دندان مصنوعی ژله‌ای چیست؟ بررسی تفاوت دندان مصنوعی ژله‌ای با پروتز معمولی

دندان مصنوعی ژله‌ای چیست؟ بررسی تفاوت دندان مصنوعی ژله‌ای با پروتز معمولی

از دست دادن دندان به هر دلیلی که باشد، در کنار احساس ناخوشایندی که دارد باعث بروز مشکلاتی هم می‌شود. به همین دلیل جایگزین‌کردن سریع جای خالی دندان از دست رفته اهمیت زیادی دارد. امروزه جای خالی دندان‌ها را می‌توان به روش کاشت ایمپلنت برای همیشه پر کرد. اما اگر فردی تنها یک یا دو دندان خود را از دست داده باشد و یا به دلیل هزینه بالا قادر به استفاده از روش کاشت ایمپلنت نباشد، می‌توان از دندان مصنوعی برای پرکردن جای خالی دندان استفاده کرد. دندان مصنوعی به دو صورت معمولی و ژله‌ای وجود دارد. در این مقاله از مجله دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت قرار است در مورد دندان مصنوعی ژله‌ای و تفاوت آن با دندان مصنوعی معمولی بپردازیم. اگر می‌خواهید بدانید دندان مصنوعی ژله‌ای چیست، این مقاله را از دست ندهید.

دندان مصنوعی ژله‌ای چیست؟

با مطرح شدن سوال دندان مصنوعی ژله‌ای چیست باید گفت که دندان مصنوعی ژله‌ای، نوعی پروتز دندانی است که با مواد منعطف و غیرحساسیت‌زا مثل پلاستیک ساخته می‌شود. مواد تشکیل‌دهنده دندان مصنوعی ژله‌ای کاملا منعطف هستند و باعث بروز حساسیت در بدن نمی‌شوند. پایه دندان مصنوعی ژله‌ای از جنس اکریلیک، کروم کبالت یا نایلون است و همگی ساختار منعطفی دارند. وجود این پایه باعث شده تا غذاخوردن با دندان مصنوعی ژله‌ای راحت‌تر باشد و همچنین باعث ظاهر طبیعی آن‌ها شده است. دندان مصنوعی ژله‌ای را بدون نگرانی از بابت جداشدن و افتادن می‌توان در فک بالا نیز استفاده کرد.

بیشتر بخوانید : پروتز دندان چیست؟

دندان مصنوعی ژله‌ای چیست؟و چه مزایایی دارد؟

مزایای دندان مصنوعی ژله‌ای چیست؟

استفاده از دندان مصنوعی ژله‌ای مزایای زیادی برای فرد به همراه دارد. اولین نکته، راحتی هنگام استفاده است. علاوه بر این از دیگر مزایای دندان مصنوعی ژله‌ای می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • بدون ایجاد حساسیت
  • ظاهر طبیعی
  • بدون ایجاد فشار روی لثه
  • سازگاری در سریع‌ترین زمان با فک
  • گذاشتن و برداشتن آسان
  • رنگ طبیعی و مطابق با رنگ لثه‌ها
  • ثبات رنگی و عدم تغییر رنگ با گذشت زمان
  • هزینه مقرون به صرفه
  • افزایش اعتماد به نفس
  • زیبایی لبخند
  • شست‌وشو با آب
  • کاهش احتمال عفونت و پوسیدگی

معایب دندان مصنوعی ژله‌ای چیست؟

دندان مصنوعی ژله‌ای در کنار مزایای خود، معایبی هم دارد. البته معایب آن در مقایسه با مزایایی که دارد، بسیار کم و جزئی است:

  • احتمال تجمع باکتری‌ها در محل دندان مصنوعی ژله‌ای بیشتر است.
  • بیشتر از دندان مصنوعی معمولی در معرض شکستن قرار دارد.
  • فرآیند تحلیل استخوان فک با دندان مصنوعی ژله‌ای سریع‌تر اتفاق می‌افتد.
  • عمر کوتاهی دارد.
  • هزینه درمان با این پروتزها بیشتر است.

