ایمپلنت تک دندان چیست و چه مزایایی دارد؟

ایمپلنت تک دندان چیست و چه مزایایی دارد؟

کاشت ایمپلنت دندان یکی از روش‌های محبوب و البته پرطرفدار برای درمان جای خالی دندان‌ها است و به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. در بین روش‌های مختلف کاشت ایمپلنت، روش کاشت ایمپلنت تک دندان، به دلیل ویژگی‌هایی که دارد بیشتر از دیگر روش‌ها مورد توجه دندانپزشکان قرار گرفته است. در ادامه این مقاله از مجله دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت، قرار است به این سوال پاسخ دهیم که ایمپلنت تک دندان چیست و چه کاربردی دارد، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

ایمپلنت تک دندان چیست؟

منظور از ایمپلنت تک دندان، ایمپلنتی است که تنها برای پر کردن جای خالی یک دندان استفاده می‌شود. زمانی که یکی از دندان‌های شما به دلیل پوسیدگی، شکستگی یا تصادف از دست رفته باشد و مجبور باشید آن را بکشید، دندانپزشک روش کاشت ایمپلنت تک دندان را برای پرکردن جای آن توصیه می‌کند. ایمپلنت تک دندان تاثیر بسیار مثبتی در بازیابی زیبایی لبخند، حفظ سلامت استخوان فک، حفظ سلامت لثه‌ها و همچنین نظم دندان‌ها دارد.

همان طور که می‌دانید زمانی یکی از دندان‌هایتان را می‌کشید، سایر دندان‌ها به مرور زمان جا به جا می‌شوند تا فاصله ایجاد شده را پر کنند. به این ترتیب اگر جای خالی دندان از دست رفته خود را به موقع پر نکنید، با گذشت زمان نظم دیگر دندان‌ها به هم می‌خورد تا جای خالی این دندان پر شود.

با روش ایمپلنت تک دندان می‌توان به خوبی با این مشکل مقابله کرد. مزیت کاشت ایمپلنت تک دندان، سریع‌تر بودن پروسه درمان آن است. در ادامه راجع به مزایا و مراحل این روش درمانی بیشتر توضیح می‌دهیم.

ایمپلنت تک دندان چیست؟

مزایای کاشت ایمپلنت تک دندان چیست؟

کاشت ایمپلنت تک دندان مزایای زیادی دارد. مهم‌ترین مزیت این روش، پر کردن جای خالی دندان از دست رفته به طور دائمی است. این یعنی شما تنها یک بار ایمپلنت می‌کنید و تا آخر عمر خود دیگر نیازی به ایمپلنت مجدد، ترمیم یا تعویض آن نخواهید داشت. از دیگر مزایای کاشت ایمپلنت تک دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حفظ سلامت استخوان فک
  • جلوگیری از به هم ریختگی سایر دندان‌ها
  • حفظ سلامت استخوان فک و جلوگیری از تحلیل رفتن آن
  • افزایش اعتماد به نفس
  • افزایش زیبایی دندان‌ها و طرح لبخند
  • دوام و ماندگاری بالا
  • اصلاح طرح لبخند در سریع‌ترین زمان ممکن
  • بدون نیاز به تغییر و تراش سایر دندان‌ها
  • ظاهر طبیعی و همانند دیگر دندان‌ها
  • بدون تغییر در نحوه تکلم و گفتار
  • مقاومت در برابر پوسیدگی
  • نگهداری و مراقبت راحت
  • احساس راحتی بسیار بالا
  • راحتی در غذا خوردن
  • خندیدن و صحبت کردن بدون استرس
  • دوره نقاهت کوتاه‌تر

اگر می‌خواهید از مزایا بالا بهرمند شوید، کافی است اطلاعات خود را برای ما ارسال کنید تا در اسرع وقت برای رزرو نوبت مشاوره کاشت ایمپلنت تک دندان در مطب دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت با شما تماس بگیریم.

