تفاوت ایمپلنت و بریج دندان چیست؟ مقایسه کامل ایمپلنت و بریج دندان

تفاوت ایمپلنت و بریج دندان چیست؟ مقایسه کامل ایمپلنت و بریج دندان

بریج و ایمپلنت دو روش متداول در درمان جای خالی دندان‌های از دست رفته هستند. وقتی یکی یا چند تا از دندان‌های خود را از دست می‌دهید، این اتفاق هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی روی سلامت شما تاثیر منفی می‌گذارد. به همین دلیل است که دندانپزشکان توصیه می‌کنند برای درمان جای خالی دندان‌های از دست رفته تعلل نکنید و در اسرع وقت درمان را شروع کنید. در ادامه این مقاله از مجله دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت قرار است در مورد تفاوت ایمپلنت و بریج دندان صحبت کنیم. اگر به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد این روش ‌ها هستید، ادامه این مقاله را از دست ندهید.

بریج دندان چیست؟

بریج یا پل دندان یک روش نسبتا قدیمی در درمان جای خالی دندان‌های از دست رفته است. در این روش جای خالی دندان با استفاده از یک پروتز مصنوعی پر می‌شود. این پروتز مصنوعی مستقل از سایر دندان‌ها نبوده و برای استحکام به دو دندان کناری تکیه می‌کند. به این ترتیب برای نصب دندان مصنوعی دو دندان کناری که باید سالم باشند، کمی تراشیده می‌شوند و در واقع آسیب می‌بینند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بریج دندان، مزایا و معایب آن مقالان قبلی دکتر هومن پاک نیت را مطالعه کنید.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان یک روش جدیدتر نسبت به بریج در درمان جای خالی دندان‌های از دست رفته است. ایمپلنت دندانی یک سیستم نه چندان پیچیده است که یک پایه فلزی از جنس تیتانیوم دارد. این پایه فلزی درون استخوان فک نصب می‌شود و نقش ریشه دندان را اجرا می‌کند. به این ترتیب برای کاشت ایمپلنت به هیچ یک از دندان‌های کناری آسیبی زده نمی‌شود. در مقالات قبلی مجله دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت به سوالات متداول شما در مورد روش کاشت ایمپلنت دندان پاسخ داده‌ ایم. برای آشنایی بیشتر با ایمپلنت دندان بد نیست به مقالات قبلی نیز سری بزنید.

بریج یا ایمپلنت، کدام روش برای من بهتر است؟

بریج یا ایمپلنت، کدام روش برای من بهتر است؟

بریج و ایمپلنت هر دو برای پرکردن جای خالی دندان‌های از دست رفته به کار می‌روند. این سوال که بریج بهتر است یا ایمپلنت، متداول‌ترین سوال افرادی است که برای درمان جای خالی دندان خود به مطب دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت مراجعه می‌کنند.

برای پاسخ به این سوال که بین بریج و ایمپلنت کدام روش برای من بهتر است، دو عامل اصلی وجود دارد:‌ نظر شما و نظر دندانپزشک. در واقع ابتدا شما باید تعیین کنید که چه نوع درمانی با چه کیفیتی و چه هزینه‌ای می‌خواهید و بعد دندانپزشک با توجه به شرایطی که دارید، شما را راهنمایی خواهد کرد که آیا بریج انتخاب بهتری است یا کاشت ایمپلنت. برای اطلاع از اینکه بین روش بریج و ایمپلنت کدام روش برای شما بهتر است، کافی است اطلاعات تماس خود را در فرم موجود در سایت وارد کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت برای رزرو نوبت مشاوره با شما تماس بگیرند.