دندان مصنوعی ژله‌ای چگونه ساخته می‌شود؟

برای پرکردن جای خالی دندان با دندان مصنوعی ژله‌ای، ابتدا وضعیت دهان و دندان‌ها به خوبی بررسی می‌شود. هر گونه پوسیدگی یا عفونت باید قبل از نصب دندان مصنوعی به طور کامل درمان شود. سپس فرآیند قالبگیری شروع می‌شود و بعد قالب آماده شده به لابراتوار ارسال می‌شود.

بعد از اینکه پروتز آماده شد، دندانپزشک ابتدا آن را در دهان قرار می‌دهد و مشکلات احتمالی را برطرف می‌کند. بعد از آن دیگر خودتان می‌توانید در مواقع لزوم دندان مصنوعی ژله‌ای را از دهان خود دربیاورید و مجددا آن را نصب کنید. به لطف تکنولوژی‌های جدید ساخت دندان مصنوعی ژله‌ای در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود.

دندان مصنوعی ژله‌ای چگونه ساخته می‌شود؟

مقایسه دندان مصنوعی ژله‌ای با دندان مصنوعی معمولی

دندان مصنوعی ژله‌ای و معمولی را از چند وجه مختلف می‌توان با هم مقایسه کرد. مهم‌ترین تفاوت آن‌ها، احساس راحتی هنگام استفاده است. بیشتر افرادی که از دندان مصنوعی ژله‌ای استفاده کرده‌اند، به این نکته اشاره کردند که این دندان‌ها به هیچ عنوان لثه را اذیت نمی‌کند و باعث درد و حساسیت نمی‌شود. در حالی که شکایت از درد و حساسیت یکی از مهم‌ترین شکایت‌های بیماران بعد از استفاده از دندان مصنوعی معمولی بوده است. در ادامه به بررسی تفاوت‌های دندان مصنوعی ژله‌ای و دندان مصنوعی معمولی می‌پردازیم.

تفاوت‌های دندان مصنوعی ژله‌ای و معمولی

درد و حساسیت

دندان مصنوعی ژله‌ای از مواد منعطف ساخته شده است، بنابراین روی لثه باعث ایجاد درد یا حساسیت نمی‌شود.

تحرک در دهان

با وجود پایه پلاستیکی در دندان مصنوعی ژله‌ای، این پروتزها به خوبی روی لثه فیکس می‌شوند و روی آن جا به جا نمی‌شوند. این در حالی است که دندان‌ مصنوعی معمولی در ابتدا به سختی روی فک سوار می‌شود و حتی احتمال جداشدن آن هنگام غذاخوردن وجود دارد.

ظاهر طبیعی

دندان مصنوعی ژله‌ای ظاهر طبیعی‌تری نسبت به دندان‌ مصنوعی معمولی دارد. این نکته به خصوص در افرادی که لب‌های کوچکی دارند باعث حساسیت می‌شود، زیرا پایه دندان مصنوعی معمولی با لثه متفاوت است و به راحتی می‌توان متوجه آن شد.

طول دوره درمان

کوتاهی دوره درمان مهم‌ترین خواسته افرادی است که مشکل بی‌دندانی دارند. بی‌دندانی علاوه بر مشکلات گوارشی، بر روی چهره صورت و لبخند نیز تاثیر می‌گذارد و باعث کاهش اعتماد به نفس می‌شود. به طور کلی ساخت دندان مصنوعی ژله‌ای در زمان کمتری نسبت به دندان مصنوعی معمولی انجام می‌شود.

راحتی هنگام غذاخوردن

غذاخوردن با دندان مصنوعی در بیشتر افراد به یک معضل تبدیل شده است، زیرا همه از افتادن یا جداشدن پروتز هنگام غذاخوردن ترس دارند. به طور کلی غذاخوردن با دندان مصنوعی ژله‌ای بسیار راحت‌تر از غذاخوردن با دندان مصنوعی معمولی است.

التهاب لثه

بعد از نصب دندان مصنوعی معمولی، به دلیل فشاری که از سمت پروتز به لثه وارد می‌شود لثه دچار التهاب می‌شود. این مشکل در هنگام استفاده از دندان مصنوعی ژله‌ای وجود ندارد.

هزینه درمان

به طور کلی هزینه درمان جای خالی دندان از دست رفته با پروتزهای مصنوعی بسیار کمتر از کاشت ایمپلنت دیجیتال یا معمولی است. با این حال هزینه پروتزهای ژله‌ای با پروتزهای مصنوعی کمی بیشتر است.

