آیا می‌توان همزمان با ایمپلنت ارتودنسی انجام داد ؟

آیا می‌توان همزمان با ایمپلنت ارتودنسی انجام داد ؟

آیا می‌توان همزمان با ایمپلنت ارتودنسی انجام داد؟ این سوال یکی از سوالات پرتکراری است که مراجعان دندانپزشکی دکتر پاک نیت می‌پرسند.

ارتودنسی روشی درمانی برای حل مشکل ناهماهنگی و نامرتبی دندان‌ها است. اگر علاوه بر جای خالی دندان‌های از دست رفته، از مشکل نامرتبی دندان‌هایتان هم رنج می‌برید نیاز به ارتودنسی و ایمپلنت دندان دارید. برای آشنایی با ترتیب انجام ایمپلنت دندان و ارتودنسی و دانستن اینکه آیا می‌توان همزمان با ایمپلنت ارتودنسی انجام داد با ما همراه باشید.

آیا می‌توان همزمان با ایمپلنت ارتودنسی انجام داد ؟

ایمپلنت دندان چیست و چه مزایایی دارد؟

ایمپلنت دندان، روشی دائمی و مادام العمر برای پر کردن جای خالی دندان‌های از دست رفته است که امروزه به عنوان روش استاندارد هم در سراسر جهان شناخته می‌شود. ایمپلنت دندان، یک سیستم ساده اما فوق العاده مستحکم است که مرحله به مرحله اجرا می‌شود. هر بخش ایمپلنت شامل فیکسچر، اباتمنت و کرون به ترتیب جاگذاری می‌شوند و در نهایت به زیباترین شکل ممکن جای خالی دندان‌ها را پر می‌کنند.

اگر دندان‌هایتان را به دلیل پوسیدگی شدید یا ضربه و تروما از دست داده‌اید، حتما می‌دانید که نبود یک دندان چه تاثیر بدی می‌تواند داشته باشد. نبود حتی یک دندان مشکلات مختلفی از کاهش اعتماد به نفس تا مشکلات گوارشی را برای فرد به همراه دارد. این در حالی است که امروز با کاشت ایمپلنت دیجیتال می‌توان به راحتی جای خالی این دندان‌ها را برای همیشه پر کرد.

ایمپلنت دندان تنها روش پر کردن جای خالی دندان‌های از دست رفته نیست، اما بدون شک می‌توان آن را به عنوان بهترین روش دانست. زیرا در این روش، ایمپلنت درون استخوان فک نصب شده و احساس راحتی فوق العاده زیادی به شما خواهد داد. راحتی ایمپلنت ‌های دندانی به قدری زیاد است که بعد از مدتی، دیگر احساس نمی‌کنید که دندان خودتان را از دست داده اید. زیرا ایمپلنت جزئی از دندان‌های طبیعی شما شده و هیچ فرقی با آن‌ها نخواهد داشت. ایمپلنت دندان همچنین مزایای زیر را به همراه دارد:

  1. بهبود و اصلاح طرح لبخند
  2. احساس راحتی زیاد هنگام غذا خوردن، خندیدن و حرف زدن
  3. بدون تغییر در نحوه صحبت کردن و ادای کلمات
  4. استحکام و مقاومت فوق العاده بالا
  5. ظاهر طبیعی و زیبا
  6. افزایش اعتماد به نفس
  7. جلوگیری از تحلیل استخوان فک و لثه
  8. جوان تر نشان دادن چهره و پیشگیری از افتادگی پوست صورت
  9. بهبود بهداشت دهان و دندان
  10. طول عمر و دوام بالا

چه کسانی به ایمپلنت دندان نیاز دارند؟

همه افرادی یک یا چند دندان خود را به هر دلیلی از دست داده اند، به کاشت ایمپلنت دندان نیاز دارند. کاشت ایمپلنت دندان به خصوص به روش دیجیتال، محدودیت‌های کمی دارد و برای همه افراد انجام می‌شود. برای کاشت ایمپلنت دندان، داشتن شرایط زیر الزامی است:

