قرص برای عفونت دندان چی استفاده کنیم؟ معرفی قرص برای عفونت دندان

قرص برای عفونت دندان چی استفاده کنیم؟ معرفی قرص برای عفونت دندان

حتما برای شما هم پیش آمده که به شکل ناگهانی درد شدیدی را در یکی از دندان‌هایتان احساس کرده اید. گاهی درد دندان به قدری شدید است که غذاخوردن را برای شما مشکل می‌کند. درد شدید و ناگهانی دندان در کنار علائمی چون بوی بد دهان، آبسه چرکی، تورم و … نشانه عفونت دندان است. برای عفونت دندان باید حتما به دندانپزشکی مراجعه کنید. عفونت دندان در صورتی که درمان نشوند از طریق خون به دیگر بخش‌های بدن سرایت کرده و باعث بروز مشکلات جدی برای سلامتی می‌شود. دندانپزشکان در مرحله اول درمان عفونت دندان قرص تجویز می‌کنند. اگر می‌خواهید بدانید که قرص برای عفونت دندان چی استفاده کنیم؟ ادامه این مقاله از مجله دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت را از دست ندهید.

برای عفونت دندان چی بخوریم؟

اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که قرص برای عفونت دندان چی استفاده کنیم؟ باید بدانید که منظور از قرص عفونت دندان آنتی بیوتیک‌ها هستند که برای کشتن باکتری‌ها و عوامل عفونی تجویز می‌شوند. آنتی بیوتیک‌ها باید حتما با نظر پزشک مصرف شوند و مصرف خودسرانه آن‌ها عوارضی را به همراه دارد. آنتی بیوتیک‌ها هم به شکل قرص و هم به شکل تزریقی وجود دارند، اما برای عفونت دندان معمولا فرم خوراکی به شکل قرص یا کپسول تجویز می‌شود.

قرص آنتی بیوتیک برای عفونت دندان برای هر فرد بسته به شدت عفونت و شرایط بالینی متفاوت است. دندانپزشکان برای کنترل عفونت دندان معمولا یک دوره ۷ روزه درمان آنتی بیوتیکی تجویز می‌کنند و داروها باید حتما تا انتها مصرف شوند. مصرف آنتی بیوتیک‌ها با از بین رفتن علائم عفونت دندان نباید قطع شود.

معرفی قرص برای عفونت دندان

قرص‌های زیادی برای درمان عفونت دندان تجویز می‌شوند. در ادامه چندتا از متداول‌ترین قرص‌هایی را که برای عفونت دندان تجویز می‌شوند معرفی می‌کنیم.

قرص برای عفونت دندان چی استفاده کنیم؟ معرفی قرص برای عفونت دندان

۱.    قرص پنی سیلین

پنی سیلین متداول‌ترین قرص انتی بیوتک است که در درمان بسیاری از عفونت‌ها تجویز می‌شود. پنی سیلین جز آنتی بیوتیک‌های قوی بوده و باید با احتیاط مصرف شود. زیرا در برخی از افراد منجر به بروز واکنش‌های آلرژیک می‌شود. پنی سیلین خوراکی یا تزریقی باید حتما با نظر پزشک مصرف شود.

۲.    قرص سفکسیم

زمانی که فرد به دیگر داروهای آنتی بیوتیک از جمله کلیندامایسین یا اموکسی سیلین حساسیت داشته باشد، قرص سفکسیم برای عفونت دندان تجویز می‌شود. سفکسیم یک چرک خشک کن قوی برای کنترل عفونت دندان است و معمولا برای کنترل عفونت دندان بعد از جراحی تجویز می‌شود. سفکسیم با دوز ۲۵۰ و ۵۰۰ باید مصرف شود.

۳.    قرص کلیندامایسین

کلیندامایسین یکی از بهترین قرص‌های برای عفونت دندان است. این قرص یک آنتی بیوتیک سریع الاثر بوده و در درمان طیف وسیعی از عفونت‌های باکتریایی موثر است. کلیندامایسین همچنین برای عفونت لثه تجویز می‌شود. کلیندامایسین در دو دوز ۳۰۰ و ۶۰۰ میلی‌ گرم وجود دارد و هر ۸ ساعت یک بار باید مصرف شود.