نگهداری و تمیزکردن

نگهداری و تمیزکردن دندان مصنوعی ژله‌ای کمی سخت‌تر از دندان مصنوعی معمولی است.

سرعت تحلیل استخوان فک

چه از دندان مصنوعی ژله‌ای استفاده کنید چه از دندان مصنوعی معمولی، تحلیل استخوان فک اتفاق خواهد افتاد و دندان مصنوعی نقشی در پیشگیری از تحلیل استخوان فک ندارد. با این حال هنگامی که از دندان مصنوعی ژله‌ای استفاده می‌کنید، تحلیل استخوان فک با سرعت بیشتری رخ می‌دهد.

دندان مصنوعی ژله‌ای یا معمولی؟ کدام برای من بهتر است؟

بسیاری از مراجعان کلینیک دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت، هنگام مقایسه دندان مصنوعی ژله‌ای و معمولی با هم سردرگم می‌‌شوند. آن‌ها می‌خواهند بدانند که کدام نوع پروتز برای آن‌ها بهتر است. پاسخ این سوال بستگی به نظر و بودجه شخصی خود این افراد دارد و باید بعد از بررسی تفاوت این پروتزها با هم، با دندانپزشک در مورد انتظارات خود نیز صحبت کنند.

برای مثال اگر اولویت شما زیبایی ظاهری دندان‌ است و مشکلی از نظر هزینه ندارید، دندان مصنوعی ژله‌ای گزینه بهتری است. اما اگر بودجه محدودتری دارید و نمی‌توانید به خوبی از پروتز دندان‌هایتان مراقبت کنید، دندان مصنوعی معمولی برای شما خوب است. در نهایت دندانپزشک بهترین و مناسب‌ترین روش برای پرکردن جای خالی دندان را به آن‌ها پیشنهاد می‌کند.

مراقبت از دندان ژله‌ای مصنوعی

به طور کلی مراقبت از پروتز دندان کار راحتی است و سختی زیادی ندارد. اگر از پروتز دندان‌های خود به خوبی مراقبت کنید، دوام و ماندگاری بیشتری خواهد داشت. دندان مصنوعی ژله‌ای به دلیل فقدان ترکیبات فلزی، باعث واکنش آلرژیک نمی‌شود و نکات زیر در نگهداری از آن اهمیت دارد:

  • حداقل ۲ مرتبه در روز دندان مصنوعی ژله‌ای را از دهان خارج کرده و آن را به دقت تمیز کنید.
  • برای تمیزکردن دندان مصنوعی از براش مخصوص و تمیز استفاده کنید.
  • برای شستن دندان مصنوعی ژله‌ای، تنها آب کفایت می‌کند.
  • در مورد شوینده‌های مناسب برای تمیزکردن دندان مصنوعی ژله‌ای با دندانپزشک خود مشورت کنید.
  • بعد از برداشتن دندان مصنوعی، زیر آن را تمیز کنید و مطمئن شوید که چیزی در زیر یا کناره‌های آن باقی نمانده است.
  • حتما از دهانشویه استفاده کنید تا باکتری‌های مضر حفره دهان به صفر برسند.
  • در صورت مشاهده علائم پوسیدگی مثل بوی بد دهان، به دندانپزشکی مراجعه کنید.
مراقبت از دندان ژله‌ای مصنوعی

سخن پایانی

اگر قصد دارید جای خالی دندان‌های از دست رفته خود را با پروتزهای مصنوعی پر کنید، گزینه‌های متنوعی در مقابل شما قرار دارد. شما می‌توانید از دندان مصنوعی ژله‌ای یا دندان مصنوعی معمولی استفاده کنید که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. در این مقاله سعی کردیم تا شما را با ویژگی‌ها، مزایا و معایب دندان مصنوعی ژله‌ای آشنا کنیم.

برای مشاوره درباره انتخاب درمان مناسب دندان‌های از دست رفته می‌توانید از خدمات مشاوره کاملا رایگان مطب دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت استفاده کنید. در مطب دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت کلیه خدمات درمانی و زیبایی دندانپزشکی اعم از کاشت ایمپلنت دیجیتال، لمینت و کامپوزیت دندان با بهترین کیفیت ارائه می‌شود.