اجزای تشکیل دهنده ایمپلنت تک دندان

ایمپلنت تک دندان از اجزای زیر تشکیل می‌شود:

  • پایه یا فیکسچر. پایه یا فیکسچر، قسمتی از ایمپلنت تک دندان است که درون استخوان فک قرار می‌گیرد. جنس این قطعه معمولا تیتانیوم، زیرکونیوم یا ترکیبی از این دو است. این قطعه بسیار کوچک بوده و وزن پایینی دارد و از طریق یک برش عمودی عمیق یا پانچ لثه درون فک قرار می‌گیرد. دوام بسیار بالایی دارد و جنس تیتانیومی آن از بروز واکنش‌های آلرژیک جلوگیری می‌کند.
  • رابط یا اباتمنت. بخش دوم ایمپلنت اباتمنت یا رابط است که از یک طرف به پایه و از طرف دیگر به روکش دندان وصل می‌شود. جنس این قطعه تیتانیوم، پرسلن یا سرامیک است و با یک پیچ به پایه ایمپلنت متصل می‌شود.
  • روکش ایمپلنت یا تاج. روکش یا پروتز ایمپلنت، بخشی از ایمپلنت است که آن را درون دهان می‌بینید. این قطعه در آخرین مرحله و بعد از اتصال کامل پایه به استخوان فک نصب می‌شود. روکش ایمپلنت برای هر فرد به طور اختصاصی در لابراتوار دندانپزشکی ساخته می‌شود. جنس این بخش معمولا پرسلن است و مقاومت خوبی در برابر لک و تغییر رنگ دارد.

مراحل کاشت ایمپلنت تک دندان چیست؟

نحوه کاشت ایمپلنت تک دندان، شامل مراحل زیر است:

  • تهیه عکس‌های رادیوگرافی و معاینه اولیه

معاینه اولین اقدام برای کاشت ایمپلنت به هر روشی است و با هدف شناسایی دندان‌های آسیب دیده و پوسیدگی‌های احتمالی انجام می‌شود.

  • درمان مشکلات موجود

اگر در حین معاینه اولیه دندانپزشک متوجه پوسیدگی یا عفونت فعال شد، در مرحله بعد باید ابتدا این مشکلات درمان شوند و هیچ ردی از پوسیدگی باقی نماند.

  • کشیدن دندان

اگر مشکلی وجود نداشت، بعد از معاینه دندان آسیب دیده کشیده می‌شود یا ریشه دندان قبلی از فک خارج می‌شود. این کار بسته به محل قرارگیری دندان و نوع ریشه آن ممکن است به طور معمولی یا با جراحی انجام شود.

  • نصب پایه ایمپلنت

بعد از گذشت چند هفته و بهبود لثه، لثه با پانچ سوراخ می‌شود و بعد پایه ایمپلنت درون فک قرار داده می‌شود. (در مواردی که کاشت ایمپلنت تک دندان فوری باشد، کشیدن دندان و نصب پایه ایمپلنت به طور همزمان و در جلسه اول انجام می‌شود.)

  • نصب اباتمنت و روکش موقت

بعد از نصب پایه ایمپلنت و گذشت چند هفته، بخش دوم ایمپلنت یعنی اباتمنت نصب می‌شود. سپس روی ان روکش موقت قرار داده می‌شود تا در فاصله زمانی جوش خوردن پایه ایمپلنت و آماده شدن روکش دائمی، ایمپلنت آسیب نبیند.

  • نصب روکش دائمی

بعد از اینکه دندانپزشک از اتصال پایه ایمپلنت به فک مطمئن شد، روکش موقتی را خارج کرده و بعد روکش دائمی را در جای خودش قرار می‌ دهد.

  • انجام چکاپ دوره‌ ای

بعد از کاشت ایمپلنت تک دندان، باید حتما نسبت به چکاپ‌های دوره‌ای خود توجه کنید و ان‌ها را به موقع انجام دهید.

مراحل کاشت ایمپلنت تک دندان چیست؟

هزینه کاشت ایمپلنت تک دندان چقدر است؟

هزینه ایمپلنت تک دندان مانند دیگر روش‌های کاشت ایمپلنت با توجه به کیفیت متریال، برند ایمپلنت، تجربه و تخصص دندانپزشک، مدت زمان کاشت ایمپلنت، پیچیدگی‌های درمان و نیاز به درمان‌های جانبی تعیین می‌شود. با این حال هزینه کاشت ایمپلنت تک دندان به نسبت ایمپلنت چند دندان، کمتر بوده و اکثر افراد می‌توانند از پس هزینه‌های ان برآیند. اگر تنها به خاطر هزینه کاشت ایمپلنت برای درمان جای خالی دندان از دست رفته خود اقدام نکرده‌اید، کاشت ایمپلنت تک دندان بسیار به صرفه بوده و توصیه می‌کنیم در اسرع وقت برای درمان به مطب دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت مراجعه کنید.