۴.    قرص آزیترومایسین

آزیترومایسین از قوی ترین آنتی بیوتیک‌ها برای درمان عفونت دندان است و منجر به توقف رشد باکتری‌ها در محل دندان عفونی می‌شود. بیشتر دندانپزشکان زمانی آزیترومایسین را تجویز می‌کنند که فرد نسبت به آنتی بیوتیک‌های خانواده پنی سیلین حساسیت داشته باشد. آزیترومایسین بهترین و قوی‌ترین قرص برای درمان عفونت دندان و لثه است و حتما باید با نظر پزشک مصرف شود. دوره درمان با آزیترومایسین دوره سه روزه بوده و هر ۲۴ ساعت باید یک قرص مصرف شود.

۵.    قرص آموکسی سیلین

آموکسی سیلین جزو خانواده پنی سیلین‌ها است و روی طیف وسیعی از باکتری‌ها تاثیر می‌گذارد. آموکسی سیلین در دو دوز ۵۰۰ و ۱۰۰۰ میلی گرم وجود دارد. دندانپزشکان برای درمان عفونت‌های سخت و قدیمی آموکسی سیلین را تجویز می‌کنند.

۶.    قرص تتراسایکلین

قرص تتراسایکلین یک آنتی بیوتیک موثر برای درمان عفونت لثه و دندان است. این قرص همچنین از فعالیت آنزیمی به نام کلاژناز جلوگیری می‌کند که باعث تجزیه بافت همبند و استخوان می‌شود. به همین دلیل بسیاری از دندانپزشکان برای کنترل عفونت دندان قرص تتراسایکلین را تجویز می‌کنند.

۷.    قرص مترونیدازول

مترونیدازول یک قرص چرک خشک کن قوی برای درمان عفونت دندان است، اما گزینه اول درمان عفونت دندان نیست زیرا موارد حساسیت به این دارو بالا است. میزان دوز مترونیدازول برای افراد مختلف متفاوت است.

معرفی قرص برای عفونت دندان

عوارض مصرف خودسرانه قرص عفونت دندان

برای هر مشکل و عارضه دندانی در اولین فرصت باید به دندانپزشکی مراجعه کرده و زیر نظر پزشک دارو مصرف کنید. برای کنترل عفونت دندان داروهای آنتی بیوتیک تجویز می‌شوند و این داروها نباید بدون تجویز پزشک مصرف شوند. مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها باعث بروز مقاومت آنتی بیوتیکی می‌شود. به این ترتیب عوامل عفونی در مقابل باکتری‌ها مقاوم می‌شوند و با داروهای معمول درمان نمی‌شوند. مصرف خودسرانه قرص برای عفونت دندان عمچنین عوارض زیر را به همراه دارد:

  • اسهال
  • نفخ معده
  • سردرد
  • درد شکم
  • مشکلات گوارشی
  • ابتلا به عفونت‌های قارچی
  • حالت تهوع و استفراغ

علاوه بر این مصرف این قرص‌ها ممکن است واکنش‌های آلرژیک را به وجود آورد که علائم زیر را به همراه دارد:

  • کهیر
  • مشکل در تنفس
  • درد مفاصل
  • درد عضلات
  • خس خس سینه
  • تب و لرز
  • تورم لب‌ها و صورت
  • تورم و قرمزی چشم
  • تاول

در صورت بروز این علائم باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید و یا با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

مصرف قرص برای عفونت دندان در دوره بارداری و شیردهی

دوره‌های بارداری و شیردهی، دوره‌های بسیار حساسی هستند. زیرا مصرف هر ماده‌ شیمایی از جمله قرص می‌تواند روی سلامت جنین تاثیر بگذارد. در این دوره تغییرات شدید هورمونی می‌توانند منجر به عفونت دندان شوند و مادر به مصرف قرص برای عفونت دندان نیاز پیدا کند.

در دوره بارداری و شیردهی مصرف هر گونه قرص و دارویی بدون تجویز پزشک ممنوع بوده و باید حتما با نظارت پزشک دارو بخورید. دندانپزشکان برای عفونت دندان در دوره بارداری و شیردهی آنتی بیوتیک‌های بی‌خطر زیر را تجویز می‌کنند:

  • آموکسی سیلین
  • پنی سیلین
  • سفالکسین
  • کلیندامایسین
عوارض مصرف خودسرانه قرص عفونت دندان

درمان خانگی برای عفونت دندان

برخی روش‌های گیاهی و خانگی نیز وجود دارد که در درمان عفونت دندان موثر هستند. زمانی که به دندانپزشک دسترسی ندارید یا قرص برای عفونت دندان در اختیار ندارید، می‌توانید از این روش‌ها برای کنترل عفونت دندان خود کمک بگیرید. روش‌های خانگی درمان عفونت دندان را می‌توانید در مقاله‌های قبلی مجله دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت مطالعه کنید.