سوالات متداول

۱.دندان مصنوعی ژله‌ای چیست؟

دندان مصنوعی ژله‌ای نوعی پروتز دندان است که نسبت به پروتزهای معمولی، انعطاف و زیبایی بیشتری دارد.

۲.آیا دندان مصنوعی ژله‌ای دائمی است؟

دندان مصنوعی ژله‌ای هم مانند دندان مصنوعی معمولی می‌تواند جای خالی دندان را برای همیشه پر کند. اما این پروتزها متحرک هستند و می‌توان آن‌ها را از دهان خارج کرد.

۳.دندان مصنوعی ژله‌ای گران‌تر است یا دندان مصنوعی معمولی؟

دندان مصنوعی ژله‌ای به دلیل استفاده از مواد منعطف و خاص، کمی گران‌تر از دندان مصنوعی معمولی است.

۴.آیا دندان مصنوعی ژله‌ای را هم باید تمیز کرد؟

بله. دندان‌ مصنوعی ژله‌ای را هم باید به طور مرتب از دهان خارج کرده و بشویید.

۵.دندان مصنوعی ژله‌ای بهتر است یا معمولی؟

به طور کلی انتخاب نوع دندان مصنوعی به سلیقه و نظر شما بستگی دارد، اما دندانپزشکان دندان مصنوعی ژله‌ای را توصیه می‌کنند.

اشتراک گذاری:
Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

با ما همراه باشید

محبوب ‌ترین‌ها

دریافت آخرین خبرها
درخبرنامه هفتگی ما عضو شوید

ایمیل‌ها صرفا در خصوص آخرین اخبار، محصولات و خدمات ارسال می‌شود.

دسته بندی مطالب

فهرست مطالب
مطالب مرتبط
فرق بین پروتز دندان و ایمپلنت چیست؟

فرق بین پروتز دندان و ایمپلنت چیست؟

یکی از بدترین تجربه‌ها، تجربه نداشتن دندان است. نبود دندان در کنار اینکه باعث زشت‌شدن چهره و لبخند می‌شود، ممکن است از لحاظ گوارشی نیز برای شما مشکلی ایجاد کند. زیرا همان طور که می‌دانید دندان‌ها وظیفه هضم فیزیکی غذاها را برعهده دارند. در نتیجه هر یک دندانی که از

راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان چیست؟ معرفی بهترین روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان

راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان چیست؟ معرفی بهترین روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان‌ها به دنبال فعالیت مخرب باکتری‌ها و رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان اتفاق می‌افتد. این عارضه با معاینه بالینی، رادیوگرافی دندان و پروب تشخیص داده می‌شود و درمان با توجه به میزان پوسیدگی و مرحله آن تعیین می‌شود. پوسیدگی دندان یکی از محتمل‌ترین مشکلات دندانی است که همه

میزان تراش دندان برای لمینت دندان-مقدار و نحوه تراش دندان برای لمینت دندان چقدر است؟

میزان تراش دندان برای لمینت دندان-مقدار و نحوه تراش دندان برای لمینت دندان چقدر است؟

آیا لمینت دندان باعث آسیب به دندان می‌شود؟ مقدار و نحوه تراش دندان برای لمینت دندان چقدر است؟ آیا لمینت دندان بدون تراش مینای آن امکان‌پذیر است؟ این سوالات جزو پرتکرارترین سوالات متقاضیان لمینت دندان در مطب دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت است.میزان تراش دندان برای لمینت دندان، جزو مهم‌ترین

لومینیرز دندان چیست؟ - بررسی کامل مزایا، معایب لومینیرز دندان

لومینیرز دندان چیست؟ – بررسی کامل مزایا، معایب لومینیرز دندان

داشتن لبخندی زیبا با دندان‌هایی سفید و یک دست، تاثیر زیادی روی افزایش اعتماد به نفس و زیبایی کلی ظاهر شما دارد. اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم، تقریبا هیچ فردی در دنیا وجود ندارد که لبخندی کامل و بدون نقص داشته باشد و قریب به ۹۰ درصد لبخندهای زیبایی که در