری از بوی بد دهان خود را بشویید.

۱۵. اسانس میخک برای درمان عفونت لثه در خانه

یکی از ترکیبات گیاهی موثر در درمان مشکلات دهان و دندان، گیاه میخک است که از دیرباز از آن برای درمان درد و عفونت دندان استفاده می‌شده است. اسانس میخک همچنین می‌تواند عفونت لثه را کنترل کند. برای استفاده از این ترکیب، باید مقداری از اسانس میخک را با یک روغن سبک مثل روغن کنجد رقیق کرده و ترکیب حاصل را با کمک سوآپ استریل یا پنبه روی لثه بگذارید تا عفونت آن را از بین ببرد.

۱۶. آب اکسیژنه برای درمان عفونت لثه در خانه

طبق تحقیقات انجام شده، آب اکسیژنه یا پراکسید هیدروژن یکی از ترکیبات قوی و موثر در درمان مشکلات لثه مثل عفونت لثه است. شستشوی دهان با آب اکسیژنه باعث کاهش تعداد باکتری‌های مضر و همچنین بهبود التهاب لثه‌ها می‌شود. محلول آب اکسیژنه ۳ درصد را باید از داروخانه‌ها یا مراکز بهداشتی معتبر تهیه و بعد آن را با افزودن آب رقیق کرده و بعد استفاده کیند.

۱۷. دهانشویه گیاهی مریم گلی برای درمان عفونت لثه در خانه

یکی از بهترین روش‌های درمان عفونت لثه در خانه، استفاده از گیاه گل مریم است که باعث کاهش پلاک‌های باکتریایی و التهاب ناشی از عفونت لثه می‌شود. برای تهیه این دهانشویه، به گیاه مریم گلی تازه یا خشک‌شده نیاز دارید. یک یا ۲ قاشق مریم گلی را با ۲ لیوان آب به مدت ۱۰ دقیقه روی حرارت بگذارید. بعد از ۱۰ دقیقه، محلول را از صافی رد کرده و آن را درون یک ظرف تمیز بریزید. می‌توانید روزانه ۲ مرتبه و هر بار به مدت ۱۰ ثانیه دهان خود را با این محلول شستشو بدهید.

بیشتر بخوانید: قرص چرک خشک کن قوی برای عفونت دندان

درمان عفونت لثه در خانه

سخن پایانی

در این مقاله از مجله تخصصی دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت به بررسی راه‌های موثر برای درمان خانگی عفونت لثه پرداختیم. به خاطر داشته باشید که هیچ کدام از روش‌های خانگی نمی‌توانند عامل اصلی عفونت لثه را از بین ببرند و تنها در کاهش علائم و کنترل عفونت به صورت موقتی موثر هستند. بنابراین برای درمان مشکلات دهان و دندان از جمله عفونت لثه، باید حتما در اسرع وقت به دندانپزشکی مراجعه کنید. شما همچنین می‌توانید برای استفاده از خدمات درمانی و زیبایی دندانپزشکی مثل کاشت ایمپلنت دندان با به روزترین ابزارها و متریال دنیا به مطب دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت مراجعه کنید. لازم به توضیح است که جلسه مشاوره خدمات زیبایی دندانپزشکی در این مرکز به صورت کاملا رایگان انجام می‌شود.

سوالات متداول

آیا عفونت لثه یک مشکل جدی است؟

عفونت لثه اگر به موقع تشخیص داده و درمان شود، مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند. اما در صورت عدم پیگیری می‌تواند باعث بروز مشکلات خطرناکی چون تحلیل لثه و عفونت استخوان فک شود.

آیا درمان عفونت لثه در خانه امکان‌پذیر است؟

بله. با برخی روش‌های خانگی می‌توان علائم عفونت لثه را در خانه از بین برد. البته این روش‌ها جایگزین درمان پزشکی نیستند و برای درمان و از بین بردن علت اصلی عفونت لثه، باید حتما به دندانپزشکی مراجعه کنید.

بهترین درمان عفونت لثه در خانه چیست؟

غرغره آب و نمک جزو بهترین و بی‌خطرترین روش‌های خانگی برای درمان عفونت لثه در خانه است.

اشتراک گذاری:
Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

با ما همراه باشید

محبوب ‌ترین‌ها

دریافت آخرین خبرها
درخبرنامه هفتگی ما عضو شوید

ایمیل‌ها صرفا در خصوص آخرین اخبار، محصولات و خدمات ارسال می‌شود.

دسته بندی مطالب

فهرست مطالب
مطالب مرتبط
عوارض بلیچینگ دندان چیست و چه راه هایی برای جلوگیری و یا درمان آن وجود دارد؟

عوارض بلیچینگ دندان چیست و چه راه هایی برای جلوگیری و یا درمان آن وجود دارد؟

آیا دوست دارید دندان‌هایتان کمی سفیدتر باشند؟ آیا از لک دندان‌های خود خسته شده‌اید؟ شما می‌توانید با استفاده از روش بلیچینگ رنگ دندان‌های خود را به رنگ دلخواه‌تان تغییر دهید. این روش یک روش سریع و کم عارضه برای سفیدکردن دندان‌ها است که به ۲ صورت انجام می‌شود. البته بلیچینگ

علت دندان قروچه کودکان در خواب چیست؟ + نحوه درمان آن

علت دندان قروچه کودکان در خواب چیست؟ + نحوه درمان آن

یکی از مشکلات نسبتا رایج در بین کودکان، دندان قروچه یا براکسیسم است. براکسیسم علاوه بر اینکه باعث بروز ناهنجاری‌های دندانی در بین کودکان می‌شود، می‌تواند در روند خواب کودک نیز اختلال ایجاد کند. خوشبختانه دندان قروچه مشکل سختی نیست و با روش‌های مختلف می‌توان آن را کنترل یا درمان

آیا کشیدن دندان عقل لازم است؟ عوارض و مراقبت‌های بعد از جراحی

آیا کشیدن دندان عقل لازم است؟ عوارض و مراقبت‌های بعد از جراحی

آخرین دندان‌های انسان، دندان‌های عقل هستند که از سن ۱۷ تا ۲۵ سالگی رشد خود را آغاز می‌کنند. دندان‌های عقل به دلیل موقعیت قرارگیری خود، شرایط حساسی دارند و دندانپزشکان در اکثر موارد کشیدن آن‌ها را توصیه می‌کنند. در ادامه این مقاله می‌خواهیم بررسی کنیم که آیا کشیدن دندان عقل

علت ورم لثه چیست؟ - بررسی راه های درمان ورم لثه

علت ورم لثه چیست؟ – بررسی راه های درمان ورم لثه

ورم لثه که باعث التهاب و قرمزی لثه‌ها می‌شود، علاوه بر این که زشت‌شدن لثه‌ها را به دنبال دارد، می‌تواند نشانه یک بیماری جدی باشد و حتی منجر به از دست دادن دندان شود. این در حالی است که بسیاری از افراد ورم لثه را مشکلی جدی تلقی نمی‌کنند و