عفونت ایمپلنت دندان چیست؟ علائم و روش‌های درمان آن

عفونت ایمپلنت دندان چیست؟ علائم و روش‌های درمان آن

ایمپلنت دندان روش استاندارد پرکردن جای خالی دندان‌های از دست رفته است. در این روش یک پیچ فلزی درون استخوان فک نصب می‌شود که نقش ریشه پروتز را ایفا می‌کند. سپس سایر بخش‌های ایمپلنت به ترتیب روی این قسمت نصب می‌شوند و در نهایت شکلی کاملا شبیه به دندان‌های طبیعی ایجاد می‌شود. ایمپلنت روشی بی‌خطر و کاملا ایمن است و در بیشتر موارد عارضه خاصی ندارد. اما مراجعه به افراد غیرمتخصص و بی‌تجربه و کاشت غیراصولی ایمپلنت باعث بروز عوارض خطرناکی چون عفونت ایمپلنت دندان خواهد شد. عفونت ایملپنت دندان باید حتما توسط دندانپزشکی بررسی و درمان شود. در ادامه در مورد علت و علائم عفونت کاشت ایمپلنت دندان توضیحات بیشتری به شما ارائه می‌کنیم.

عفونت ایمپلنت دندان چیست؟

عفونت ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت در حال حاضر جزو پرطرفدارترین روش‌های درمان جای خالی دندان‌های از دست رفته است. عفونت ایمپلنت یا پری ایمپلنت، از عوارض نادر ولی خطرناک کاشت ایمپلنت دندان است. در این عارضه باکتری‌ها در ناحیه کاشت ایمپلنت فعالیت می‌کنند و باعث بروز عفونت می‌شوند. باید بدانید که حتی اگر از بهترین برندهای ایمپلنت برای درمان شما استفاده شود، باز هم امکان بروز عفونت ایمپلنت وجود دارد. مهم‌ترین نکته در پیشگیری از عفونت ایمپلنت رعایت دقیق نکات و دستورالعمل‌های بعد از کاشت و مراجعه به متخصص کاشت ایمپلنت است.

کاشت ایمپلنت دندان و روش‌های جدید آن، نیازمند تجربه و تخصص بالایی است و به همین دلیل نباید به هر دندانپزشکی برای کاشت ایمپلنت مراجعه کنید. دکتر هومن پاک نیت ۱۴ سال سابقه درخشان در حوزه ایمپلنت‌های دندانی دارند. همچنین در مطب دندانپزشکی دکتر پاک نیت خدمات دندانپزشکی دیجیتال به خصوص ایمپلنت دیجیتال ارائه می‌شود که ریسک عفونت ایمپلنت را به حداقل می‌رساند. برای دریافت نوبت کاشت ایمپلنت با ما تماس بگیرید.

علت عفونت ایمپلنت دندان

عفونت کاشت ایمپلنت دندان به دلایل مختلفی ممکن است ایجاد شود. برخی از مهم‌ترین عواملی که در بروز این عارضه نقش دارند عبارت اند از:

  • مصرف قند زیاد که باعث افزایش فعالیت باکتری‌ها و در نهایت عفونت می‌شود.
  • رعایت‌نکردن دستور العمل‌های بعد از کاشت ایمپلنت مثل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان که منجر به بروز عفونت در محل کاشت ایمپلنت می‌شود.
  • مراجعه دیرهنگام به دندانپزشکی هم می‌تواند باعث عفونت ایمپلنت شود.
  • فشار و ضربه به ایمپلنت که باعث شکستگی و در نهایت عفونت آن می‌شود.
  • گاهی کم آبی بدن می‌تواند باعث بروز عفونت شود. عدم مصرف کافی آب باعث دهیدراته شدن بدن و در نتیجه عدم دفع باکتری‌ها و مواد زائد شده و عفونت ایمپلنت را به همراه دارد.
  • مصرف سیگار و تنباکو که ریسک بروز عفونت را افزایش می‌دهد.

