میزان تراش دندان برای لمینت دندان-مقدار و نحوه تراش دندان برای لمینت دندان چقدر است؟

میزان تراش دندان برای لمینت دندان-مقدار و نحوه تراش دندان برای لمینت دندان چقدر است؟

آیا لمینت دندان باعث آسیب به دندان می‌شود؟ مقدار و نحوه تراش دندان برای لمینت دندان چقدر است؟ آیا لمینت دندان بدون تراش مینای آن امکان‌پذیر است؟ این سوالات جزو پرتکرارترین سوالات متقاضیان لمینت دندان در مطب دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت است.میزان تراش دندان برای لمینت دندان، جزو مهم‌ترین نگرانی‌هایی است که حتی باعث منصرف‌شدن افراد از انجام لمینت می‌شود. اما برخلاف باور عمومی، میزان تراش دندان برای لمینت دندان زیاد نیست و باعث آسیب جدی به دندان‌ها نمی‌شود. اگر در مورد میزان تراش دندان برای لمینت دندان به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، ادامه این مقاله از مجله دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت را از دست ندهید.

لمینت دندان چیست؟

با مطرح شدن سوال لمینت دندان چیست یابد گفت که لمینت جزو بهترین روش‌های ترمیم و اصلاح دندان‌ها است که با آن می‌توان بسیاری از مشکلات ظاهری مربوط به دندان‌ها را اصلاح کرد. با این روش می‌توان مشکلاتی از قبیل بد رنگی، اندازه دندان، خط لثه، فاصله بین دندان، شکستگی و ترک خوردگی دندان‌ها را درمان کرد.

در این روش دندانپزشک ابتدا دندان‌ها را از نظر پوسیدگی و عفونت، بررسی و معاینه می‌کند. سپس در صورت نبود مشکل، مینای دندان‌ها تراشیده شده و از آن‌ها قالب تهیه می‌شود. این قالب به لابراتوار فرستاده شده و در نهایت روکش لمینتی روی دندان‌ها نصب می‌شود.

بیشتر بخوانید: مراقبت‌های بعد از لمینت دندان

لمینت دندان چیست

چرا برای نصب لمینت باید مینای دندان تراشیده شود؟

سوال اصلی متقاضیان لمینت دندان این است که چرا برای لمینت باید دندان‌هایشان تراشیده شود؟ این کار چه ضرورتی دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که دلیل و هدف اصلی از تراش دندان، ایجاد یک بستر مناسب برای اتصال بهتر لمینت‌ها به دندان است. برای اتصال روکش‌ها باید هم از لحاظ شیمیایی و هم از لحاظ فیزیکی زبری‌هایی روی سطح دندان ایجاد شود و این کار در دو مرحله انجام می‌شود. در مرحله اول دندانپزشک مقداری از دندان را می‌تراشد و بعد از آن قالب تهیه می‌کند. در مرحله بعد پس از آماده شدن روکش‌های لمینتی، با تکنیک‌های مختلف اچینگ و با استفاده از ترکیبات شیمیایی روی دندان زبری‌های بیشتری ایجاد می‌شود. به این ترتیب روکش‌های لمینتی به محکم ترین شکل ممکن به دندان‌ها متصل می‌شوند. 

حداقل و حداکثر میزان تراش دندان برای لمینت دندان

به طور کلی برای تراش دندان قبل از نصب لمینت، یک محدوده مجاز وجود دارد و دندانپزشک با توجه به برند لمینت، شرایط دندان بیمار و صلاح‌دید خود میزان تراش دندان برای لمینت دندان در افراد مختلف را تعیین می‌کند. کمترین مقدار تراش مینای دندان ۰.۵ و بیشترین میزان آن ۰.۸ میلی‌متر است. گاهی ممکن است دندانپزشک تشخیص دهد که مقدار بیشتری از ۰.۸ میلی‌متر دندان تراشیده شود. حتی گاهی باید قبل از لمینت باید درمان ارتودنسی هم انجام دهید.

چه عواملی روی میزان تراش مینای دندان تاثیر می‌گذارند؟

مقدار تراش دندان برای لمینت در همه افراد با هم یکسان نیست و در افراد مختلف با هم متفاوت است. به طور کلی هر چه قطر لمینت بیشتر باشد، مقدار بیشتری از دندان باید تراشیده شود. میزان تراش دندان برای لمینت دندان به عوامل زیر بستگی دارد:

نوع لمینت دندان

لمینت دندان انواع و برندهای مختلفی دارد به همین دلیل ضخامت لمینت‌های گوناگون با هم متفاوت است. لمینت‌های نسل جدید بسیار نازک‌تر هستند و حتی برای نصب برخی از آن‌ها نیازی به تراش دندان نیست.

بیشتر بخوانید: بهترین نوع لمینت دندان کدام است

پوسیدگی دندان

مهم‌ترین نکته برای لمینت دندان، نبود پوسیدگی در آن است و باید پیش از لمینت تمام پوسیدگی‌ها یا عفونت‌های دندان درمان و کنترل شود. زمانی که دندانی پوسیده باشد، نسبت به دندان سالم ساختار ضعیف‌تری دارد و باید مقدار کمتری از آن را تراش داد.