  • سلامت بدنی مناسب
  • سلامت دندان‌ها و رعایت بهداشت دهان و دندان
  • عدم ابتلا به بیماری‌های مزمنی چون فشار خون بالا یا دیابت
  • عدم ابتلا به بیماری‌های جدی دهان
  • عدم ابتلا به سرطان و دریافت شیمی درمانی یا پرتودرمانی

همچنین برای کاشت ایمپلنت دندان، بهتر است از سن ۱۸ سالگی به بعد اقدام کنید. کاشت ایمپلنت دندان، روشی تهاجمی بوده و در آن ایمپلنت درون استخوان فک نصب می‌شود. این در حالی است که استخوان فک تا ۱۸ سالگی، و حتی کمی بعد از آن، هنوز در حال تکامل است. بنابراین دستکاری آن با کاشت ایمپلنت عوارض خطرناکی را به احتمال زیاد به دنبال دارد. البته شرایط سنی برای ارتودنسی دندان، برخلاف شرایط سنی ایمپلنت دندان است. دندانپزشکان توصیه می‌کنند ارتودنسی را در سنین نوجوانی و جوانی انجام دهید تا نتایج بهتری را در زمان کمی به همراه داشته باشد.

درمان ارتودنسی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

درمان ارتودنسی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

درمان ارتودنسی، درمانی است که برای مرتب کردن دندان‌ها و صاف کردن آن‌ها انجام می‌شود. ارتودنسی مشکلات مربوط به بایت، یعنی ناهماهنگی سطح تماس دندان‌های فک بالا و پایین را اصلاح می‌کند. در این روش درمانی از براکت‌های ارتودنسی و تجهیزات درمانی دیگر برای قرارگیری دندان‌ها در موقعیت مناسب در هر فک استفاده می‌شود.

از کاربردهای درمان ارتودنسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زمانی که دندان‌های شیری کودکان پیش از موعد یا دیرتر از آن می‌افتند
  • زمانی که فرد درگیر اختلال جویدن است و نمی‌تواند به خوبی غذاها را بجود
  • مشکل در نحوه تنفس بیمار
  • وجود جلوزدگی یا عقب زدگی در فک
  • کجی و نامرتبی شدید دندان‌ها
  • اختلال در نحوه صحبت کردن و تکلم بیمار
  • وجود عادت‌های غلط مربوط به دوران کودکی، مثل دندان قروچه یا مکیدن زیاد انگشت
  • وجود فاصله بین دندان‌ها

مراحل ارتودنسی دندان

مراحل ارتودنسی دندان‌ها به شرح زیر است:

  1. بررسی و معاینه دندان‌ها
  2. عکسبرداری از دندان‌ها
  3. بررسی وضعیت لثه‌ها و فک و درمان مشکلات موجود از جمله پوسیدگی و عفونت
  4. انتخاب نوع ارتودنسی و نصب آن

مراحل کاشت ایمپلنت دندان

کاشت ایمپلنت دندان طبق مراحل زیر انجام می‌شود:

  1. معاینه ابتدایی بیمار و مشاوره در مورد نحوه درمان، نیاز یا عدم نیاز به درمان‌های جانبی
  2. خارج کردن ریشه دندان قبلی یا کشیدن دندان پوسیده
  3. نصب فیکسچر درون فک
  4. انجام پیوند استخوان در صورت نیاز
  5. تهیه قالب و نصب اباتمنت
  6. نصب هیلینگ ایمپلنت و روکش موقت
  7. نصب روکش دائمی
ارتودنسی یا ایمپلنت، کدام را اول انجام دهم؟

ارتودنسی یا ایمپلنت، کدام را اول انجام دهم؟

اگر شرایط شما طوری است که هم به ارتودنسی نیاز دارید و هم کاشت ایمپلنت، حتما حداقل یک بار این سوال برایتان پیش امده که آیا می‌توان همزمان با ایمپلنت ارتودنسی انجام داد؟ کدام درمان بر دیگری اولویت دارد؟

در این باره باید بدانید که برای ارتودنسی و کاشت ایمپلنت دندان‌هایتان، حتما به جراح و متخصص با تجربه در هر حیطه مراجعه کنید. ارتودنتیست باید با هماهنگی با متخصص ایمپلنت دندان، درمان شما را انجام دهد. با توجه به اینکه ایمپلنت‌های دندانی بعد از نصب درون استخوان فک، به هیچ وجه قابل جا به جایی و حرکت نیستند، معمولا دندانپزشک توصیه می‌کند ابتدا ارتودنسی انجام دهید.