علاوه بر این، موارد زیر هم می‌توانند باعث ایجاد عفونت کاشت ایمپلنت دندان شوند:

  • نصب غیراصولی ایمپلنت
  • زاویه‌داربودن ایمپلنت درون استخوان فک
  • آسیب به استخوان فک در حین نصب ایمپلنت
  • استفاده از متریال نامرغوب
  • حساسیت به تیتانیوم موجود در پیچ ایمپلنت
  • پس‌ زدن پیوند پیچ ایمپلنت توسط بدن
  • ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای کنترل نشده مثل ابتلا به دیابت و فشار خون
  • تراکم پایین و کیفیت کم استخوان فک
  • سمان اضافی هنگام نصب تاج ایمپلنت
  • ابتلا به بیماری‌های پریودنتال
  • ضعف سیستم ایمنی بدن
  • دندان قروچه
  • آلرژی
  • نصب ایمپلنت‌ها با فاصله کم از هم
  • شکستگی ایمپلنت

علائم عفونت ایمپلنت دندان

عفونت ایمپلنت دندان ممکن است در مراحل مختلف کاشت ایمپلنت ایجاد شود. علائم کلی عفونت ایمپلنت عبارت اند از:

  • درد شدید و ضربان‌دار:‌ در صورت عفونت ایمپلنت، درد شدیدی در ناحیه کاشت پیچ ایمپلنت حس می‌کنید. این درد به قدری شدید است که باعث اختلال در غذاخوردن شما می‌شود.
  • تورم و قرمزی:‌ عفونت منجر به التهاب و تحریک لثه و اطراف ایمپلنت می‌شود.
  • تب: عفونت ایمپلنت باعث بالارفتن دمای بدن و بروز تب می‌شود. با مشاهده تب باید خود را سریعا به پزشک برسانید.
  • احساس طعم فلزی در دهان: عفونت ایمپلنت باعث ایجاد یک طعم فلزی و نامطبوع در دهان می‌شود. این طعم ناخوشایند با خوردن خوراکی یا شکلات از بین نمی‌رود و باعث ایجاد حالت تهوع هم می‌شود.
  • بوی بد دهان: عفونت ایمپلنت و فعالیت باکتری‌های مضر باعث ایجاد بوی بد و آزاردهنده در دهان می‌شود.
  • ترشح چرک:‌ گاهی عفونت به قدری شدید است که از محل کاشت ایمپلنت چرک خارج می‌شود. در ناحیه ایمپلنت باکتری‌ها و گلبول‌های سفید تجمع می‌یابند و گاهی در اثر فشار خارج می‌شوند. این ترشحات ترکیبی از چرک و خون هستند و اگر بیش از ۲ روز طول بکشند، نیاز به درمان فوری دارند.
  • شل‌ شدن ایمپلنت:‌ مهم‌ترین علامت عفونت کاشت ایمپلنت، شل شدن پیچ ایمپلنت است. پیچ ایمپلنت دقیقا درون استخوان فک نصب شده و به هیچ عنوان تکان نمی‌خورد. اما زمانی که عفونت در محل ایمپلنت وجود داشته باشد، پیچ ایمپلنت شل شده و تکان می‌خورد.

چه زمانی به دندانپزشکی مراجعه کنیم؟

اگر بعد از کاشت ایمپلنت علائم زیر را تجربه کردید، در اولین فرصت خود را به دندانپزشکی برسانید:

  • درد شدیدی که با مصرف داروی مسکن از بین نمی‌رود
  • خروج ترشحات چرکی و غلیظ از ایملپنت
  • بوی بد دهان
  • حساسیت به لمس
  • افزایش تورم ناحیه ایمپلنت دندان
  • حساسیت زیاد به غذاهای سرد و گرم

تشخیص عفونت ایمپلنت دندان

تشخیص عفونت کاشت ایمپلنت توسط دندانپزشک انجام می‌شود. دندانپزشک ابتدا محل کاشت ایمپلنت را معاینه می‌کند تا ببینید آیا اثری از تورم،‌ قرمزی و چرک وجود دارد یا خیر؟ همچنین گاهی اوقات ممکن است دندانپزشک برای تشخیص قطعی تصویربرداری اشعه ایکس را تجویز کند. در این تصاویر استخوان فک و محل قرارگیری پیچ ایمپلنت به خوبی مشخص می‌شود.

