جراحی لثه برای روکش چگونه است؟

جراحی لثه برای روکش چگونه است؟

روکش دندان یک روش زیبایی در دندانپزشکی است که برای رفع نواقص ظاهری دندان به کار می‌رود. این روش معمولا به درمان جانبی نیاز دارد، اما گاهی برای نصب روکش‌ها و در مرحله آماده سازی دندان‌ها لثه‌ها باید جراحی شوند. البته جراحی لثه برای همه افرادی که می خواهند دندان‌هایشان را روکش کنند، الزامی نیست و تنها در آن‌هایی که دچار بیماری پریودنتال یا تحلیل لثه هستند انجام می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید جراحی لثه برای روکش چگونه است، ادامه این مقاله از مجله دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت را از دست ندهید.

چرا به جراحی لثه برای روکش نیاز داریم؟

روکش دندان برای رفع مشکلاتی از قبیل ترک خوردگی،‌ شکستگی،‌ بد رنگی،‌ بد فرمی و … کاربرد دارد. گاهی برای اطمینان از استحکام روکش دندان، نیاز است تا قبل از نصب روکش‌ها جراحی لثه انجام شود. به این ترتیب دندانپزشک با جراحی لثه آن را بازسازی می‌کند تا برای نصب روکش دندان آماده شود. در واقع هدف از جراحی لثه برای روکش، ایجاد یک لثه سالم و طبیعی است که با روکش دندان هماهنگ بوده و از آن محافظت می‌کند. جراحی لثه باید حتما توسط یک جراح مجرب انجام شود تا موفقیت آمیز باشد. برای مشاوره جراحی لثه و روکش دندان می‌توانید به مطب دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت مراجعه کنید.

چه زمانی جراحی لثه برای روکش الزامی است؟

در موارد زیر جراحی لثه برای روکش دندان الزامی است:

  • پیشگیری از عوارض جراحی:‌ گاهی با تغییر لثه می‌توان میزان تورم بعد از جراحی را کاهش داد. به این ترتیب قبل از روکش جراحی لثه انجام می ‌شود.  
  • پیش تراکمی لثه:‌ زمانی که لثه‌ها محکم به دندان‌ها چسبیده باشند، طوری که ترمیم دندان‌ها با روکش امکان‌پذیر نباشد جراحی لثه انجام می‌ شود. به این ترتیب با جراحی،‌ لثه از دندان جدا می‌شود و روکش‌ها نصب می‌شوند.
  • تنظیم خط لثه:‌ زمانی که لثه‌ها پایین‌تر یا بالاتر از خط عادی خود باشند، ظاهر و عملکرد دندان‌ها مختل می‌شود. به این ترتیب قبل از نصب روکش‌ دندان، جراحی لثه برای بازسازی خط لثه انجام می‌شود.
  • عفونت لثه:‌ در مواردی که فرد مبتلا به بیماری‌های لثه‌ ای باشد روکش دندان نصب نمی‌شود. ابتدا باید در طی جراحی بخش‌های عفونی و آسیب دیده لثه حذف و جدا شوند سپس بعد از بهبودی کامل روکش‌ها نصب شوند.
چه زمانی جراحی لثه برای روکش الزامی است؟

جراحی لثه برای روکش چگونه است؟

جراحی لثه برای روکش،‌یک جراحی معمول برای افزایش زیبایی ظاهری لبخند و دندان‌ها است. در این روش ابتدا مشکلات لثه‌ها رفع می‌شود و بعد روکش دندان از جنس پرسلن یا سرامیک روی دندان قرار می‌گیرد و عیوب آن را می‌پوشاند. جراحی لثه برای روکش دندان در مراحل زیر انجام می‌شود:

مرحله اول: معاینه و برنامه ریزی برای درمان

در اولین جلسه دندانپزشک با معاینه ظاهری لثه‌ها و همچنین با استفاده از عکس رادیوگرافی وضعیت سلامت دندان‌ها و لثه را بررسی می‌کند. قبل از روکش دندان باید تمام عفونت‌های موجود در لثه و دندان‌ها به طور کامل درمان شوند و بعد روکش انجام شود. در صورتی که عفونت یا پوسیدگی وجود نداشته باشد، بلافاصله برای مرحله دوم درمان برنامه ریزی می‌شود.

