ارتودنسی نامرئی چیست؟ هر آنچه که درباره این روش ارتودنسی باید بدانید!

ارتودنسی نامرئی چیست؟ هر آنچه که درباره این روش ارتودنسی باید بدانید

یکی از روش‌های محبوب ارتودنسی دندان روش ارتودنسی شفاف یا نامرئی است. در این روش مشکل نامرتبی دندان‌ها بدون نیاز به هیچ گونه براکت و سیم‌کشی برطرف می‌شود. یکی از دغدغه‌های افراد متقاضی درمان ارتودنسی، نمایان بودن سیم‌ها روی دندان‌هایشان است. براکت‌های فلزی علاوه بر ظاهر زشتی که دارند در نحوه ادای کلمات و تکلم هم مشکل ایجاد می‌کنند. به همین دلیل تعداد قابل توجهی از افراد برای انجام ارتودنسی اقدام نمی‌کنند. ارتودنسی نامرئی روشی مدرن و موثر در درمان نامرتبی دندان‌ها است که زیبایی دندان‌ها را نیز حفظ می‌کند. اگر شما هم مشکل کجی و نامرتبی دندان دارید و به دنبال درمان هستید، توصیه می‌کنیم ادامه این مقاله از مجله دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت را از دست ندهید. در ادامه در مورد اینکه ارتودنسی نامرئی چیست، چه مزایا و معایبی دارد بیشتر توضیح می‌دهیم.

ارتودنسی نامرئی چیست؟

ارتودنسی نامرئی یا ارتودنسی اینویزیلاین، روشی مدرن برای مرتب‌کردن دندان‌ها است. این روش بدون نیاز به براکت دندان‌ها تراز می‌شوند. ارتودنسی نامرئی می‌تواند به هم ریختگی‌های خفیف تا متوسط را درمان کند. سینی‌های ارتودنسی نامرئی هر ۲ هفته یک بار تعویض می‌شوند و باید به طور شبانه روزی در طول درمان از آن‌ها استفاده کنید تا زودتر به نتیجه دلخواه خود برسید.

البته جای نگرانی وجود ندارد زیرا می‌توانید در هنگام غذاخوردن یا مسواک زدن این سینی‌ها را از دهان خارج کنید. برای دریافت مشاوره رایگان ارتودنسی دندان می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت با کلینیک دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت تماس بگیرید.

ارتودنسی نامرئی برای چه کسانی مناسب است؟

ارتودنسی نامرئی برای درمان نامرتبی‌های خفیف تا متوسط کاربرد دارد. ارتودنسی شفاف برای درمان مشکلات زیر کاربرد دارد:

  • تنگی قوس دندان فک بالا
  • دیپ بایت
  • کجی خفیف تا ملایم دندان‌ها
  • وجود فاصله بین دندان‌ها
ارتودنسی نامرئی چیست؟

مزایای ارتودنسی نامرئی چیست؟

مهم‌ترین مزیت ارتودنسی نامرئی، دیده نشدن براکت‌ها است. از دیگر مزایای این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش احتمال پوسیدگی دندان‌ها
  • عدم جلب توجه براکت‌ها و سیم‌ها
  • کاهش آسیب و سایش دندان‌ها
  • امکان برداشتن الاینرها در مواقع خاص
  • کاهش احتمال مشکلاتی چون پارگی براکت و سیم‌ها و ..
  • راحتی در استفاده
  • بدون تاثیر در نحوه ادای کلمات

همان طور که می‌بینید این روش مزایای زیادی دارد و همین مزایا باعث شده اند تا طرفداران زیادی داشته باشد. اگر مشکل نامرتبی و کجی دندان‌هایتان خفیف است، به احتمال زیاد ارتودنسی نامرئی به درمان مشکل شما کمک خواهد کرد.

