تغذیه بعد از ایمپلنت دندان؛ بعد از ایمپلنت چی بخوریم؟

تغذیه بعد از ایمپلنت

یکی از موارد مهمی که در موفقیت درمان ایمپلنت تاثیر می‎گذارد، رعایت نکات تغذیه بعد از ایمپلنت دندان است. کاشت دندان درمان فوق‌العاده حساس و مهمی است و هر کوتاهی در مراقبت‌های بعد از درمان می‌تواند نتایج خطرناکی را به همراه داشته باشد. تغذیه و رژیم غذایی بعد از ایمپلنت دندان قواعد خاصی دارد. هر قدر در رعایت این قواعد بیشتر تلاش کنید، نتیجه بهتری از درمان خود خواهید گرفت. در ادامه این مقاله از مجله دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت قرار است در مورد اینکه بعد از ایمپلنت چی بخوریم و بایدها و نبایدهای تغذیه بعد از ایمپلنت صحبت کنیم. پیشنهاد می‌کنیم ادامه این مقاله را از دست ندهید.

چرا تغذیه بعد از ایمپلنت دندان مهم است؟

تغذیه بعد از ایمپلنت دندان اهمیت زیادی دارد. در دوره نقاهت بعد از ایمپلنت باید غذاهایی بخورید که در عین اینکه محل جراحی را تحریک نمی‌کنند، مواد غذایی ضروری را به بدن نیز برسانند. در این دوره، دریافت پروتئین، چربی و کربوهیدرات و همچنین مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری برای بدن بیش از هر زمان دیگری مهم است.

رعایت نکات غذایی بعد از کاشت ایمپلنت خطر بروز عوارض بعد از درمان را کاهش داده و یک تجربه عالی از درمان ایمپلنت برای شما به ارمغان می‌آورد. اگر می‌خواهید در مورد کاشت ایمپلنت و نکات غذایی بعد از آن اطلاعات بیشتری کسب کنید، می‌توانید همین الان برای نوبت معاینه خود از مطب دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت نوبت بگیرید. در این دوره نکات زیر اهمیت دارند:

  • به طور منظم غذا بخورید. در دوران نقاهت پس از جراحی ایمپلنت دندان، خوردن و نوشیدن منظم بسیار مهم است، زیرا این امر به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر بهبود یافته و در کل احساس بهتری داشته باشید. همچنین انرژی بیشتری به شما می‌دهد.
  • مکمل‌های پروتئینی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. بسیاری از بیماران با دریافت پروتئین کافی مشکل دارند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم مکمل‌های پروتئینی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
  • به رژیم غذایی بعد از ایمپلنت دندان پایبند باشید. قبول تغییرات جدید در تغذیه در چند روز اول پس از جراحی ممکن است کمی ناراحت کننده باشد، اما باید همچنان به رژیم خود پایبند باشید.
  • اگر دیابت دارید، مرتبا قند خون خود را چک کنید. عادات غذایی منظم خود را حفظ کنید و سطح گلوکز خود را پیگیری کنید تا در محدوده نرمال باقی بماند. این نکته برای جلوگیری از عوارض مرتبط با دیابت و جلوگیری از عفونت اهمیت زیادی دارد.

چه مدت بعد از جراحی دندان می توانم غذا بخورم؟

بعد از جراحی کاشت ایمپلنت باید حداقل ۲۴ تا ۴۸ ساعت از یک رژیم غذایی کاملا مایع و نرم استفاده کنید. اگر به رژیم غذایی کاملا مایع پایبند باشید، می‌توانید مستقیماً بعد از جراحی دندان غذا بخورید. دلیل این موضوع این است که دهان و لثه‌ها پس از جراحی بسیار حساس هستند و مصرف غذاهای مایع در جلوگیری از تحریک کمک می‌کند. نباید برای مصرف مایعات از نی استفاده کنید، زیرا باعث تحریک بیشتر لثه می‌شود.

