مراقبت‌های بعد از لمینت دندان؛ ۲۰ نکته و راهکار برای مراقبت از دندان‌ها بعد از لمینت

مراقبت‌های بعد از لمینت دندان؛ ۲۰ نکته و راهکار برای مراقبت از دندان‌ها بعد از لمینت

لمینت دندان به طور معمول بین ۷ تا ۱۰ سال عمر می‌کند. میزان ماندگاری نتایج لمینت دندان به عوامل مختلفی شامل تکنیک مورد استفداده، تجربه دندانپزشک، کیفیت متریال استفاده شده و همچنین میزان رعایت نکات بعد از لمینت بستگی دارد. بعد از انتخاب متریال با کیفیت، رعایت مراقبت‌های بعد از لمینت دندان دومین نکته اساسی در افزایش ماندگاری نتایج لمینت است. به همین دلیل در ادامه این مقاله از مجله تخصصی دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت می‌خواهیم در مورد مراقبت از دندان‌ها بعد از لمینت صحبت کنیم. ادامه این مقاله را از دست ندهید.

دوام لمینت دندان چقدر است؟

لمینت دندان روشی غیرقابل بازگشت و نیمه دائمی برای زیباکردن دندان‌ها است. در این روش مینای دندان به مقدار زیادی تراشیده می‌شود و بعد روکش‌های لمینتی روی دندان نصب می‌شوند. به طور میانگین روکش‌های لمینتی ۷ تا ۱۰ سال عمر می‌کنند، اما دوام بیشتر تا ۱۵ سال هم امکان‌پذیر است.

چرا مراقبت‌های بعد از لمینت دندان مهم است؟

متاسفانه برخی از افراد فکر می‌کنند با لمینت، دندان‌هایشان دیگر نیازی به مراقبت ندارند اما این تفکر کاملا اشتباه است. مراقبت از دندان‌ها بعد از لمینت دندان حتی بیشتر هم باید باشد، زیرا شما هزینه بالایی برای ترمیم دندان‌هایتان پرداختید و در صورتی که از آن‌ها مراقبت نکنید، دچار خسارت خواهید شد.

همان طور که در مقالات قبلی توضیح دادیم، لمینت دندان برگشت‌پذیر نیست. یعنی بعد از یک بار لمینت، باید تا همیشه از روکش یا لمینت برای دندان‌هایتان استفاده کنید. تراشیدن زیاد مینای دندان، آن را هم تغییر می‌دهد و هم باعث ضعیف شدن آن می‌شود. بنابراین اگر بعد از لمینت به خوبی مراقبت‌های توصیه شده را رعایت نکنید، دندان‌هایتان نیز آسیب می‌بینند و از بین می‌روند.

در تصور اولیه شاید مراقبت از لمینت دندان کاری سخت و زمان‌بر باشد، اما بعد از گذشت مدتی تبدیل به عادت شده و دیگر سخت نیست. با رعایت مراقبت‌های بعد از لمینت دندان هم دندان‌هایتان سالم می‌ماند و هم مدت بیشتری می‌توانید از لبخند هالیوودی خود لذت ببرید.

چرا مراقبت‌های بعد از لمینت دندان مهم است؟

۲۰ راهکار برای مراقبت از دندان‌ها بعد از لمینت

اگر می‌خواهید مدت بیشتری از لمینت دندان‌هایتان بهره ببرید، باید مطمئن شوید که تمام مراقبت‌های گفته شده را انجام می‌دهید. مراقبت‌های بعد از لمینت کار چندان سختی نیست و بعضی از آن‌ها جزو روتین عادی مراقبت از دندان‌های طبیعی شما هستند. مزایای رعایت نکات مراقبتی بعد از لمینت شامل موارد زیر است:

  • افزایش دوام و ماندگاری لمینت
  • حفظ سلامت دندان
  • جلوگیری از پوسیدگی و عفونت دندان
  • جلوگیری از عفونت لثه
  • جلوگیری از بوی بد دهان
  • جلوگیری از بد رنگی و شکستن روکش لمینتی

در ادامه ۲۰ راهکار اساسی برای مراقبت‌های بعد از لمینت دندان را توضیح می‌دهیم.

نکته اول: مسواک بزنید!

مسواک زدن مهم‌ترین نکته بهداشتی در مورد دهان و دندان‌ها است. از رشد اولین دندان، باید آن را مسواک بزنید. مسواک جرم و لایه‌های باکتریایی را از روی دندان‌ها حذف کرده و به سالم ماندن دندان‌ها کمک می‌کند. بعد از لمینت دندان روزی حداقل دو مرتبه باید مسواک بزنید تا جرم و پلاک‌های دندانی کاملا از بین بروند.

نکته دوم: از نخ دندان استفاده کنید!