بیشتر بخوانیم: عفونت ایمپلنت دندان چیست؟ علائم و روش‌های درمان آن

سخن پایانی

عفونت دندان عارضه‌ای خطرناک و البته آزاردهنده است و می‌تواند شرایط زندگی را برای شما سخت کند. عفونت دندان معمولا با علائمی چون درد ضربان دار، بوی بد دهان، تورم، تب و احساس طعم فلزی در دهان خود را نشان می‌دهد. مراجعه به موقع به دندانپزشکی پس از مشاهده اولین علائم اهمیت زیادی دارد و از انتشار عفونت در کل بدن جلوگیری می‌کند. در این مقاله از مجله دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت سعی کردیم تا توضیح کاملی از بهترین قرص‌ها برای عفونت دندان به شما ارائه کنیم و بیان کنیم که قرص برای عفونت دندان چی استفاده کنیم. شما می‌توانید برای معاینه عفونت دندان و استفاده از خدمات زیبایی دندانپزشکی، از مشاوره رایگان دکتر هومن پاک نیت استفاده کنید. برای رزرو نوبت معاینه کافی است اطلاعات تماس خود را در فرم موجود در سایت وارد کنید.

اشتراک گذاری:
Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

با ما همراه باشید

محبوب ‌ترین‌ها

دریافت آخرین خبرها
درخبرنامه هفتگی ما عضو شوید

ایمیل‌ها صرفا در خصوص آخرین اخبار، محصولات و خدمات ارسال می‌شود.

دسته بندی مطالب

فهرست مطالب
مطالب مرتبط

لمینت دندان چقدر هزینه دارد؟ قیمت لمینت دندان در سال ۱۴۰۳

لمینت دندان چقدر هزینه دارد؟ این سوال معمولا اولین سوالی است که مراجعان مطب دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت از دکتر می‌پرسند. لمینت دندان بهترین روش برای داشتن لبخندی زیبا و دندان‌های درخشان است و در مقایسه با روش‌های دیگر چون کامپوزیت دندان هزینه بیشتری دارد. در این مقاله قرار

ارتودنسی نامرئی چیست؟ هر آنچه که درباره این روش ارتودنسی باید بدانید

ارتودنسی نامرئی چیست؟ هر آنچه که درباره این روش ارتودنسی باید بدانید!

یکی از روش‌های محبوب ارتودنسی دندان روش ارتودنسی شفاف یا نامرئی است. در این روش مشکل نامرتبی دندان‌ها بدون نیاز به هیچ گونه براکت و سیم‌کشی برطرف می‌شود. یکی از دغدغه‌های افراد متقاضی درمان ارتودنسی، نمایان بودن سیم‌ها روی دندان‌هایشان است. براکت‌های فلزی علاوه بر ظاهر زشتی که دارند در

بهترین مارک دندان مصنوعی کدام است؟ معرفی بهترین برندهای دندان مصنوعی

بهترین مارک دندان مصنوعی کدام است؟ معرفی بهترین برندهای دندان مصنوعی

حتی اگر همیشه مراقب دندان‌های مصنوعی خود باشید و تمام توصیه‌های دندانپزشکتان را رعایت کنید، اگر آن‌ها از برند خوبی نباشند دوام زیادی نخواهند داشت. مارک دندان مصنوعی اهمیت زیادی دارد و هنگام درمان باید به این نکته توجه زیادی داشته باشید. در ادامه این مقاله از مجله دندانپزشکی دکتر

فرق ایمپلنت با کاشت دندان، آیا ایمپلنت با کاشت دندان تفاوتی دارد؟

فرق ایمپلنت با کاشت دندان، آیا ایمپلنت با کاشت دندان تفاوتی دارد؟

ایمپلنت و کاشت دندان دو روش اصلی برای پرکردن جای خالی دندان‌ها هستند. هر دو روش دوام خوبی دارند و تا حدودی می‌توانند عملکرد دندان از دست رفته را بازیابی کنند. بیشتر مردم بر این باور هستند که کاشت دندان همان ایمپلنت بوده و این دو روش تفاوتی با هم