عوارض جرم گیری دندان – جرم گیری دندان چه عوارضی دارد؟

عوارض جرم‍گیری دندان - جرم گیری دندان چه عوارضی دارد؟

یکی از روش‌های رایج برای از بین بردن جرم و پلاک‌های دندانی جرم گیری دندان است. طبق توصیه دندانپزشکان، هر فرد بزرگسال باید حداقل ۲ مرتبه در سال دندان‌هایش را جرم گیری کند. این کار با حفظ بهداشت دهان و دندان،‌ از بروز بسیاری از مشکلات نظیر پوسیدگی و عفونت جلوگیری می‌کند. این در حالی است که یک باور غلط در مورد این روش در بین مردم وجود دارد، باوری که می‌گوید جرم گیری دندان‌ها را سست و به اصطلاح لق می‌کند. این باور کاملا غلط است و جرم گیری باعث لقی دندان نمی‌شود. در ادامه این مقاله از مجله دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت می‌خواهیم در مورد عوارض جرم گیری دندان صحبت کنیم. پس اگر می‌خواهید بدانید عوارض جرم گیری دندان چیست، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. 

پلاک یا جرم دندانی چیست؟

هر خوراکی‌ای که در روز می‌خورید، بعد از آسیاب‌شدن توسط دندان‌ها با بزاق مخلوط شده و بعد به سمت معده هدایت می‌شود. اما مقدار بسیار کمی از این مواد روی دندان‌ها یا در فضای بین آن‌ها باقی می‌مانند. اگر این مواد حذف نشوند، باکتری‌های دهان به آن‌ها اضافه می‌شوند و لایه چسبناکی به نام پلاک یا جرم را تشکیل می‌دهند.

خبر خوب اینکه با مسواک زدن منظم می‌توان بخش زیادی از این جرم‌ها را حذف کرد؛ اما مسواک به تنهایی نمی‌تواند کل پلاک‌ها در نواحی مختلف دندان را از بین ببرد. بنابراین این پلاک‌ها با گذشت زمان کلسیفیه می‌شوند و باعث تشکیل تارتار می‌شوند. تارتار محلی است که باکتری‌ها در آن تغذیه می‌شوند و به فعالیت مخرب خود روی دندان‌ها ادامه می‌دهند. بنابراین باید پلاک‌ها را با روش موثرتری چون جرم گیری از بین برد تا مشکلاتی مثل التهاب و عفونت ایجاد نشود.

پلاک یا جرم دندانی چیست؟

جرم گیری دندان چیست؟

جرم گیری روشی درمانی برای حذف جرم‌ها و رنگدانه‌های خارجی در سطح دندان و لثه‌ها است. جرم گیری دندان به دو صورت دستی یا با دستگاه اولتراسونیک انجام می‌شود. در این روش برداشتن جرم‌ها، باعث نمایان شدن رنگ واقعی خود دندان می‌شود. به همین دلیل است که افراد حس می‌کنند بعد از جرم گیری دندان‌هایشان کمی سفیدتر از قبل شده است.

مراحل جرم گیری دندان

جرم گیری دندان، کار سختی نیست و معمولا در یک جلسه انجام می‌شود. مراحل جرم گیری دندان عبارت اند از:

  1. معاینه اولیه: پیش از هر چیزی دندانپزشک وضعیت دندان‌ها را از نظر میزان جرم‌ها، وجود پوسیدگی یا عفونت فعال بررسی می‌کند. گاهی قبل یا بعد از جرم گیری یک سری درمان‌های جانبی لازم است که دندانپزشک در مورد آن‌ها به شما توضیح می‌دهد.
  2. بی‌حسی موضعی: به طور کلی جرم گیری در سطح دندان انجام می‌شود و بدون درد است. اما با توجه به اینکه بسیاری از افراد در حین جرم گیری احساس خوبی ندارند، پیش از جرم گیری نوعی پماد بی‌حسی موضعی روی دندان‌ها و لثه اعمال می‌شود.
  3. جرم گیری دندان‌ها: در مرحله بعد جرم گیری دندان به کمک ابزارهای اولتراسونیک آغاز می‌شود. این ابزار سری قلاب شکل دارد که تمام جرم‌های موجود بر سطح دندان‌ها یا بین آن‌ها را می‌تراشد. به این ترتیب جرم‌های دندانی کاملا از بین می‌روند.