انواع ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی به ۳ شکل مختلف وجود دارد:

ارتودنسی نامرئی با پلاک‌های شفاف

بهترین روش ارتودنسی نامرئی بدون شک ارتودنسی نامرئی با پلاک‌های شفاف است که محبوبیت زیادی دارد. در این روش پلاک‌های شفاف پلاستیکی که به آن‌ها کلیر الاینر گفته می‌شود، روی دندان نصب می‌شوند. این الاینرها متحرک هستند و هر ۱ تا ۲ هفته تعویض می‌شوند. نکته قابل توجه در مورد کلیر الاینرها این است که آن‌ها روی دندان چسبانده نمی‌شوند و شما می‌توانید هر ساعتی از روز آن‌ها را از دهان خود خارج کنید. دندانپزشکان توصیه می‌کنند برای دستیابی به نتایج مطلوب، از خارج کردن مکرر کلیر الاینرها خودداری کنید. کلیر الاینرها با قالبگیری کامپیوتری و به طور اختصاصی برای هر بیمار ساخته می‌شوند.

ارتودنسی نامرئی با براکت همرنگ دندان

در روش ارتودنسی نامرئی با براکت همرنگ دندان، براکت‌ها از جنس سرامیک هستند. این براکت‌ها کاملا شبیه به دندان‌های طبیعی هستند و به همین دلیل جلب توجه نمی‌کنند. ارتودنسی نامرئی با براکت همرنگ دندان در کنار قیمت مناسب، استحکام بسیار بالا و نتایج مثبتی هم به دنبال دارد و به همین دلیل بسیار پرطرفدار است. از این روش می‌توان برای برطرف کردن ناهنجاری‌های شدید دندان استفاده کرد.

ارتودنسی نامرئی لینگوال

ارتودنسی نامرئی لینگوال شباهت زیادی به ارتودنسی سرامیکی دارد. ارتودنسی نامرئی لینگوال نوعی ارتودنسی ثابت بوده و به عنوان اصلاح کننده پشت دندانی هم شناخته می‌شود. در این روش تمام ملزومات مورد نیاز برای اصلاح نامرتبی در قسمت پشت دندان‌ها قرار می‌گیرد و قابل مشاهده نیست. نکته مهم این روش برخورد زبان به براکت‌ها است که حس خوبی ندارد و همین باعث استقبال کم از این روش شده است.

مراحل اجرای ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی به دو شکل ثابت و متحرک اجرا می‌شود که هر کدام روش نصب متفاوتی دارند. دندانپزشک با توجه به شرایط شما بهترین روش اجرای ارتودنسی نامرئی را انجام می‌دهد.

مراحل اجرای ارتودنسی نامرئی ثابت

ارتودنسی نامرئی ثابت شامل ارتودنسی با براکت همرنگ دندان و ارتودنسی نامرئی لینگوال بوده و به شکل زیر انجام می‌شود:

  1. تصویربرداری از دندان‌ها و فک بیمار
  2. قالبگیری از دندان‌ها و ارسال به لابراتوار
  3. نصب براکت‌ها
  4. ارائه برنامه مراقبت از براکت‌ها و تعیین زمان مراجعه‌های بعدی

مراحل اجرای ارتودنسی نامرئی متحرک

ارتودنسی نامرئی با پلاک‌های شفاف به صورت متحرک اجرا می‌شود. مراحل نصب ارتودنسی نامرئی متحرک تفاوت زیادی با روش ثابت دارد. مراحل اجرای این ارتودنسی به صورت زیر است:

  1. تصویربرداری از دندان‌ها و فک
  2. قالبگیری از دندان‌ها به کمک پرینتر سه بعدی و ارسال به قالب‌ها به لابراتوار
  3. ساخت مدل سه بعدی دندان‌ها در کامپیوتر و تعیین حرکات لازم دندان
  4. تعیین میزان جا به جایی دندان‌ها برای صاف‌شدن و تعداد پلاک‌های مورد نیاز توسط کامپیوتر (تعداد پلاک‌ها با توجه به تعداد جلسات دندانپزشکی تعیین می‌شوند. برای مثال برای ۱۲ جلسه دندانپزشکی، به ۱۲ پلاک نیاز است. هر پلاک به مدت یک تا ۲ هفته و ۲۲ ساعت در هر روز استفاده می‌شود.)
  5. بررسی وضعیت دندان‌ها در جلسات بعدی
انواع ارتودنسی نامرئی