مرحله دوم:‌ آماده سازی لثه

در این مرحله بافت‌های آسیب دیده لثه و بخش‌های اضافی آن در طی عمل جراحی برداشته می‌شوند. عمل جراحی لثه با تزریق بی حسی انجام می‌شود و حداکثر یک ساعت طول می‌کشد.

مرحله سوم: پیوند بافت

این مرحله برای همه افراد ضروری نیست و تنها در مواردی که نیاز باشد انجام می‌شود. در این مرحله برای تقویت ساختار لثه پیوند لثه یا پیوند استخوان انجام می‌شود. پس از این مرحله باید مدتی بگذرد و لثه‌ها کاملا بهبود یابند.

مرحله چهارم:‌ آماده سازی دندان

پس از بهبودی لثه‌ها، دندان‌ها باید برای نصب روکش آماده شوند. آماده سازی دندان‌ها شامل جرم‌گیری و تراش مینا برای اتصال بهتر روکش‌ها است. سپس قالبگیری برای ساخت روکش انجام می‌شود.

مرحله پنجم:‌ نصب روکش

در نهایت پس از آماده شدن روکش‌ها، آن‌ها روی دندان‌ها نصب می‌شوند. بعد از نصب روکش یک مرحله پولیش انجام می‌شود و بعد وضعیت آن‌ها و راحتی بیمار توسط دندانپزشک بررسی می‌شود.

بعد از جراحی لثه برای روکش دندان، باید هر ۶ تا ۱۲ ماه یک بار برای بررسی وضعیت سلامت دندان‌ها و لثه به دندانپزشک مراجعه کنید. در این صورت عوارض احتمالی بعد از جراحی به موقع تشخیص داده و درمان می‌شوند.

عوارض جراحی لثه برای روکش

جراحی لثه مانند هر جراحی دیگری، عاری از عارضه نیست و در کنار مزایای زیاد خود با یک سری معایب نیز همراه است. جراحی لثه برای روکش دندان، یک عمل با حساسیت بالا است و باید زیر نظر یک دندانپزشک با تجربه و متخصص انجام شود. در غیر این صورت احتمال بروز عوارض زیر وجود دارد:

  1. خونریزی:‌ خونریزی خفیف بعد از جراحی لثه کاملا عادی است، اما اگر خونریزی بند نیامد و شدت یافت، باید حتما به دندانپزشک خود اطلاع دهید.
  2. تورم: تورم یکی از شایع‌ترین عوارض جراحی لثه است که معمولا بعد از گذشت ۲۴ ساعت از بین می‌رود. با استفاده از کمپرس سرد، نوشیدنی‌های خنک، بستنی و داروهای ضد التهاب می‌توان میزان تورم بعد از جراحی را کنترل کرد.
  3. عفونت:‌ اگر مراقبت‌های بعد از جراحی لثه برای روکش به خوبی رعایت نشوند، احتمال بروز عفونت افزایش می‌یابد. علائم عفونت لثه بعد از جراحی شامل مواردی چون درد،‌ بوی بد دهان، طعم نامطبوع در دهان، تورم، قرمزی و داغ شدن لثه است. در صورت بروز این علائم باید فورا به دندانپزشک مراجعه کنید تا درمان به موقع صورت گیرد.
  4. حساس‌ شدن لثه‌ها:‌ جراحی باعث افزایش حساسیت در لثه‌ها می‌شود. بعد از جراحی معمولا از چند روز تا چند هفته لثه‌ها نسبت به فشار نیروی فک و غذاهای سرد و گرم حساس هستند. بهتر است تا چند روز غذاهای سفت و جویدنی و غذاهای خیلی داغ یا خیلی سرد نخورید.
  5. عدم تطابق روکش‌ها:‌ گاهی روکش دندان با لثه تطابق ندارد و هنگام غذا خوردن یا صحبت کردن باعث رنجش شما می‌شود. در این شرایط باید حتما با دندانپزشک خود مشورت کنید.
  6. بهبودی طولانی مدت:‌ معمولا لثه‌ها بعد از ۲ هفته بهبود می‌یابند، اما اگر زمان بهبودی طولانی شود احتمالا مشکلی وجود دارد. برای بررسی بیشتر به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