آیا روش‌های جایگزین برای کاشت ایمپلنت تک دندان وجود دارد؟

اگر شرایطی دارید که نمی‌توانید کاشت ایمپلنت تک دندان انجام دهید، با روش‌های جایگزین می‌توانید جای خالی دندان از دست رفته خود را پر کنید. روش‌های جایگزین برای کاشت ایمپلنت تک دندان شامل موارد زیر است:

بریج دندانی

بریج دندانی (dental beridge) بهترین گزینه برای درمان جای خالی دندان‌های از دست رفته است. در این روش جای خالی دندان توسط یک پروتز مصنوعی و با تکیه بر دندان‌های کناری پر می‌شود. هزینه درمان با بریج در مقایسه با کاشت ایمپلنت تک دندان بسیار پایین‌تر بوده و گزینه‌ای اقتصادی و کاربردی برای بیماران است. تنها عیب این روش این است دندان‌های سالم کناری باید مقداری تراشیده شوند و این ممکن است به آن‌ها آسیب بزند.

دندان مصنوعی تک

دندان مصنوعی قدیمی‌ترین روش پرکردن جای خالی دندان‌های از دست رفته است و از سال‌ها قبل استفاده می‌شده است. دندان مصنوعی متحرک بوده و می‌توانید به راحتی آن را در مواقع غیرضروری از دهان خارج کنید. عیب بزرگ دندان مصنوعی، تغییر در نحوه تکلم و حرکت آن در حین غذاخوردن و حتی صحبت کردن است. برای استفاده از دندان مصنوعی تک حتما با دندانپزشک خود مشورت کنید.

مراقبت از ایمپلنت تک دندان

ایمپلنت تک دندان بین ۲۰ تا ۲۵ سال و حتی بیشتر دوام دارد. با مراقبت درست می‌توانید تا آخر عمر از ایمپلنت دندان خود لذت ببرید. مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از کاشت ایمپلنت تک دندان شامل موارد زیر است:

  • روزی حداقل ۲ بار مسواک بزنید.
  • استفاده از نخ دندان را فراموش نکنید.
  • از مواد غذایی سالم، سبزیجات و میوه‌ها بیشتر استفاده کنید.
  • مصرف لبنیات بیشتر به سلامت دندان‌های شما کمک خواهد کرد.
  • حتما هر ۶ ماه یک بار به دندانپزشکی مراجعه کنید تا وضعیت ایمپلنت و دندان‌های دیگر بررسی شود.
  • مصرف شیرینی‌جات را محدود کنید.
  • سیگار، قلیان و مشروبات الکلی را ترک کنید.
  • چای، قهوه، شکلات، سس، نوشابه و.. را کمتر کنید.
  • اگر هر گونه علامت پوسیدگی چون درد شدید، بوی بد دهان و .. را حس کردید در اسرع وقت به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید.
  • قبل از کاشت دندان، حتما از تجربه و تخصص دندانپزشک خود مطمئن شوید.

بیشتر بخوانیم: کاشت دندان بدون ایمپلنت- معرفی انواع، مزایا و معایب

مراقبت از ایمپلنت تک دندان

سخن پایانی

اگر یکی از دندان‌هایتان را به هر دلیلی از دست داده اید و از جای خالی آن خسته شده‌اید، به شما کاشت ایمپلنت تک دندان را توصیه می‌کنیم. در روش کاشت ایمپلنت تک دندان، دندان آسیب دیده از فک خارج شده و بعد ایمپلنت در جای آن قرار داده می‌شود. ایمپلنت تک دندان بسیار کاربردی بوده و نقش موثری در حفظ سلامت و زیبایی دندان‌ها و لثه دارد. در این مقاله سعی کردیم تا در مورد ایمپلنت تک دندان چیست و چه مزایایی دارد، توضیحات کاملی به شما عزیزان ارائه کنیم. اگر یکی از دندان‌هایتان به دلیل پوسیدگی شدید باید کشیده شود و به دلیل ترس از جای خالی آن برای درمان اقدام نمی‌کنید، شما کاندید خوبی برای ایمپلنت تک دندان هستید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره کاشت ایمپلنت تک دندان می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت نوبت مشاوره خود برای ایمپلنت دندان را در مطب دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت رزرو کنید.