پس از اینکه عفونت ایملپنت تشخیص داده شد، دندانپزشک علت بروز ان را نیز بررسی می‌کند. زیرا برای شروع درمان باید علت اصلی عفونت در محل کاشت ایمپلنت مشخص شده و از بین برود. بعد از کاشت ایمپلنت به طور مرتب برای چکاپ دندان‌هایتان به دندانپزشکی مراجعه کنید تا هر گونه عارضه خطرناکی به موقع تشخیص داده و درمان شود.

تشخیص عفونت ایمپلنت دندان

روش‌های درمان عفونت ایمپلنت دندان

درمان عفونت ایمپلنت دندان تنها توسط دندانپزشک انجام می‌شود و هیچ گونه درمان خانگی و طب سنتی برای این مورد وجود ندارد. توصیه می‌کنیم به محض بروز علائم عفونت ایمپلنت مساله را با دندانپزشک خود در میان بگذارید. روش‌های درمان ایمپلنت دندان متفاوت هستند و دندانپزشک براساس شدنت عفونت و وضعیت سلامت ایمپلنت روش درمان را انتخاب می‌کند.

۱.    دبریدمان

روش دبریدمان نوعی روش فیزیکی برای تمیزکردن لثه و ایمپلنت و حذف عفونت از این بخش‌ها است. در این روش دندانپزشک به کمک یک دستگاه اولتراسونیک یا کورت فیبر کربن تمام عفونت‌های موجود در محل ایمپلنت را خارج می‌کند. این روش کاملا ایمن بوده و هیچ خطری ندارد. نکته مهم در این روش درمانی، دقت بالا برای حفظ ساختمان ایمپلنت دندان است.

۲.    درمان آنتی ‌بیوتیکی

دندانپزشک در کنار روش‌های دیگر درمان آنتی ‌بیوتیکی را نیز شروع می‌کند. آنتی‌ بیوتیک‌ها برای کاهش میزان عفونت و خنثی‌کردن فعالیت باکتری‌ها ضروری هستند. در صورت عدم مصرف آنتی بیوتیک، باکتری‌ها مجددا فعالیت خود را از سر گرفته و باعث عفونت مجدد می‌شوند. برای درمان عفونت ایمپلنت معمولا آنتی بیوتیک‌های آموکسی سیلین،‌ آزیترومایسین، پنی سیلین و آموکسی کلاو برای درمان عفونت کاشت ایمپلنت تجویز می‌شوند. آنتی‌بیوتیک‌ها را باید تا آخر مصرف کنید تا نتیجه داشته باشند. از قطع ناگهانی آنتی بیوتیک‌ها بدون مشورت با دندانپزشک اکیدا خودداری کنید.

۳.    جراحی

جراحی از دیگر روش‌های درمان عفونت ایمپلنت دندان است که عوارض زیادی دارد. این درمان بیشتر برای مورادی که شدت عفونت بسیار بالا است و عفونت بخش زیادی از استخوان فک و لثه را درگیر کرده است، انجام می‌شود. این روش تنها توسط متخصص جراحی دندانپزشکی انجام می‌شود. برای درمان عفونت، متخصص بخشی از لثه را برش زده و آن را به عقب برمی‌گرداند و به قسمت عفونی می‌رسد. سپس عفونت با کمک‌ ابزارهای مخصوصی برداشته می‌شود.

۴.    برداشتن ایمپلنت

آخرین مرحله در درمان عفونت ایمپلنت برداشتن ایمپلنت است. این درمان زمانی انجام می‌شود که عفونت بخش زیادی از استخوان فک را درگیر کرده و نمی‌توان با دیگر روش‌ها آن را کنترل کرد. نکته مهم در برداشتن ایمپلنت، حفظ سلامت استخوان فک و جلوگیری از آسیب دیدن آن است. برداشتن ایمپلنت ممکن است به روش گشتاور معکوس یا استفاده از trephine bur صورت گیرد. انتخاب روش برداشتن ایمپلنت به نظر دندانپزشک بستگی دارد.