معایب ارتودنسی نامرئی چیست؟

ارتودنسی نامرئی مانند دیگر روش‌های دندانپزشکی در کنار مزایایی که دارد، معایبی هم دارد که برای انتخاب آگاهانه باید آن‌ها را مدنظر قرار دهید. برخی از مهم‌ترین معایب روش ارتودنسی نامرئی عبارت اند از:

  • هزینه ارتودنسی شفاف در مقایسه با هزینه درمان ارتودنسی معمولی بیشتر است.
  • براکت‌ها در این روش در اثر مراقبت نکردن دچار تغییر رنگ می‌شوند.
  • نتیجه درمان ارتودنسی نامرئی تا حد زیادی به همکاری خود شما بستگی دارد. اگر تمام نکات و توصیه‌ها را رعایت کنید، به نتیجه دلخواه خود می‌رسید. اما اگر در روند درمان کوتاهی کنید، نتیجه خوبی نخواهید گرفت.
  • این روش تنها برای مشکلات و ناهنجاری‌های خفیف تا متوسط قابل اجرا است.
  • ارتودنسی نامرئی برای سنین پایین جوابگو نیست.

مدت زمان ارتودنسی نامرئی چقدر است؟

درمان کجی دندان‌ها به روش ارتودنسی نامرئی بین ۶ تا ۳۶ ماه است که در مقایسه با زمان ارتودنسی سنتی زمان کمتری است. در روش ارتودنسی سنتی درمان کجی دندان‌ها از ۱ تا ۴ سال طول می‌کشد. البته به این نکته هم توجه کنید که زمان ارتودنسی نامرئی به شرایط دندان‌های شما نیز بستگی دارد. متخصص ارتودنسی بعد از بررسی وضعیت دندان‌ها و میزان نامرتبی آن‌ها طول دوره درمان شما به روش ارتودنسی نامرئی را تعیین می‌کند.

هزینه ارتودنسی نامرئی چقدر است؟

روش ارتودنسی نامرئی روشی گران و پرهزینه است و هزینه درمان این روش بسیار بالا است. ارتودنسی نامرئی به فرایندهای لابراتواری گران و البته پیچیده نیاز دارد که تنها در برخی از کلینیک‌های دندانپزشکی در تهران وجود دارند. عواملی چون استفاده از بیمه، متریال، برند الاینرها، نوع ارتودنسی، فک بالا یا پایین، محل کلینیک دندانپزشکی و تخصص دندانپزشک در هزینه ارتودنسی نامرئی موثر هستند. در حال حاضر هزینه ارتودنسی نامرئی از ۱۵ تا ۶۵ میلیون تومان متغیر است. برای اطلاع از هزینه دقیق ارتودنسی نامرئی با کلینیک دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت تماس بگیرید.

مراقبت از ارتودنسی نامرئی

نکات زیر در مراقبت از ارتودنسی نامرئی موثر هستند:

  • الاینرها باید قبل از خوردن هر چیزی به جز آب از دهان خارج شوند.
  • در هنگام مسواک زدن الاینر باید از دهان خارج شود.
  • الاینرها باید با مسواک مخصوص خود شسته شوند.
  • برای تمیزکردن الاینرها باید از شوینده مخصوص یا مایع دستشویی استفاده کنید. خمیردندان‌ به دلیل داشتن مواد ساینده گزینه مناسبی برای شستن الاینرها نیست.
  • بعد از بیرون آوردن الاینرها آن‌ها را در یک جعبه یا ظرف مخصوص قرار دهید.
  • الاینرها از جنس پلاستیک هستند و به راحتی در اثر دمای بالا تغییر شکل می‌دهند. بنابراین از شستن آن‌ها با آب داغ یا قراردادن آن‌ها در نزدیکی منابع تولیدکننده حرارت مثل شوفاژ و … خودداری کنید.
  • الاینرها را دقیقا طبق دستور دندانپزشک استفاده کنید.
  • زمانی که از الاینرها استفاده می‌کنید، تنها مجاز به نوشیدن آب هستید و نمی‌توانید خوراکی یا نوشیدنی دیگری غیر از آب مصرف کنید. زیرا هر چیز دیگری باعث کدرشدن الاینرها شده و باعث می‌شود آن‌ها زیبایی و شفافیت خود را از دست بدهند.