همچنین در برخی موارد ممکن است دندان پزشک شما، برای ایجاد فضای مناسب برای کاشت ایمپلنت‌های دندانی، ابتدا انجام ارتودنسی را توصیه کند. به هر حال اینکه اول ارتودنسی انجام دهید یا ایمپلنت دندان‌هایتان را نصب کنید، کاملا به نظر و صلاح دید دندانپزشکتان بستگی دارد.

آیا می‌توان همزمان با ایمپلنت ارتودنسی انجام داد؟

به طور معمول کاشت ایمپلنت به طور همزمان با ارتودنسی انجام نمی‌شود. با این حال انتخاب این مورد به دندانپزشک و نظر وی بستگی دارد. معمولا ارتودنسی قبل یا بعد از کاشت ایمپلنت انجام می‌شود:

۱.    ارتودنسی قبل از ایمپلنت

گاهی وجود فضای خالی بین دندان‌ها، به دلیل از دست رفتن یک یا چند دندان نیست. گاهی دندان‌های بیمار به قدری نامرتب هستند و با فاصله از هم قرار گرفته اند، که بین آن‌ها فضای خالی زیادی وجود  دارد. در این مواقع دندانپزشک انجام ارتودنسی را در وهله اول توصیه می‌کند. پس از اتمام دوره درمان ارتودنسی، در صورت وجود فضای خالی بین دندان‌ها کاشت ایمپلنت برای بیمار انجام می‌شود.

۲.    ارتودنسی بعد از ایمپلنت

ایمپلنت دندان اگر به درستی و اصولی نصب شود، می‌تواند موقعیت قرارگیری دیگر دندان‌ها را هم مشخص کند. گاهی بعد از ایمپلنت، درمان ارتودنسی انجام می‌شود تا دیگر دندان‌ها در موقعیت مناسبی از هم قرار بگیرند. همچنین اگر ایمپلنت دندان موقعیت مناسبی نداشته باشد، بعد از درمان ارتودنسی می‌توان روکش ایمپلنت دندان را اصلاح کرده و آن را هم راستا با دیگر دندان‌ها قرار داد.

آیا ارتودنسی باعث جا به جایی ایمپلنت‌های دندانی می‌شود؟

آیا ارتودنسی باعث جا به جایی ایمپلنت‌های دندانی می‌شود؟

در مورد اینکه آیا می‌توان همزمان با ایمپلنت ارتودنسی انجام داد، یک سوال دیگر این است که آیا ارتودنسی می‌تواند ایمپلنت‌های دندانی را جا به جا کند؟ پاسخ این سوال منفی است. ارتودنسی قادر است دندان‌هایی که درون بافت نرم لثه هستند، یعنی دندان‌های طبیعی فرد، جا به جا کند. این در حالی است که ایمپلنت‌های دندانی درون استخوان فک نصب و فیکس می‌شوند و بعد از نصب، به هیچ وجه با ارتودنسی و یا روش‌های دیگر نمی‌توان آن‌ها را جا به جا کرد. پس نیازی نیست نگران این باشید که ارتودنسی ایمپلنت دندان‌هایتان را حرکت دهد و آن‌ها را جا به جا کند.