چرا تغذیه بعد از ایمپلنت دندان مهم است؟

جدول زمانی تغذیه بعد از ایمپلنت دندان

دستورالعمل‌های غذایی پس از جراحی ایمپلنت دندان را می‌توان به چهار دوره کلیدی تقسیم کرد:

  1. اولین ساعات بعد از جراحی: در این مدت نوشیدن آب ولرم توصیه می‌شود. آب متابولیسم را تسریع می‌بخشد و به بهبودی بعد از عمل کمک می‌کند.
  2. ۴۸ ساعت اول پس از جراحی: برای جلوگیری از ورود غذا به ناحیه ایمپلنت، توصیه می‌شود از مواد غذایی مایع یا بسیار نرم مصرف کنید. ترجیحا غذاها را با سمت دیگر دهان بخورید.
  3. هفته اول بعد از عمل: رژیم غذایی توصیه شده در این دوره شامل غذاهای پوره شده و پودینگ است.
  4. هفته دوم پس از جراحی: به تدریج غذاهایی مانند ماهی، گوشت و املت را وارد رژیم غذایی خود کنید اما همچنان غذاها باید نرم باشند.

بهترین غذاها برای بعد از جراحی کاشت ایمپلنت دندان؛ بعد از ایمپلنت چی بخوریم؟

اگر فکر می‌کنید که بعد از جراحی ایمپلنت فقط می‌توانید سوپ بخورید، باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید! چندین مدل غذای نرم و البته مقوی وجود دارد که می‌توانید در طول دوره بهبودی بعد از جراحی کاشت ایمپلنت مصرف کنید. در اینجا چند نمونه از این غذاها را معرفی می‌کنیم:

سوپ قلم

یکی از غذاهای سالم و مقوی بعد از جراحی کاشت ایمپلنت، سوپ قلم است. این سوپ بسیار راحت بوده و روند بهبودی بعد از ایمپلنت را تسریع می‌کند.

اوتمیل

اوتمیل را بیشتر برای وعده صبحانه مصرف می‌کنند، اما بعد از جراحی ایمپلنت می‌توانید این غذا را به عنوان ناهار یا شام هم مصرف کنید. برای تهیه اوتمیل به کمی جو دوسر پرک، شیر، عسل و میوه‌های نرم نیاز دارید. اگر می‌خواهید مغزیجات هم به ترکیب اوتمیل اضافه کنید، باید آن‌ها را به خوبی آسیاب کنید تا به محل جراحی آسیب نزنند.

پوره

پوره غذایی بسیار راحت و خوشمزه است که می‌توانید در دوره بهبودی مصرف کنید. پوره سیب‌زمینی با هویج ترکیبی بسیار مقوی و البته سالم است و محل جراحی ایمپلنت را تحریک نمی‌کند.

برنج کته

برنج بهترین غذا برای بعد از کاشت ایمپلنت دندان است. برنج را می‌توانید همراه با ترکیبات دلخواه‌تان بخورید.

نودل

نودل از دیگر غذاهای کم دردسر و فوری برای بعد از جراحی ایمپلنت دندان است. به نودل می‌توانید قارچ و فلفل دلمه هم اضافه کنید.

خوراک لوبیا

خوراک لوبیا را به خوبی بپزید در حدی که لوبیاها له شوند. حالا شما یک غذای مقوی و سرشار از پروتئین دارید!

تخم مرغ

تخم مرغ در هر حالتی که باشد، چه نیمرو و چه آبپز یک گزینه عالی برای بعد از جراحی کاشت ایمپلنت دندان است. تخم مرغ سرشار از پروتئین است و به بهبود هر چه سریع‌تر لثه کمک می‌کند.

ماهی

گوشت نرم و لذیذ ماهی، به راحتی جویده می‌شود و فشاری به محل کاشت ایمپلنت وارد نمی‌کند. بهتر است از ماهی‌های بدون استخوان و به صورت آبپز استفاده کنید.

کباب کوبیده مرغ و گوسفند

کباب کوبیده مرغ یا گوسفند ترکیبی ایده آل برای تغذیه بعد از ایمپلنت دندان است.