آیا جراحی لثه برای روکش درد دارد؟

در مورد درد جراحی لثه برای روکش، نگرانی وجود ندارد. زیرا قبل از جراحی بی‎حسی تزریق می‌شود و بیمار در حین جراحی هیچ دردی حس نخواهد کرد. جراحی لثه زمان زیادی نمی‌برد و بعد از آن با مصرف داروهای مسکن و رعایت مراقبت‌های بعد از جراحی می‌توان درد لثه را کنترل کرد. برای کاهش درد بعد از جراحی رعایت نکات زیر در ۲۴ ساعت اول الزامی است:

  • اجتناب از غذاهای داغ
  • اجتناب از نوشیدن مایعات با نی
  • استراحت کافی
  • پرهیز از مشروبات الکلی
  • پرهیز از سیگار و قلیان
  • پرهیز از غذای سفت
جراحی لثه برای روکش با لیزر

جراحی لثه برای روکش با لیزر

یکی از روش‌های جدید جراحی لثه که با کمترین میزان خونریزی،‌ درد و بدون نیاز به بخیه انجام می‌شود جراحی لثه با لیزر است. در این روش جراحی لثه‌ها بدون استفاده از تیغ جراحی و برش و تنها توسط پرتوهای لیزر انجام می‌شود.

جراحی لثه برای روکش چقدر هزینه دارد؟

  • در برآورد هزینه جراحی لثه برای روکش عوامل مختلفی دخیل هستند. برخی از مهم‌ترین عوامل موثر در هزینه جراحی لثه برای روکش دندان عبارت اند از:
  • بیمه دندانپزشکی: نوع بیمه دندانپزشکی و تعرفه آن روی هزینه درمان تاثیر می‌گذارد. تنها تعداد کمی از بیمه‌های خاص هزینه جراحی لثه را پوشش می‌دهند.
  • شرایط بیمار:‌ میزان پیچیدگی عمل جراحی لثه و زمان و هزینه‌ای که می‌ طلبد روی هزینه نهایی درمان موثر است. مسلما هر چه میزان پیچیدگی عمل بیشتر باشد، هزینه درمان نیز بیشتر خواهد شد. برای مثال نیاز به پیوند لثه،‌ جراحی استخوان و ترمیم‌های سخت باعث افزایش هزینه درمان جراحی لثه می‌شوند.
  • موقعیت جغرافیایی:‌ محل قرارگیری کلینیک دندانپزشکی روی تعرفه خدمات آن و به طبع هزینه درمان شما تاثیر می‌گذارد. هزینه جراحی لثه در کلینیک‌های دندانپزشکی شمال تهران بسیار گران‌تر از کلینیک‌های دندانپزشکی در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها است.
  • متریال مورد استفاده:‌ کیفیت و برند متریال مورد استفاده در جراحی لثه باعث کاهش یا افزایش هزینه درمان می‌شود.
  • تخصص و تجربه دندانپزشک: هر چه دندانپزشک تجربه و تخصص بیشتری داشته باشد، تعرفه خدماتی که ارائه می‌کند نیز بیشتر خواهد بود.
  • استفاده از تجهیزات دندانپزشکی دیجیتال: اگر در روند جراحی لثه از لیزر یا ابزارهای دندانپزشکی دیجیتال استفاده شود، هزینه درمان بسیار گران خواهد شد.
  • توصیه می‌کنیم برای اطلاع از هزینه دقیق جراحی لثه با دندانپزشک مد نظر خود مشورت کنید. همچنین می‌توانید در مورد هزینه‌ها و محدودیت‌هایی که دارید با چند دندانپزشک مشورت کنید و در نهایت گزینه‌ای مناسب برای درمان مشکل خود پیدا کنید.

مراقبت‌های بعد از جراحی لثه برای روکش

برای کاهش ریسک بروز عوارض جراحی لثه برای روکش، رعایت یک سری مراقبت‌ها الزامی است. در اینجا به چندتا از مهم‌ترین نکات مراقبتی بعد از جراحی لثه برای روکش می‌پردازیم:

  • از دهانشویه استفاده کنید.
  • برای نوشیدن مایعات از نی استفاده نکنید.
  • غذاهای خیلی داغ، پر ادویه و تند نخورید.
  • غذاهای نرم و آبکی مثل سوپ بیشتر مصرف کنید.
  • میوه و سبزیجات بیشتری بخورید.
  • به اندازه کافی استراحت کنید.
  • با احتیاط مسواک بزنید.
  • شیر و لبنیات بیشتری مصرف کنید.
  • حداقل ۸ لیوان آب بنوشید.
  • آبمیوه طبیعی بنوشید.
  • از فعالیت‌های سنگین خودداری کنید.
  • برای پیگیری وضعیت دندان در موعد مقرر به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • برای کنترل درد و تورم از داروهای مسکن بدون نسخه مثل ایبوپروفن و استامینوفن استفاده کنید.