سخن پایانی

در این مقاله از مجله سایت دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت، به یکی دیگر از سوالات پرتکرار شما عزیزان درباره ایمپلنت دندان پاسخ دادیم. بسیاری از مراجعان دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت که علاوه بر بی نظمی شدید دندانی، یک یا دو تا از دندان‌های خود را از دست داده‌اند، می‌خواهند بدانند که آیا می‌توان همزمان با ایمپلنت ارتودنسی انجام داد یا خیر؟ اگر سوالی درباره کاشت ایمپلنت دندان و همزمانی آن با ارتودنسی دارید، می‌توانید سوال خود را مستقیما از دکتر هومن پاک نیت بپرسید.

 کلینیک دکتر هومن پاک نیت

زیبایی لبخند خود را در دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت، دوباره بیافرینید!

دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت، یکی از مجهزترین مطب‌های دندانپزشکی در تهران است که خدمات زیبایی دندان و کاشت ایمپلنت به روش سنتی و دیجیتال را به شما عزیزان ارائه می‌کند. در دندانپزشکی دکتر پاک نیت، می‌توانید زیبایی را دوباره به لبخند خود هدیه کنید. برای رزرو نوبت و دریافت وقت مشاوره کاشت ایمپلنت دندان از طریق شماره های موجود در سایت با ما تماس بگیرید.

اشتراک گذاری:
Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

با ما همراه باشید

محبوب ‌ترین‌ها

دریافت آخرین خبرها
درخبرنامه هفتگی ما عضو شوید

ایمیل‌ها صرفا در خصوص آخرین اخبار، محصولات و خدمات ارسال می‌شود.

دسته بندی مطالب

فهرست مطالب
مطالب مرتبط
انواع ایمپلنت سوئیسی را بهتر بشناسیم- معرفی بهترین برندهای ایمپلنت سوئیسی در ایران

انواع ایمپلنت سوئیسی را بهتر بشناسیم- معرفی بهترین برندهای ایمپلنت سوئیسی در ایران

موضوع انتخاب برند ایمپلنت، یکی از موضوعات مهمی است که اکثر متقاضیان کاشت ایمپلنت را دچار تردید می‌کند. باید بدانید که برندهای مختلف سوئیسی، آمریکایی، آلمانی و کره‌ای ایمپلنت در بازار وجود دارد که شما می‌توانید با توجه به بودجه خود هر کدام از آن‌ها را انتخاب کنید. در بین

درمان لثه تحلیل رفته بدون جراحی - معرفی روش‌های خانگی و نکات ضروری

درمان لثه تحلیل رفته بدون جراحی – معرفی روش‌های خانگی و نکات ضروری

یکی از مشکلات شایع مربوط به لثه‌ها، تحلیل رفتن آن‌ها است که به دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد. درمان لثه تحلیل رفته به روش جراحی و غیرجراحی امکان‌پذیر است و انتخاب روش درمان به میزان تحلیل و ساییدگی لثه‌ها بستگی دارد. اگر می‌خواهید بدانید درمان لثه تحلیل رفته بدون

لیفت لثه چیست؟ بررسی مزایا و معایب کانتورینگ یا لیفت لثه

لیفت لثه چیست؟ بررسی مزایا و معایب کانتورینگ یا لیفت لثه

کانتورینگ یا لیفت لثه، عملی است که در طی آن بخشی از لثه‌های بالا برداشته می‌شود تا قسمت بیشتری از دندان‌ها در معرض دید قرار گیرد. لیفت لثه هم با اهداف درمانی و هم با اهداف زیبایی در طراحی لبخند کاربرد دارد. در ادامه این مقاله از مجله دندانپزشکی دکتر

روکش دندان چیست؟ معرفی انواع روکش دندان و مزایا و معایب آن

روکش دندان چیست؟ معرفی انواع روکش دندان و مزایا و معایب آن

دندان‌های ما همگی دو بخش دارند؛ یک بخش قابل مشاهده به نام تاج و یک بخش غیرقابل مشاهده به نام ریشه. تاج دندان قسمتی است که هنگام خندیدن، صحبت کردن و … قابل مشاهده است و هر روز با عوامل مختلفی مواجه می‌شود. اگر مراقب سلامت دندان‌ خود نباشید، تاج