مقایسه ایمپلنت و بریج دندان؛‌ فرق ایمپلنت و بریج در چیست؟

در این بخش مهم‌ترین تفاوت ایمپلنت و بریج دندان را توضیح می‌دهیم:

۱. تفاوت از نظر روش اجرا

مهم‌ترین تفاوت بین ایمپلنت و بریج دندان، تفاوت مراحل نصب و اجرای آن‌ها است. در بریج ابتدا از دندان‌ها قالبگیری انجام می‌شود و بعد دندان‌های کناری برای نصب پروتز آماده می‌شوند. در نهایت نصب پروتز صورت می‌گیرد.

اما در مورد نصب و کاشت ایمپلنت قضیه متفاوت است. نصب ایمپلنت به حداقل ۴ جلسه دندانپزشکی و یک بازه زمانی ۴ تا ۶ ماهه نیاز دارد. همچنین برای نصب ایمپلنت بی‎‌حسی تزریق می‌شود و فیکسچر بعد از سوراخ‌کردن لثه درون آن قرار می‌گیرد.

۲. تفاوت از نظر استحکام و ماندگاری

ایمپلنت از ظریق پایه فلزی از جنس تیتانیوم درون استخوان فک فیکس می‌شود. به این ترتیب ایمپلنت‌های دندانی بسیار مستحکم و بادوام هستند. ایمپلنت همچنین به عنوان یک روش درمانی دائمی در دندان‌پزشکی شناخته می‌شود زیرا بالای ۲۵ سال دوام دارد.

این در حالی است که بریج دندانی به دو دندان کناری تکیه می‌کند و استحکام و ماندگاری کمتری نسبت به ایمپلنت دارد. ماندگاری بریج دندانی نهایتا ۱۵ سال است.

۳. راحتی و سهولت استفاده

ایمپلنت دندان بعد از مدتی همانند سایر دندان‌ها است و فرد دیگر احساس نمی‌کند یک شی خارجی درون دهان خود دارد. همچنین بعد از کاشت ایمپلنت می‌توانید هر غذایی را که می‌خواهید بخورید بدون اینکه نگران جا به جایی ایمپلنت دندان خود باشید. استفاده از بریج دندان هم راحت است اما احساس راحتی در هنگام استفاده از ایمپلنت بسیار بیشتر از بریج دندان است.

۴. هزینه درمان

از دیگر تفاوت ایمپلنت و بریج دندان باید به هزینه آن‌ها اشاره کنیم. ایمپلنت دندان یک درمان نسبتا طولانی در دندانپزشکی است و به چندین جلسه دندانپزشکی نیاز دارد. همچنین برای ایمپلنت جراحی انجام می‌شود که همین باعث افزایش هزینه درمان کاشت ایمپلنت می‌شود. این در حالی است که هزینه بریج دندان بسیار کمتر از هزینه ایمپلنت بوده و به عنوان یک درمان ارزان قیمت برای پرکردن جای خالی دندان‌ها شناخته می‌شود.

۵. نحوه مراقبت

مراقبت از ایمپلنت دقیقا همانند دندان‌های طبیعی است و نیازی به انجام‌ کارهای اضافه و محدودیت‌ رژیم غذایی نیست. اما در مورد بریج دندان کمی متفاوت است، زیرا بریج یک پروتز مصنوعی است و برای افزایش ماندگاری نیاز به یک سری مراقبت‌های ویژه دارد.

مقایسه ایمپلنت و بریج دندان

۶. جلوگیری از تحلیل استخوان فک

مهم‌ترین عارضه بی‌دندانی، تحلیل استخوان فک است. بنابراین درمان جای خالی دندان‌ها باید بتواند با این عارضه مقابله کند. ایمپلنت دندان بهترین روش برای مقابله با تحلیل استخوان در اثر بی‌دندانی است. این در حالی است که بریج دندان تاثیری در جلوگیری از تحلیل استخوان فک ندارد.