بیشتر بخوانیم: کاشت دندان بدون ایمپلنت- معرفی انواع، مزایا و معایب

معایب ارتودنسی نامرئی چیست؟

سخن پایانی

در این مقاله از مجله دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت در مورد اینکه ارتودنسی نامرئی چیست توضیح دادیم. در این روش مشکل نامرتبی و به هم ریختگی دندان‌ها بدون نیاز به جراحی و تزریق داروهای بی‌حسی درمان می‌شود. نکته قابل اهمیت در مورد این روش عدم نیاز به براکت و سیم‌کشی دندان‌ها است.

شما می‌توانید برای انجام خدمات دندانپزشکی زیبایی و درمانی از دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت نوبت مشاوره بگیرید. مشاوره برای طراحی لبخند، لمینت، ایمپلنت دیجیتال و … به شکل کاملا تخصصی صورت می گیرد. برای رزرو نوبت مشاوره از دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت کافی است فرم موجود در سایت را کامل کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

اشتراک گذاری:
Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

با ما همراه باشید

محبوب ‌ترین‌ها

دریافت آخرین خبرها
درخبرنامه هفتگی ما عضو شوید

ایمیل‌ها صرفا در خصوص آخرین اخبار، محصولات و خدمات ارسال می‌شود.

دسته بندی مطالب

فهرست مطالب
مطالب مرتبط

لمینت دندان چقدر هزینه دارد؟ قیمت لمینت دندان در سال ۱۴۰۳

لمینت دندان چقدر هزینه دارد؟ این سوال معمولا اولین سوالی است که مراجعان مطب دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت از دکتر می‌پرسند. لمینت دندان بهترین روش برای داشتن لبخندی زیبا و دندان‌های درخشان است و در مقایسه با روش‌های دیگر چون کامپوزیت دندان هزینه بیشتری دارد. در این مقاله قرار

بهترین مارک دندان مصنوعی کدام است؟ معرفی بهترین برندهای دندان مصنوعی

بهترین مارک دندان مصنوعی کدام است؟ معرفی بهترین برندهای دندان مصنوعی

حتی اگر همیشه مراقب دندان‌های مصنوعی خود باشید و تمام توصیه‌های دندانپزشکتان را رعایت کنید، اگر آن‌ها از برند خوبی نباشند دوام زیادی نخواهند داشت. مارک دندان مصنوعی اهمیت زیادی دارد و هنگام درمان باید به این نکته توجه زیادی داشته باشید. در ادامه این مقاله از مجله دندانپزشکی دکتر

فرق ایمپلنت با کاشت دندان، آیا ایمپلنت با کاشت دندان تفاوتی دارد؟

فرق ایمپلنت با کاشت دندان، آیا ایمپلنت با کاشت دندان تفاوتی دارد؟

ایمپلنت و کاشت دندان دو روش اصلی برای پرکردن جای خالی دندان‌ها هستند. هر دو روش دوام خوبی دارند و تا حدودی می‌توانند عملکرد دندان از دست رفته را بازیابی کنند. بیشتر مردم بر این باور هستند که کاشت دندان همان ایمپلنت بوده و این دو روش تفاوتی با هم

قرص برای عفونت دندان چی استفاده کنیم؟ معرفی قرص برای عفونت دندان

قرص برای عفونت دندان چی استفاده کنیم؟ معرفی قرص برای عفونت دندان

حتما برای شما هم پیش آمده که به شکل ناگهانی درد شدیدی را در یکی از دندان‌هایتان احساس کرده اید. گاهی درد دندان به قدری شدید است که غذاخوردن را برای شما مشکل می‌کند. درد شدید و ناگهانی دندان در کنار علائمی چون بوی بد دهان، آبسه چرکی، تورم و