روش‌های جلوگیری از عفونت ایمپلنت دندان

با رعایت برخی نکات بعد از کاشت ایمپلنت دندان می‌توان از بروز عفونت ایمپلنت جلوگیری کرد. این راهکارهای به ظاهر ساده،‌ نقش مهمی در جلوگیری از عفونت ایمپلنت دارند. پس اگر می‌خواهید کاشت ایمپلنت دندان شما بدون هیچ عارضه‌ای باشد، حتما به نکات زیر عمل کنید:

۱.    بهداشت دهان و دندان

مهم‌ترین نکته در مراقبت از ایمپلنت دندان و بروز عفونت رعایت بهداشت دهان و دندان‌ها است. رعایت بهداشت دهان و دندان چه قبل از ایمپلنت و چه بعد از آن اهمیت بالایی دارد و نباید آن را نادیده گرفت. بعد از ایمپلنت حداقل روزی دو بار دندان‌هایتان را مسواک بزنید و استفاده از نخ دندان را فراموش نکنید. هفته‌ای یک بار با دهانشویه آنتی‌باکتریال فضای داخل دهان را بشویید تا باکتری‌های مضر از کار بیفتند.

۲.    چکاپ منظم

به طور کلی دندان‌ها هر ۶ ماه نیاز به چکاپ دندانپزشکی دارند. بعد از کاشت ایمپلنت هم باید هر ۶ ماه به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید تا دندانپزشک وضعیت سلامت دندان‌ها و کاشت ایمپلنت شما را بررسی کند. مراجعه منظم به کلینیک دندانپزشکی به تشخیص و درمان به موقع هر گونه عفونت ناشی از ایمپلنت کمک می‌کند.

۳.    رعایت نکات بعد از ایمپلنت

بعد از کاشت ایمپلنت دندانپزشک یک سری دستورالعمل‌هایی به شما می‌دهد که باید آن‌ها را به خوبی رعایت کنید. برای مثال باید تا چند وقت از خوردن غذاهای به شدت سفت یا غذاهای داغ خودداری کنید. همچنین ممکن است دندانپزشک یک سری دارو برای شما تجویز کند که باید حتما دوره آن‌ها را کامل مصرف کنید.

۴.    دوری از عوامل خطرناک

برای پیشگیری از عفونت ایمپلنت دوری و اجتناب از عوامل خطرزا مصرف سیگار، مصرف تنباکو و مصرف نوشیدنی‌های الکلی اهمیت دارد. همچنین اجتناب از مصرف قند و شیرینی زیاد مهم است، زیرا قند و شیرینی احتمال عفونت و پوسیدگی در محل کاشت ایمپلنت را بالا می‌برند.

۵.    مراقبت از ایمپلنت

ضربه و فشار شدید از دیگر عواملی هستند که باعث شکست ایمپلنت و عفونت آن می‌شوند. به این ترتیب حفظ ایمپلنت در برابر هر گونه فشار یا ضربه شدید اهمیت دارد.

روش‌های جلوگیری از عفونت ایمپلنت دندان

بیشتر بخوانیم: حساسیت به ایمپلنت دندان، نشانه‌ها و روش‌های درمانی

سخن پایانی

ایمپلنت دندان بهترین و ایمن‌ترین روش درمان جای خالی دندان‌های از دست رفته است. اگر یکی از دندان‌های خود را از دست داده‌اید و می‌خواهید از جای خالی آن خلاص شوید،‌ کاشت ایمپلنت دندان گزینه بسیار مناسبی است. در این مقاله از مجله دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت سعی کردیم تا به تمام سوالات احتمالی شما در مورد عفونت ایمپلنت دندان توضیح دهیم. عفونت ایمپلنت دندان یکی از عوارض نادر کاشت ایمپلنت دندان است که با مراجعه به یک متخصص کاشت ایمپلنت‌های دندانی می‌توان از بروز ان جلوگیری کرد. برای کاشت ایمپلنت دندان می‌توانید به مطب دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت مراجعه کنید. با واردکردن اطلاعات تماس خود در فرم موجود در سایت، همکاران ما برای رزرو نوبت مشاوره رایگان کاشت ایمپلنت با شما تماس خواهند گرفت.