۷. احتمال عفونت و پوسیدگی دیگر دندان‌ها

ایمپلنت دندان به هیچ وجه باعث پوسیدگی دیگر دندان‌ها نمی‌شود اما بریج ممکن است باعث پوسیدگی و عفونت در دندان‌های کناری شود. زیرا در هنگام نصب بریج دندان‌های کناری کمی تراشیده می‌شوند و همین باعث تضعیف مینای آن‌ها می‌شود. همچنین امکان تمیزکردن دقیق دندان‌های زیر بریج وجود ندارد و احتمال گیرکردن مواد غذایی و باکتری‌ها در این نقطه افزایش می‌یابد.

۸. زیبایی و ظاهر طبیعی

کاشت ایمپلنت دندان ظاهر بسیار زیبا و طبیعی‌تری نسبت به بریج‌های دندانی دارد. اگر به دنبال یک ترمیم فوق العاده طبیعی برای دندان‌های از دست رفته خود هستید،‌ بدون شک کاشت ایمپلنت گزینه ایده‌آل تری برای شما است.

۹. سهولت درمان

بریج دندان آسان‌ترین روش برای درمان جای خالی دندان‌های از دست رفته است زیرا نه نیاز به جراحی دارد و نه در آن درد و خونریزی وجود دارد. اما کاشت ایمپلنت دندان به دلیل نیاز به جراحی، روند سخت‌تر و دردناک‌تری دارد. البته با وجود پیشرفت‌های اخیر در حوزه دندانپزشکی و ورود تکنولوژی، با کاشت ایمپلنت دیجیتال درد و خونریزی در کاشت ایملپنت به کمترین میزان رسیده است.

۱۰. آسیب به دندان‌های دیگر

 در حین نصب و کاشت ایمپلنت دندان هیچ آسیبی به دندان‌های کناری وارد نمی‌شود. اما برای نصب پروتز مصنوعی در روش بریج باید مینای دندان‌های کناری تراشیده شود. به این ترتیب در روش بریج دندان‌های کناری کمی آسیب می ‌بینند.

جدول تفاوت ایملپنت و بریج

جدول تفاوت ایملپنت و بریج

برای راحتی بیشتر در مقایسه ایمپلنت و بریج دندان، در جدول زیر به اختصار تفاوت‌های این دو روش را توضیح داده ایم.

تفاوتبریج دندانایمپلنت دندان
مدت زمان ماندگاری۵ تا ۱۰ سالبالای ۲۵ سال
نیاز به تراش دندان‌های کناریداردندارد
موثر در جلوگیری از تحلیل استخوان فکتاثیری نداردتاثیر دارد
مدت زمان اجراکوتاهنسبتا طولانی
تعداد جلسات دندانپزشکی۱ تا ۲ جلسهبالای ۴ جلسه
زیبایی ظاهریکمتربیشتر
ظاهر طبیعیکمزیاد، کاملا مشابه دیگر دندان‌ها
راحتی در غذا خوردنمتوسطبسیار زیاد
استحکامکمزیاد
هزینهکمبیشتر
مراقبت‌هابیشترهمانند دندان طبیعی
نیاز به جراحیندارددارد
دوره نقاهتندارددارد
محدودیت سنیدارددارد

بیشتر بخوانیم: بریج دندان چیست؟ همه چیز درباره پل دندان و مزایا و معایب آن

سخن پایانی

در این مقاله در مورد تفاوت ایمپلنت و بریج به عنوان دو تا از محبوب‌ترین روش‌های پرکردن جای خالی دندان‌های از دست رفته توضیح دادیم. از دست دادن و فقدان یکی از دندان‌ها هم از نظر روحی و از نظر جسمی اتفاق ناخوشایندی است و عوارض بدی را به همراه دارد. خوشبختانه امروزه با وجود پیشرفت‌های زیاد در حوزه دندانپزشکی، همه افراد می‌توانند جای خالی دندان‌های از دست رفته خود را به بهترین شکل ممکن پر کرده و درمان کنند. اگر به دنبال یک راه مطمئن و همیشگی برای رهایی از جای خالی دندان‌های خود هستید، پیشنهاد ما به شما کاشت ایمپلنت در مطب دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت است. در مطب دندانپزشکی دکتر پاک نیت جدیدترین متدهای کاشت ایمپلنت و تجهیزات ایمپلنت دیجیتال وجود دارند و کاشت ایملپنت دندان شما به بهترین صورت ممکن صورت می‌گیرد. برای دریافت نوبت مشاوره از طریق شماره‌های موجود در سایت با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا بریج دندان برای همه افراد مناسب است؟