بد شکلی یا بد رنگی دندان

عامل مهم دیگری که روی میزان تراش دندان برای لمینت دندان تاثیر می‌گذارد، شکل و رنگ طبیعی دندان فرد است. زمانی که دندان‌ها به شدت نامرتب، برجسته یا بد رنگ باشند دندانپزشک باید مقدار بیشتری از آن‌ها را برای نصب لمینت بتراشد.

چه عواملی روی میزان تراش مینای دندان تاثیر می‌گذارند

نحوه تراش مینای دندان برای لمینت

قبل از تراشیدن مینای دندان، ابتدا دندانپزشک دندان‌ها را از نظر وجود پوسیدگی یا عفونت بررسی می‌کند. هر گونه پوسیدگی یا عفونت باید قبل از نصب لمینت‌ها به طور کامل درمان و رفع شوند. سپس ابتدا بی‌حسی به لثه تزریق شده و بعد دندان‌ها برای نصب لمینت تراشیده می‌شوند. در مرحله بعد به روش اسکن دیجیتال یا روش سنتی، از دندان‌ها قالبگیری می‌شود. سپس قالب برای ساخت روکش لمینتی به لابراتوار ارسال می‌شود.

در انتها روکش‌های لمینتی روی دندان نصب می‌شوند. در صورت وجود ناهماهنگی یا ناراحتی در مورد لمینت‌ها، برای اصلاح مجدد آن‌ها باید به دندانپزشکی مراجعه کنی

آیا نصب لمینت بدون تراش مینای دندان امکان‌پذیر است؟

اگر نگران سلامت دندان‌هایتان هستید، اما دندان‌هایتان نیاز به ترمیم و اصلاح دارند می‌توانید از لمینت بدون تراش استفاده کنید. لمینت‌های بدون تراش یا لومینیرز دندان چیست؟ لمینت‌هایی هستند که فرمولاسیون قدرتمندی دارند و در عین ضخامت کم، بسیار مستحکم هستند و بدون تراشیدن مینای دندان روی آن نصب می‌شوند.

البته متاسفانه لمینت‌های لومینیرز تنها توسط کمپانی آمریکایی DenMat ساخته می‌شوند و به همین دلیل هزینه بسیار بالایی دارند. برای نصب این لمینت‌ها نیازی به آماده سازی دندان نیست و کل مراحل لمینت دندان‌ها در ۲ جلسه انجام خواهد شد. در صورت نارضایتی یا آسیب دیدن لومینیرز، می‌توان آن‌ها را به سادگی از روی دندان بدون اینکه آسیب جدی ببیند، حذف کرد. البته برای لمینت لومینیرز، شرایط خاصی وجود دارد و همه افراد نمی‌توانند از این روش استفاده کنند. اگر دندان‌هایتان شرایط زیر را دارد، نمی‌توانید از لمینت لومینیرز استفاده کنید:

  • فاصله زیاد بین دندان‌ها
  • پوسیدگی شدید دندان
  • تغییر رنگ شدید دندان‌ها
  • بزرگی و برجسته‌بودن دندان‌ها
  • نامنظمی و فشردگی دندان‌ها

تراشیدن دندان برای لمینت چه عوارضی دارد؟

تراشیدن دندان برای لمینت اگر چه که مقدار کمی است، اما باعث بروز عوارضی می‌شود. یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین عوارض تراشیدن دندان برای لمینت، افزایش حساسیت آن به گرما و سرما است. این افزایش حساسیت دندان بعد از لمینت، به این خاطر است که بخشی از مینای دندان حذف شده و این باعث کاهش پوشش دندان در مواجه با سردی یا گرمی می‌شود. بنابراین چند روز تا چند هفته بعد از لمینت، دندان‌ها نسبت به گرما و سرما حساسیت بیشتری دارند. همچنین اگر دندانپزشک تجربه و مهارت کافی برای لمینت نداشته باشد، احتمال آسیب به دندان و شکستگی آن در اثر تراش غیراصولی و بیش از اندازه دندان وجود دارد.

آیا تراشیدن مینای دندان درد دارد؟

به طور کلی لمینت یک روش بدون درد و غیرتهاجمی برای ترمیم و اصلاح دندان‌ها به شمار می‌رود. اما تنها مرحله‌ای از لمینت دندان که ممکن است با کمی درد همراه باشد، مرحله تراشیدن مینای دندان است. با این حال جای نگرانی وجود ندارد، زیرا قبل از تراشیدن دندان بی‌حسی تزریق می‌شود و شما حین درمان لمینت هیچ درد یا ناراحتی را احساس نخواهید کرد. ممکن است تا چند روز بعد از لمینت درد داشته باشید، برای کنترل این درد می‌توانید با مشورت دندانپزشک از داروهای مسکن بدون نسخه مثل استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید.