پنیر توفو

پنیر توفو از بستن شیر سویا به دست می‌آید. این ترکیب سرشار از پروتئین و مواد مغذی است و به روند بهبود لثه کمک می‌کند.

رولت گوشت

رولت گوشت نیاز به فشار زیاد برای جویدن ندارد و در عین حال بسیار مقوی و سرشار از پروتئین است.

حمص

حمص غذایی لبنانی است که از نخود له‌شده تهیه می‌شود. این ترکیب پروتئین بالایی دارد و وعده‌ای بسیار مقوی برای بعد از کاشت ایمپلنت دندان است.

میوه‌های نرم

برای میان‌وعده میوه‌ها بهترین گزینه هستند. میوه‌های زیر گزینه‌هایی عالی برای بعد از کاشت ایمپلنت دندان هستند:

  • موز
  • سیب
  • گلابی
  • کدو حلوایی
  • انبه
  • آووکادو

دسرهای نرم

دسرهای نرم و ترجیحا سرد را می‌توانید بعد از جراحی ایمپلنت استفاده کنید. دسرهای سرد درد محل ایمپلنت را تسکین می‌دهند و ضرری هم ندارند:

  • پودینگ
  • ژله
  • چیزکیک
  • موس شکلات
  • کمپوت
  • دنت
  • اسموتی
  • ماست یونانی
  • بستنی

البته مراقب باشید که در مصرف دسرها زیاده روی نکنید. دسرها در ترکیب خود مقدار زیادی شکر دارند که ریسک بروز عفونت در محل جراحی ایمپلنت را افزایش می‌دهد.

بهترین غذاها برای بعد از جراحی کاشت ایمپلنت دندان؛ بعد از ایمپلنت چی بخوریم؟

چه چیزهایی بعد از ایمپلنت دندان ممنوع است؟

بعضی از غذاها و خوراکی‌ها ساختار سفتی دارند یا ترکیب آن‌ها به شکلی است که احتمال گیرکردنشان در محل کاشت ایمپلنت وجود دارد. دندانپزشکان در مورد تغذیه بعد از ایمپلنت دندان توصیه اکید دارند که از مصرف این خوراکی‌ها خودداری کنید. در ادامه به معرفی این غذاها می‌پردازیم:

غذاهای سفت

غذاهای سفت مقصر اصلی ناراحتی و بروز عوارض بعد از جراحی ایمپلنت دندان هستند. انواع آجیل و دانه‌ها می‌توانند وارد بافت‌های آسیب دیده محل جراحی شده و باعث تحریک یا عفونت لثه شوند. خوراکی‌های سفتی چون چیپس و کراکرها هم می‌توانند لثه‌های حساس را خراش داده و به آن آسیب بزنند. حتی میوه‌های سفت و سبزیجات خام نیز می‌توانند مشکل ساز باشند. گاز گرفتن هویج یا ساقه کرفس ترد به فشار زیادی نیاز دارد و لثه را تحریک می‌کند.

غذاهای چسبناک

غذاهای چسبناک نیز خطر قابل توجهی دارند. کارامل، تافی و حتی برخی از میوه‌های خشک ناحیه جراحی را تحریک می‌کنند و باعث بروز درد و خونریزی مجدد می‌شوند.

غذاهای جویدنی

غذاهای جویدنی مانند گوشت‌های سفت و نان‌های متراکم که نیاز به جویدن زیاد دارند، در روند بهبودی دهان بعد از ایمپلنت اختلال ایجاد می‌کنند.

غذاهای تند و اسیدی

غذاهای تند و اسیدی با تحریک محل جراحی باعث ناراحتی و طولانی شدن روند بهبودی می‌شوند. این غذاها اگرچه سفت یا چسبنده نیستند، اما ترکیب شیمیایی آن‌ها در طول مرحله بهبودی به همان اندازه مضر است.

غذاهای خیلی سرد یا خیلی گرم

از غذاهای بسیار گرم یا سرد نیز باید اجتناب کنید. دهانی که هنوز در اثر جراحی بی‌حس است، در نتیجه می تواند توسط مواد داغ بسوزد و یا توسط مواد سرد تحریک شود.