خیر، افرادی که تعداد زیادی از دندان‌های خود را از دست داده‌اند کاندید مناسبی برای بریج دندان نیستند.

بریج گران‌تر است یا ایمپلنت؟

هزینه ایمپلنت دندان بسیار بیشتر از هزینه بریج دندان است.

ماندگاری بریج دندان بیشتر است یا ماندگاری ایمپلنت؟

ایمپلنت دندان بالای ۲۵ سال دوام دارد و به عنوان یک روش دائمی شناخته می‌شود اما بریج عمر کوتاهی دارد.

اشتراک گذاری:
Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

با ما همراه باشید

محبوب ‌ترین‌ها

دریافت آخرین خبرها
درخبرنامه هفتگی ما عضو شوید

ایمیل‌ها صرفا در خصوص آخرین اخبار، محصولات و خدمات ارسال می‌شود.

دسته بندی مطالب

فهرست مطالب
مطالب مرتبط

لمینت دندان چقدر هزینه دارد؟ قیمت لمینت دندان در سال ۱۴۰۳

لمینت دندان چقدر هزینه دارد؟ این سوال معمولا اولین سوالی است که مراجعان مطب دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت از دکتر می‌پرسند. لمینت دندان بهترین روش برای داشتن لبخندی زیبا و دندان‌های درخشان است و در مقایسه با روش‌های دیگر چون کامپوزیت دندان هزینه بیشتری دارد. در این مقاله قرار

ارتودنسی نامرئی چیست؟ هر آنچه که درباره این روش ارتودنسی باید بدانید

ارتودنسی نامرئی چیست؟ هر آنچه که درباره این روش ارتودنسی باید بدانید!

یکی از روش‌های محبوب ارتودنسی دندان روش ارتودنسی شفاف یا نامرئی است. در این روش مشکل نامرتبی دندان‌ها بدون نیاز به هیچ گونه براکت و سیم‌کشی برطرف می‌شود. یکی از دغدغه‌های افراد متقاضی درمان ارتودنسی، نمایان بودن سیم‌ها روی دندان‌هایشان است. براکت‌های فلزی علاوه بر ظاهر زشتی که دارند در

بهترین مارک دندان مصنوعی کدام است؟ معرفی بهترین برندهای دندان مصنوعی

بهترین مارک دندان مصنوعی کدام است؟ معرفی بهترین برندهای دندان مصنوعی

حتی اگر همیشه مراقب دندان‌های مصنوعی خود باشید و تمام توصیه‌های دندانپزشکتان را رعایت کنید، اگر آن‌ها از برند خوبی نباشند دوام زیادی نخواهند داشت. مارک دندان مصنوعی اهمیت زیادی دارد و هنگام درمان باید به این نکته توجه زیادی داشته باشید. در ادامه این مقاله از مجله دندانپزشکی دکتر

فرق ایمپلنت با کاشت دندان، آیا ایمپلنت با کاشت دندان تفاوتی دارد؟

فرق ایمپلنت با کاشت دندان، آیا ایمپلنت با کاشت دندان تفاوتی دارد؟

ایمپلنت و کاشت دندان دو روش اصلی برای پرکردن جای خالی دندان‌ها هستند. هر دو روش دوام خوبی دارند و تا حدودی می‌توانند عملکرد دندان از دست رفته را بازیابی کنند. بیشتر مردم بر این باور هستند که کاشت دندان همان ایمپلنت بوده و این دو روش تفاوتی با هم