مسواک به تنهایی نمی‌تواند مواد غذایی گیر کرده لا به لای دندان‌ها را از بین ببرد و این کار به نخ دندان نیاز دارد. نخ دندان باید جنس با کیفیتی داشته باشد و منجر به خونریزی لثه‌ها نشود. لازم است بعد از هر بار غذا خوردن با نخ دندان مواد غذایی و جرم‌ها را از لا به لای دندان‌های خود پاک کنید تا باعث بروز پوسیدگی نشوند. نحوه درست مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را می‌توانید از دکتر هومن پاک نیت بپرسید. برای دریافت نوبت مشاوره رایگان لمینت دندان، کافی است فرم موجود در سایت را پر کنید.

نکته سوم: از مسواک و خمیردندان مناسب استفاده کنید!

اگر از مسواک و خمیردندان مناسب استفاده نکنید، مسواک زدن شما هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت. خمیردندان برای دندان‌های لمینت شده باید فاقد مواد ساینده و سفید کننده باشد. این مواد باعث سایش روکش‌های لمینتی و کاهش عمر آن‌ها خواهند شد. علاوه بر این مسواک نباید زبر باشد و بهتر است از مسواک نرم برای لمینت دندان استفاده کنید.

نکته چهارم: رژیم غذایی بعد از لمینت را رعایت کنید!

بعد از لمینت دندان باید در خوردن بیشتر احتیاط کنید. برای مراقبت از روکش‌های لمینتی، رعایت یک سری نکات تغذیه‌ای اهمیت دارد. برای مثال تا حد امکان باید از خوردن غذاهای سفت یا رنگی اجتناب کنید. مثلا ماکارونی، پیتزا و ساندویچ باعث تغییر رنگ روکش‌ها می‌شوند، پس بهتر است کمتر آن‌ها را مصرف کنید. اگر این امکان برای شما وجود ندارد، بعد از هر بار خوردن این غذاها دندان‌هایتان را مسواک بزنید یا با آب خالی تنها بشویید تا اثر مواد رنگی از بین برود. لازم است از خوردن میوه‌های سفت مثل سیب، هویج و کرفس هم خودداری کنید.

نکته پنجم: در زمان معین برای معاینه به دندانپزشکی مراجعه کنید!

بعد از لمینت دندان مراجعه منظم به دندانپزشکی برای چکاپ و بررسی سلامت دندان‌ها بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند. باید حتما هر ۶ تا ۱۲ ماه یک بار به دندانپزشکی مراجعه کنید تا وضعیت سلامت دندان‌ها و روکش لمینتی آن‌ها بررسی شود و مشکلات احتمالی در صورت وجود، رفع شوند.

نکته ششم: از بیماری‌های لثه جلوگیری کنید!

برخی از افراد به دلایلی مثل بیماری زمینه‌ای یا سابقه خانوادگی بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به بیماری‌های لثه هستند. بیماری لثه در نهایت باعث از بین رفتن دندان و روکش لمینتی آن می‌شود. در نتیجه مهم است که بیماری لثه خود را کنترل کنید.

نکته هفتم: قند و شیرینی کمتر بخورید!

قند و شیرینی‌جات عاملان اصلی بروز عفونت و پوسیدگی دندان هستند و به طور کلی بهتر است کمتر مصرف شوند. توصیه می‌کنیم بعد از لمینت دندان مصرف قند و شیرینی را محدود کنید تا دوام روکش‌های لمینتی بیشتر شود.

نکته هشتم: عادت‌های بد را کنار بگذارید!

اگر از آن دسته افرادی هستید که تا پیش از این از دندان‌هایتان برای بازکردن درب بطری، جویدن ته مداد و یا شکستن پسته و فندق استفاده می‌کردید، باید بگوییم که برای لمینت دندان باید اول این عادت‌ها را کنار بگذارید. دندان‌های شما تنها برای جویدن مواد غذایی کاربرد دارند و نباید از آن‌‌ها به اشتباه استفاده کنید. این عادت‌ها منجر به ترک‌خوردگی و حتی شکستگی شدید دندان‌ها می‌شوند. روکش‌های لمینتی مقاومت کمتری در برابر دندان‌های طبیعی دارند و با یک فشار کم هم دچار شکستگی می‌شوند.

نکته نهم: رژیم غذایی سالم، سرشار از میوه و سبزیجات داشته باشید!

مصرف میوه و سبزیجات و غذاهای سالم، باعث حفظ سلامت دندان‌ها و جلوگیری از عفونت و پوسیدگی می‌شود. لازم است بعد از لمینت دندان وسواس بیشتری روی رژیم غذایی خود داشته باشید و تا حد امکان از میوه و سبزیجات سالم بیشتری استفاده کنید.

نکته دهم: شیر و لبنیات بیشتری بخورید!