سوالات متداول
آیا امکان نگهداشتن ایمپلنت عفونت کرده وجود دارد؟

بله. در مواردی که عفونت شدید نباشد و به موقع درمان شود می‌توان ایمپلنت دندان را حفظ کرد.

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت ایمپلنت دندان کدام است؟

آنتی بیوتیک آموکسی سیلین یک دوز در روز برای ۴ روز بهترین درمان آنتی بیوتیکی برای عفونت ایمپلنت دندان است.

آیا عفونت ایمپلنت دندان با درمان خانگی امکان‌پذیر است؟

خیر. عفونت ایمپلنت به درمان فوری دندانپزشکی نیاز دارد و با درمان‌های طب سنتی و خانگی نمی‌توان آن را کنترل کرد.

اگر عفونت ایمپلنت درمان نشود چه اتفاقی می‌افتد؟

عفونت ایمپلنت دندان در صورتی که درمان نشود، کل لثه و استخوان فک را درگیر کرده و آن‌ها را از بین می‌برد. در نهایت ایمپلنت شل می‌شود و باید آن را از دهان خارج کرد.

اشتراک گذاری:
Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

با ما همراه باشید

محبوب ‌ترین‌ها

دریافت آخرین خبرها
درخبرنامه هفتگی ما عضو شوید

ایمیل‌ها صرفا در خصوص آخرین اخبار، محصولات و خدمات ارسال می‌شود.

دسته بندی مطالب

فهرست مطالب
مطالب مرتبط

لمینت دندان چقدر هزینه دارد؟ قیمت لمینت دندان در سال ۱۴۰۳

لمینت دندان چقدر هزینه دارد؟ این سوال معمولا اولین سوالی است که مراجعان مطب دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت از دکتر می‌پرسند. لمینت دندان بهترین روش برای داشتن لبخندی زیبا و دندان‌های درخشان است و در مقایسه با روش‌های دیگر چون کامپوزیت دندان هزینه بیشتری دارد. در این مقاله قرار

ارتودنسی نامرئی چیست؟ هر آنچه که درباره این روش ارتودنسی باید بدانید

ارتودنسی نامرئی چیست؟ هر آنچه که درباره این روش ارتودنسی باید بدانید!

یکی از روش‌های محبوب ارتودنسی دندان روش ارتودنسی شفاف یا نامرئی است. در این روش مشکل نامرتبی دندان‌ها بدون نیاز به هیچ گونه براکت و سیم‌کشی برطرف می‌شود. یکی از دغدغه‌های افراد متقاضی درمان ارتودنسی، نمایان بودن سیم‌ها روی دندان‌هایشان است. براکت‌های فلزی علاوه بر ظاهر زشتی که دارند در

بهترین مارک دندان مصنوعی کدام است؟ معرفی بهترین برندهای دندان مصنوعی

بهترین مارک دندان مصنوعی کدام است؟ معرفی بهترین برندهای دندان مصنوعی

حتی اگر همیشه مراقب دندان‌های مصنوعی خود باشید و تمام توصیه‌های دندانپزشکتان را رعایت کنید، اگر آن‌ها از برند خوبی نباشند دوام زیادی نخواهند داشت. مارک دندان مصنوعی اهمیت زیادی دارد و هنگام درمان باید به این نکته توجه زیادی داشته باشید. در ادامه این مقاله از مجله دندانپزشکی دکتر

فرق ایمپلنت با کاشت دندان، آیا ایمپلنت با کاشت دندان تفاوتی دارد؟

فرق ایمپلنت با کاشت دندان، آیا ایمپلنت با کاشت دندان تفاوتی دارد؟

ایمپلنت و کاشت دندان دو روش اصلی برای پرکردن جای خالی دندان‌ها هستند. هر دو روش دوام خوبی دارند و تا حدودی می‌توانند عملکرد دندان از دست رفته را بازیابی کنند. بیشتر مردم بر این باور هستند که کاشت دندان همان ایمپلنت بوده و این دو روش تفاوتی با هم