آیا هزینه کاشت ایمپلنت تک دندان تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار می‌گیرد؟

بله، ایمپلنت تک دندان روشی درمانی بوده و به این ترتیب بخشی از هزینه آن توسط بیمه پرداخت می‌شود.

طول عمر ایمپلنت تک دندان چقدر است؟

ایمپلنت تک دندان درست همانند دیگر روش‌های کاشت ایمپلنت دوام بالایی دارد و بین ۲۰ تا ۲۵ سال عمر می‌کند.

مزایای کاشت ایمپلنت تک دندان چیست؟

جلوگیری از تحلیل لثه، عدم جا به جایی دیگر دندان‌ها و حفظ زیبایی دندان‌ها از مهم‌ترین مزایای کاشت ایمپلنت تک دندان است.

درصد موفقیت ایمپلنت تک دندان چقدر است؟

درصد موفقیت کاشت ایمپلنت تک دندان بالای ۹۸ درصد تخمین زده می‌شود.

اشتراک گذاری:
Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

با ما همراه باشید

محبوب ‌ترین‌ها

دریافت آخرین خبرها
درخبرنامه هفتگی ما عضو شوید

ایمیل‌ها صرفا در خصوص آخرین اخبار، محصولات و خدمات ارسال می‌شود.

دسته بندی مطالب

فهرست مطالب
مطالب مرتبط
انواع ایمپلنت سوئیسی را بهتر بشناسیم- معرفی بهترین برندهای ایمپلنت سوئیسی در ایران

انواع ایمپلنت سوئیسی را بهتر بشناسیم- معرفی بهترین برندهای ایمپلنت سوئیسی در ایران

موضوع انتخاب برند ایمپلنت، یکی از موضوعات مهمی است که اکثر متقاضیان کاشت ایمپلنت را دچار تردید می‌کند. باید بدانید که برندهای مختلف سوئیسی، آمریکایی، آلمانی و کره‌ای ایمپلنت در بازار وجود دارد که شما می‌توانید با توجه به بودجه خود هر کدام از آن‌ها را انتخاب کنید. در بین

درمان لثه تحلیل رفته بدون جراحی - معرفی روش‌های خانگی و نکات ضروری

درمان لثه تحلیل رفته بدون جراحی – معرفی روش‌های خانگی و نکات ضروری

یکی از مشکلات شایع مربوط به لثه‌ها، تحلیل رفتن آن‌ها است که به دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد. درمان لثه تحلیل رفته به روش جراحی و غیرجراحی امکان‌پذیر است و انتخاب روش درمان به میزان تحلیل و ساییدگی لثه‌ها بستگی دارد. اگر می‌خواهید بدانید درمان لثه تحلیل رفته بدون

لیفت لثه چیست؟ بررسی مزایا و معایب کانتورینگ یا لیفت لثه

لیفت لثه چیست؟ بررسی مزایا و معایب کانتورینگ یا لیفت لثه

کانتورینگ یا لیفت لثه، عملی است که در طی آن بخشی از لثه‌های بالا برداشته می‌شود تا قسمت بیشتری از دندان‌ها در معرض دید قرار گیرد. لیفت لثه هم با اهداف درمانی و هم با اهداف زیبایی در طراحی لبخند کاربرد دارد. در ادامه این مقاله از مجله دندانپزشکی دکتر

روکش دندان چیست؟ معرفی انواع روکش دندان و مزایا و معایب آن

روکش دندان چیست؟ معرفی انواع روکش دندان و مزایا و معایب آن

دندان‌های ما همگی دو بخش دارند؛ یک بخش قابل مشاهده به نام تاج و یک بخش غیرقابل مشاهده به نام ریشه. تاج دندان قسمتی است که هنگام خندیدن، صحبت کردن و … قابل مشاهده است و هر روز با عوامل مختلفی مواجه می‌شود. اگر مراقب سلامت دندان‌ خود نباشید، تاج