بیشتر بخوانیم: بعد از جراحی لثه چی بخوریم؟

مراقبت‌های بعد از جراحی لثه برای روکش

سخن پایانی

جراحی لثه یک روش درمانی و حتی گاهی زیبایی در دندانپزشکی است که با هدف حفظ سلامت لثه‌ها و بهبود ظاهر آن‌ها انجام می‌شود. در این مقاله از مجله دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت در رابطه با جراحی لثه برای روکش چگونه است و چرا انجام می‌شود توضیح دادیم. باید بدانید که این جراحی برای روکش، یک درمان الزامی نیست و تنها در برخی از موارد که نیاز باشد انجام می‌شود. شما می‌توانید برای مشاوره روکش دندان از خدمات مشاوره مطب دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت با ما در تماس باشید.

اشتراک گذاری:
Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

با ما همراه باشید

محبوب ‌ترین‌ها

دریافت آخرین خبرها
درخبرنامه هفتگی ما عضو شوید

ایمیل‌ها صرفا در خصوص آخرین اخبار، محصولات و خدمات ارسال می‌شود.

دسته بندی مطالب

فهرست مطالب
مطالب مرتبط
انواع ایمپلنت سوئیسی را بهتر بشناسیم- معرفی بهترین برندهای ایمپلنت سوئیسی در ایران

انواع ایمپلنت سوئیسی را بهتر بشناسیم- معرفی بهترین برندهای ایمپلنت سوئیسی در ایران

موضوع انتخاب برند ایمپلنت، یکی از موضوعات مهمی است که اکثر متقاضیان کاشت ایمپلنت را دچار تردید می‌کند. باید بدانید که برندهای مختلف سوئیسی، آمریکایی، آلمانی و کره‌ای ایمپلنت در بازار وجود دارد که شما می‌توانید با توجه به بودجه خود هر کدام از آن‌ها را انتخاب کنید. در بین

درمان لثه تحلیل رفته بدون جراحی - معرفی روش‌های خانگی و نکات ضروری

درمان لثه تحلیل رفته بدون جراحی – معرفی روش‌های خانگی و نکات ضروری

یکی از مشکلات شایع مربوط به لثه‌ها، تحلیل رفتن آن‌ها است که به دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد. درمان لثه تحلیل رفته به روش جراحی و غیرجراحی امکان‌پذیر است و انتخاب روش درمان به میزان تحلیل و ساییدگی لثه‌ها بستگی دارد. اگر می‌خواهید بدانید درمان لثه تحلیل رفته بدون

لیفت لثه چیست؟ بررسی مزایا و معایب کانتورینگ یا لیفت لثه

لیفت لثه چیست؟ بررسی مزایا و معایب کانتورینگ یا لیفت لثه

کانتورینگ یا لیفت لثه، عملی است که در طی آن بخشی از لثه‌های بالا برداشته می‌شود تا قسمت بیشتری از دندان‌ها در معرض دید قرار گیرد. لیفت لثه هم با اهداف درمانی و هم با اهداف زیبایی در طراحی لبخند کاربرد دارد. در ادامه این مقاله از مجله دندانپزشکی دکتر

روکش دندان چیست؟ معرفی انواع روکش دندان و مزایا و معایب آن

روکش دندان چیست؟ معرفی انواع روکش دندان و مزایا و معایب آن

دندان‌های ما همگی دو بخش دارند؛ یک بخش قابل مشاهده به نام تاج و یک بخش غیرقابل مشاهده به نام ریشه. تاج دندان قسمتی است که هنگام خندیدن، صحبت کردن و … قابل مشاهده است و هر روز با عوامل مختلفی مواجه می‌شود. اگر مراقب سلامت دندان‌ خود نباشید، تاج