لبنیات

همان طور که متوجه شدید، در لیست غذاهای مفید بعد از کاشت ایمپلنت خبری از لبنیات نیست. این در حالی است که لبنیات سرشار از کلسیم و پروتئین هستند و برای سالم‌ماندن دندان‌ها و استخوان فک ضرورت دارند. اما لبنیات حاوی ترکیباتی هستند که می‌توانند موجب بروز حساسیت،‌ التهاب و بروز عفونت شوند. به همین دلیل توصیه می‌شود که بعد از ایمپلنت مصرف لبنیات را کمتر کنید.

دیگر نکات تغذیه بعد از ایمپلنت دندان

بعد از ایمپلنت دندان رعایت این نکات نیز الزامی است:

  1. به خودتان گرسنگی ندهید و حتما غذاهای مقوی و سالم بخورید. ممکن است در چند روز اول بهبودی تمایلی به خوردن نداشته باشید، به خصوص اگر درد یا حالت تهوع را تجربه کنید. با این حال، بدن برای بهبودی به مواد مغذی موجود در وعده‌های غذایی نیاز دارد، بنابراین از خوردن غافل نشوید!
  2. حداقل ۳ روز استراحت کنید و در صورت امکان مرخصی بگیرید.
  3. سیگار نکشید و مشروبات الکلی را کنار بگذارید. استفاده از این محصولات به طور جدی روند بهبودی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و حتی باعث شکست ایمپلنت خواهد شد.
  4. شیرینی‌جات،‌ شکلات، نوشابه و … را محدود کنید. خوراکی‌های شیرین به باکتری‌ها مجال رشد دوباره می‌دهد و باعث عفونت در محل کاشت ایمپلنت می‌شود.
  5. دهان خود را تمیز نگه دارید. پس از ۲۴ ساعت می‌توانید دهان خود را با محلول آب و نمک شستشو دهید. این شستشو باکتری‌ها را مهار کرده و به تسهیل روند بهبودی نیز کمک می‌کند.
  6. در موعد مقرر برای بررسی وضعیت ایمپلنت دندان‌های خود به مطب دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت مراجعه کنید.

بیشتر بخوانیم: ایمپلنت ثابت و متحرک چیست؟

نکات تغذیه بعد از ایمپلنت دندان

سخن پایانی

اگر قصد دارید جای خالی دندان خود را با کاشت ایمپلنت پر کنید، باید قبل از جراحی در مورد نکات قبل و بعد از درمان خود اطلاعاتی کسب کنید. جراحی کاشت ایمپلنت دندان یک روش ایمن و مطمئن برای پرکردن جای خالی دندان‌ها است و طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد.

احتمال شکست در این درمان بسیار پایین است. با این حال برخی نکات مهم وجود دارد که باید بعد از درمان حتما آن‌ها را رعایت کنید و یکی از مهم‌ترین آن‌ها رعایت نکات تغذیه بعد از ایملپنت دندان است. در این مقاله سعی کردیم تا حدودی به نکات مهم رژیم غذایی بعد از جراحی کاشت ایمپلنت اشاره کنیم. اگر هنوز به دنبال دندانپزشک برای کاشت ایمپلنت هستید، کافی است اطلاعات تماس خود را در فرم موجود در سایت وارد کنید تا با شما تماس بگیریم. دکتر هومن پاک نیت از بهترین دندانپزشکان در حوزه کاشت ایمپلنت‌ هستند و در مطب ایشان از جدیدترین فناوری‌ها و متدها برای درمان استفاده می‌شود.

سوالات متداول

چرا نباید بعد از جراحی ایمپلنت دندان از نی استفاده کرد؟

تا حداقل سه روز پس از جراحی ایمپلنت، استفاده‌نکردن از نی و نوشیدن مستقیم مایعات بسیار مهم است. استفاده از نی و مکیدن مایعات به محل جراحی ایمپلنت فشار وارد کرده و باعث خونریزی مجدد می‌شود.