شیر و لبنیات حاوی کلسیم هستند که برای سلامت دندان‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. بعد از لمینت دندان شیر و لبنیات بیشتری استفاده کنید تا سلامت دندان‌ها تضمین شود و روکش‌های لمینتی دوام بیشتری داشته باشند.

20 راهکار برای مراقبت از دندان‌ها بعد از لمینت

نکته یازدهم: سیگار و قلیان را ترک کنید!

سیگار و قلیان دشمنان اصلی سفیدی و سلامت دندان‌ها هستند. مصرف سیگار و قلیان باعث زرد و تیره شدن دندان‌ها شده و آن‌ها را در معرض پوسیدگی و عفونت قرار می‌دهد. اگر می‌خواهید دوام روکش‌های لمینتی دندان‌هایتان بیشتر شود، باید تا جای امکان از مصرف سیگار و قلیان خودداری کنید.

نکته دوازدهم: مشروبات الکلی را کنار بگذارید!

مشوربات الکلی عوارض خطرناکی برای سلامت بدن به همراه دارند. مصرف این نوشیدنی‌ها باعث کاهش دوام دندان‌ها می‌شود و ریسک عفونت را هم افزایش می‌دهد و به این ترتیب به روکش لمینتی نیز آسیب می‌زند. برای افزایش طول عمر لمینت دندان‌هایتان تا حد امکان از مصرف مشروبات الکلی اجتناب کنید.

نکته سیزدهم: از محافظ دندان استفاده کنید!

اگر دندان قروچه دارید یا دندان‌هایتان را روی هم فشار می‌دهید، بعد از لمینت دندان باید از محافظ استفاده کنید تا روکش‌ها آسیبی نبینند. در غیر این صورت احتمال شکستگی و حتی افتادن روکش‌ها وجود دارد.

نکته چهاردهم: از ورزش‌های رزمی و مبارزه‌ای اجتناب کنید!

اگر ورزشکار رزمی یا مبارزه‌ای مثل بوکس یا تکواندو هستید، دندان‌هایتان بیشتر از دیگران در معرض ضربه و فشار قرار دارد و لمینت دندان گزینه مناسبی برای شما نخواهد بود. بعد از لمینت باید کمتر از قبل ورزش و مبارزه کنید.

نکته پانزدهم: دندان‌هایتان را روی هم فشار ندهید!

فشاردادن دندان‌ها روی هم باعث شکستن و افتادن روکش‌های لمینتی می‌شود. اگر دندان قروچه دارید یا به طور ناخودآگاه هنگام عصبانیت و … دندان‌هایتان را روی هم فشار می‌دهید، باید برای درمان اقدام کنید. زیرا این عادت باعث ساییدگی، شکستن و شل شدن روکش‌های لمینتی می‌شود.

نکته شانزدهم: غذاهای زیاد سرد یا گرم استفاده نکنید!

تراشیدن مینای دندان برای نصب روکش‌های لمینتی منجر به افزایش حساسیت دندان‌ها نسبت به گرما و سرما می‌شود. این عارضه معمولا بعد از گذشت دو تا سه روز از بین می‌رود، اما گاهی ممکن است مدت بیشتری طول بکشد. به همین خاطر توصیه می‌شود تا حداقل یک هفته بعد از لمینت دندان از خوردن غذاهای خیلی سرد یا خیلی گرم اجتناب کنید.

نکته هفدهم: از دهانشویه مخصوص استفاده کنید!

فضای دهان به دلیل رطوبت و تاریکی، محل مناسبی برای رشد باکتری‌های مضر است و به همین دلیل باید با استفاده از مواد آنتی باکتریال مثل دهانشویه رشد باکتری‌ها را متوقف کرد. به طور کلی هفته‌ای یک بار باید با دهانشویه آنتی باکتریال فضای داخل دهان را شستشو بدهید. برای انتخاب مدل دهانشویه و میزان مصرف آن بعد از لمینت دندان حتما با دندانپزشک خود مشورت کنید.

نکته هجدهم: آب به میزان کافی بنوشید!

یکی از عواملی که منجر به پوسیدگی و عفونت لثه بعد از لمینت می‌شود، خشکی دهان است. با مصرف کافی آب می‌توانید از این اتفاق جلوگیری کنید. نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در روز برای تمام افراد واجب است و بروز خشکی دهان جلوگیری می‌کند.

نکته نوزدهم: مواد چسبنده و سفت کمتر استفاده کنید!

آبنبات، لواشک، پاستیل، ژله و … جزو خوراکی‌های مضر برای دندان‌های لمینت شده محسوب می‌شوند. زیرا این مواد به روکش لمینتی می‌چسبد و باعث شل شدن یا افتادن آن‌ می‌شود. اگر می‌خواهید لمینت دندان‌هایتان دوام بیشتری داشته باشد، تا حد امکان از خوردن این خوراکی‌ها دوری کنید. 