نحوه تراش مینای دندان برای لمینت

سخن پایانی

یکی از نگرانی‌های مهمی که درباره لمینت دندان وجود دارد، میزان تراش دندان برای لمینت دندان است. متاسفانه این یک باور غلط و البته شایع در مورد لمینت دندان است که باعث شده تا بسیاری از افراد از لمینت دندان‌هایشان منصرف شوند، اما واقعیت چیز دیگری است.

برای نصب لمینت، مینای دندان به مقدار ۰.۵ تا ۰.۸ میلی متر تراشیده می‌شود که مقدار بسیار کمی بوده و باعث آسیب به دندان نمی‌شود. این میزان تراش مینای دندان، به هیچ عنوان باعث لق شدن و افتادن دندان نمی‌شود. در مقاله میزان تراش دندان برای لمینت دندان، سعی کردیم به سوالات شما در مورد مقدار و نحوه تراش دندان برای لمینت پاسخ بدهیم. برای مشاوره رایگان لمینت دندان می‌توانید به مطب دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت مراجعه کنید. برای این کار کافی است اطلاعات تماس خود را در فرمی که در سایت قرار داده شده وارد کنید.

سوالات متداول

میزان تراش دندان برای لمینت دندان چقدر است؟

میزان تراش دندان برای لمینت دندان بین ۰.۵ تا ۰.۸ میلی‌متر است.

آیا میزان تراش دندان برای لمینت در افراد مختلف با هم یکی است؟

خیر. میزان تراش دندان برای لمینت دندان با توجه به وضعیت دندان‌های فرد تعیین می‌شود.

تراشیدن مینای دندان چه عوارضی دارد؟

تراشیدن دندان برای لمینت می‌تواند باعث افزایش حساسیت دندان‌ها و کاهش استحکام آن‌ها شود.

آیا نصب لمینت بدون تراش دندان امکان‌پذیر است؟

بله. لمینت لومینیرز نوع جدیدی از لمینت دندان است که بدون نیاز به تراشیدن دندان روی آن نصب می‌شود.

آیا همه می‌توانند از لمینت بدون تراش استفاده کنند؟

خیر. افرادی که دندان‌هایشان به شدت پوسیده، بزرگ، برجسته، نامنظم و با فاصله زیاد هستند کاندیدای لمینت لومینیرز نیستند.

اشتراک گذاری:
Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

با ما همراه باشید

محبوب ‌ترین‌ها

دریافت آخرین خبرها
درخبرنامه هفتگی ما عضو شوید

ایمیل‌ها صرفا در خصوص آخرین اخبار، محصولات و خدمات ارسال می‌شود.

دسته بندی مطالب

فهرست مطالب
مطالب مرتبط
راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان چیست؟ معرفی بهترین روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان

راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان چیست؟ معرفی بهترین روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان‌ها به دنبال فعالیت مخرب باکتری‌ها و رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان اتفاق می‌افتد. این عارضه با معاینه بالینی، رادیوگرافی دندان و پروب تشخیص داده می‌شود و درمان با توجه به میزان پوسیدگی و مرحله آن تعیین می‌شود. پوسیدگی دندان یکی از محتمل‌ترین مشکلات دندانی است که همه

لومینیرز دندان چیست؟ - بررسی کامل مزایا، معایب لومینیرز دندان

لومینیرز دندان چیست؟ – بررسی کامل مزایا، معایب لومینیرز دندان

داشتن لبخندی زیبا با دندان‌هایی سفید و یک دست، تاثیر زیادی روی افزایش اعتماد به نفس و زیبایی کلی ظاهر شما دارد. اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم، تقریبا هیچ فردی در دنیا وجود ندارد که لبخندی کامل و بدون نقص داشته باشد و قریب به ۹۰ درصد لبخندهای زیبایی که در

درمان دندان درد با زردچوبه - درمان فوری درد دندان با زردچوبه

درمان دندان درد با زردچوبه – درمان فوری درد دندان با زردچوبه

بسیاری از ترکیبات گیاهی در خانه و آشپزخانه شما وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای درمان مشکلاتی چون عفونت یا دندان درد استفاده کنید. یکی از ترکیباتی که از گذشته تا اکنون برای درمان دندان درد استفاده می‌شده است، زردچوبه است. البته این نکته را به خاطر داشته باشید

انواع لمینت دندان - بررسی انواع لمینت دندان به همراه مزایا و معایب هر یک

انواع لمینت دندان – بررسی انواع لمینت دندان به همراه مزایا و معایب هر یک

آیا از شکل دندان‌هایتان خسته شده‌اید؟ آیا می‌خواهید دندان‌هایی زیبا و یک‌دست داشته باشید؟ لمینت دندان یک پیشنهاد عالی برای شما است. با لمینت می‌توانید بسیاری از مشکلات دندانی خود را برطرف کنید و لبخندی زیبا داشته باشید. لمینت دندان انواع مختلفی دارد که هر کدام کاربردها و مزایای خاص