تا چند مدت بعد از کاشت ایمپلنت می‌توان نوشابه مصرف کرد؟

حداقل تا ۴۸ ساعت بعد از جراحی ایمپلنت مجاز به مصرف نوشابه نیستید.

چرا افزایش مصرف پروتئین بعد از کاشت ایمپلنت ضروری است؟

بعد از کاشت ایمپلنت افزایش مصرف پروتئین به دلیل تاثیر مستقیم بر روند بهبودی، ترمیم بافت لثه و مبارزه با عفونت‌های احتمالی ضروری و لازم است.

آیا بعد از جراحی ایمپلنت دندان می‌توان بستنی خورد؟

بستنی هم سرد و هم نرم است و یک میان‌وعده ایده آل برای بعد از کاشت ایمپلنت دندان است. شما می‌توانید با خیال راحت بعد از جراحی ایمپلنت دندان بستنی بخورید.

چرا مصرف سیگار بعد از ایمپلنت ممنوع است؟

سیگار، دخانیات و تنباکو ریسک بروز عفونت بعد از جراحی ایمپلنت را افزایش می‌دهند و درمان ایمپلنت را با شکست مواجه می‌کنند.

اشتراک گذاری:
Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

با ما همراه باشید

محبوب ‌ترین‌ها

دریافت آخرین خبرها
درخبرنامه هفتگی ما عضو شوید

ایمیل‌ها صرفا در خصوص آخرین اخبار، محصولات و خدمات ارسال می‌شود.

دسته بندی مطالب

فهرست مطالب
مطالب مرتبط

لمینت دندان چقدر هزینه دارد؟ قیمت لمینت دندان در سال ۱۴۰۳

لمینت دندان چقدر هزینه دارد؟ این سوال معمولا اولین سوالی است که مراجعان مطب دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت از دکتر می‌پرسند. لمینت دندان بهترین روش برای داشتن لبخندی زیبا و دندان‌های درخشان است و در مقایسه با روش‌های دیگر چون کامپوزیت دندان هزینه بیشتری دارد. در این مقاله قرار

ارتودنسی نامرئی چیست؟ هر آنچه که درباره این روش ارتودنسی باید بدانید

ارتودنسی نامرئی چیست؟ هر آنچه که درباره این روش ارتودنسی باید بدانید!

یکی از روش‌های محبوب ارتودنسی دندان روش ارتودنسی شفاف یا نامرئی است. در این روش مشکل نامرتبی دندان‌ها بدون نیاز به هیچ گونه براکت و سیم‌کشی برطرف می‌شود. یکی از دغدغه‌های افراد متقاضی درمان ارتودنسی، نمایان بودن سیم‌ها روی دندان‌هایشان است. براکت‌های فلزی علاوه بر ظاهر زشتی که دارند در

بهترین مارک دندان مصنوعی کدام است؟ معرفی بهترین برندهای دندان مصنوعی

بهترین مارک دندان مصنوعی کدام است؟ معرفی بهترین برندهای دندان مصنوعی

حتی اگر همیشه مراقب دندان‌های مصنوعی خود باشید و تمام توصیه‌های دندانپزشکتان را رعایت کنید، اگر آن‌ها از برند خوبی نباشند دوام زیادی نخواهند داشت. مارک دندان مصنوعی اهمیت زیادی دارد و هنگام درمان باید به این نکته توجه زیادی داشته باشید. در ادامه این مقاله از مجله دندانپزشکی دکتر

فرق ایمپلنت با کاشت دندان، آیا ایمپلنت با کاشت دندان تفاوتی دارد؟

فرق ایمپلنت با کاشت دندان، آیا ایمپلنت با کاشت دندان تفاوتی دارد؟

ایمپلنت و کاشت دندان دو روش اصلی برای پرکردن جای خالی دندان‌ها هستند. هر دو روش دوام خوبی دارند و تا حدودی می‌توانند عملکرد دندان از دست رفته را بازیابی کنند. بیشتر مردم بر این باور هستند که کاشت دندان همان ایمپلنت بوده و این دو روش تفاوتی با هم