نکته بیستم: به موقع برای سلامت دندان‌هایتان اقدام کنید!

با همه این مراقبت‌ها باز هم احتمال پوسیدگی و عفونت دندان و لثه وجود دارد. نکته مهم این است که به محض مشاهده اولین علائم پوسیدگی به دندانپزشکی مراجعه کنید. مراجعه به موقع باعث تشخیص و درمان زودهنگام مشکلات بعد از لمینت دندان می‌شود. در صورت مشاهده علائم زیر، باید به دندانپزشکی مراجعه کنید:

  • درد ناراحت‌کننده و ضربان دار
  • حساسیت بیش از حد دندان
  • بوی بد دهان
  • احساس طعم فلزی در دهان
  • شل شدن دندان یا روکش لمینتی
  • تورم، التهاب و قرمزی لثه
  • ترشح چرک از دندان
  • سفیدشدن لثه
دوام لمینت دندان چقدر است؟

بیشتر بخوانیم: بهترین نوع لمینت برای دندان چیست؟

سخن پایانی

در این مقاله از مجله دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت در مورد مراقبت‌های بعد از لمینت دندان صحبت کردیم. رعایت تمامی مراقبت‌ها بعد از لمینت دندان ضروری است و نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. در صورتی که در رعایت این مراقبت‌ها تنبلی کنید، روکش‌های لمینتی خیلی زود از بین می‌روند و باید تعویض شوند.

در مطب دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت می‌توانید دندان‌هایتان را به کمک جدیدترین تجهیزات و بهترین برندهای دنیا لمینت کنید. مشاوره اولیه برای خدمات زیبایی دندانپزشکی از جمله لمینت دندان در مطب دکتر پاک نیت به صورت کاملا حرفه ای انجام می‌شود. برای رزرو نوبت مشاوره با مطب تماس بگیرید یا در فرم موجود در سایت اطلاعات تماس خود را وارد کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

اشتراک گذاری:
Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

با ما همراه باشید

محبوب ‌ترین‌ها

دریافت آخرین خبرها
درخبرنامه هفتگی ما عضو شوید

ایمیل‌ها صرفا در خصوص آخرین اخبار، محصولات و خدمات ارسال می‌شود.

دسته بندی مطالب

فهرست مطالب
مطالب مرتبط
انواع ایمپلنت سوئیسی را بهتر بشناسیم- معرفی بهترین برندهای ایمپلنت سوئیسی در ایران

انواع ایمپلنت سوئیسی را بهتر بشناسیم- معرفی بهترین برندهای ایمپلنت سوئیسی در ایران

موضوع انتخاب برند ایمپلنت، یکی از موضوعات مهمی است که اکثر متقاضیان کاشت ایمپلنت را دچار تردید می‌کند. باید بدانید که برندهای مختلف سوئیسی، آمریکایی، آلمانی و کره‌ای ایمپلنت در بازار وجود دارد که شما می‌توانید با توجه به بودجه خود هر کدام از آن‌ها را انتخاب کنید. در بین

درمان لثه تحلیل رفته بدون جراحی - معرفی روش‌های خانگی و نکات ضروری

درمان لثه تحلیل رفته بدون جراحی – معرفی روش‌های خانگی و نکات ضروری

یکی از مشکلات شایع مربوط به لثه‌ها، تحلیل رفتن آن‌ها است که به دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد. درمان لثه تحلیل رفته به روش جراحی و غیرجراحی امکان‌پذیر است و انتخاب روش درمان به میزان تحلیل و ساییدگی لثه‌ها بستگی دارد. اگر می‌خواهید بدانید درمان لثه تحلیل رفته بدون

لیفت لثه چیست؟ بررسی مزایا و معایب کانتورینگ یا لیفت لثه

لیفت لثه چیست؟ بررسی مزایا و معایب کانتورینگ یا لیفت لثه

کانتورینگ یا لیفت لثه، عملی است که در طی آن بخشی از لثه‌های بالا برداشته می‌شود تا قسمت بیشتری از دندان‌ها در معرض دید قرار گیرد. لیفت لثه هم با اهداف درمانی و هم با اهداف زیبایی در طراحی لبخند کاربرد دارد. در ادامه این مقاله از مجله دندانپزشکی دکتر

روکش دندان چیست؟ معرفی انواع روکش دندان و مزایا و معایب آن

روکش دندان چیست؟ معرفی انواع روکش دندان و مزایا و معایب آن

دندان‌های ما همگی دو بخش دارند؛ یک بخش قابل مشاهده به نام تاج و یک بخش غیرقابل مشاهده به نام ریشه. تاج دندان قسمتی است که هنگام خندیدن، صحبت کردن و … قابل مشاهده است و هر روز با عوامل مختلفی مواجه می‌شود. اگر مراقب سلامت دندان‌ خود نباشید، تاج