مزایای جرم گیری دندان چیست؟

جرم گیری دندان مزایای زیادی دارد. این روش کل پلاک‌ و جرم‌های دندانی را حذف می‌کند و از این طریق باعث بهبود بهداشت دهان و دندان می‌شود. از دیگر مزایای این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این روش بدون درد و خونریزی است.
  • جرم گیری هیچ عارضه خطرناکی ندارد.
  • جرم گیری باعث تقویت سلامت لثه می‌شود.
  • جرم گیری تنها در یک جلسه دندانپزشکی انجام می‌شود.
  • هزینه و زمانی که برای جرم گیری صرف می‌کنید بسیار کمتر از هزینه و زمانی است که بعدا برای درمان بیماری‌های دهان و دندان باید بپردازید.
  • جرم گیری به سلامت قلب و عروق کمک می‌کند.  
  • با جرم گیری می‌توان از سلامت ریشه دندان‌ها محافظت کرد.
  • با جرم گیری می‌توان از لق‌شدن و شل شدن دندان‌ها جلوگیری کرد.
  • با این روش می‌توان از شر بوی بد دهان خلاص شد.

اگر دندانپزشک جرم گیری را برایتان تجویز کرده است،‌ توصیه می‌کنیم در انجام آن تعلل نکنید. با جرم گیری منظم می‌توان زمان بروز پوسیدگی و عفونت دندان را به تعویق انداخت.

جرم گیری دندان چه عوارضی دارد؟

همان طور که گفتیم جرم گیری یک روش بی‌عارضه و ایمن برای حفظ سلامت دندان‌ها و لثه است. با این حال برخی فاکتورها و شرایط خاص باعث بروز عوارض بعد از جرم گیری می‌شوند. در ادامه به بررسی مهم‌ترین عوارض جرم گیری دندان می‌پردازیم:

  • حساس‌شدن دندان‌ها: وجود جرم مانند یک عایق حرارتی روی دندان عمل می‌کند و باعث می‌شود که دندان حت تاثیر سرما و گرما قرار نگیرد. بنابراین زمانی که جرم‌ها از سطح دندان حذف می‌شوند، این عایق حرارتی از بین می‌رود و دندان‌ها سرما و گرما را بیشتر از قبل حس می‌کنند. این عارضه نگران کننده نیست و معمولا بعد از گذشت ۲ الی سه روز از بین می‌رود.
  • عفونت: عفونت جزو عوارض نادر جرم گیری است و معمولا در مواردی ایجاد می‌شود که فرد دچار ضعف استخوانی شدید یا بیماری زمینه‌ای باشد. برای جلوگیری از این عارضه باید در مورد سوابق پزشکی و بیماری‌های خود با دندانپزشک مشورت کنید.
  • آسیب به عصب‌ها: احتمال آسیب به اعصاب زمانی وجود دارد که دندانپزشک از ابزارهای نامناسب برای جرم گیری دندان استفاده کند یا دقت و تمرکز کافی را در حین کار نداشته باشد.
  • تحلیل لثه: اگر جرم گیری دندان توسط دندانپزشکی بی‌تجربه در این حوزه انجام شود، احتمال آسیب به لثه و تحلیل‌رفتن آن وجود دارد.
  • خونریزی:‌ خونریزی بعد از جرم گیری معمولا زمانی رخ می‌دهد که لثه‌های فرد بیش از حد حساس و ضعیف باشد.
  • التهاب لثه: زمانی که حجم جرم روی دندان و لثه بالا باشد، لثه‌ها متورم و ملتهب می‌شوند.

بیشتر بخوانیم: قرص چرک خشک کن قوی برای عفونت دندان

هزینه جرم گیری دندان

هزینه جرم گیری دندان با توجه به فاکتورهای مختلفی چون میزان التهاب، شرایط دندان‌ها، تخصص و دستمزد دندانپزشک، موقعیت کلینیک دندانپزشکی و … تعیین می‌شود. به طور کلی اما نیازی نیست نگران هزینه جرم گیری باشید، زیرا جرم گیری روشی کم هزینه و موثر در بهداشت دهان و دندان‌ها است و معمولا تحت پوشش خدمات بیمه قرار می‌گیرد.

هر چند وقت یک بار جرم گیری باید انجام شود؟

تعداد مراتب جرم گیری و فاصله بین جلسات درمان به سن فرد، وضعیت دندان‌ها، بیماری‌های زمینه‌ای، میزان رسیدگی به دندان‌ها، استفاده منظم از مسواک و نخ دندان بستگی دارد. بنابراین اگر کسی به رعایت مراقبت‌های بهداشت دهان و دندان خود اهمیت بیشتری بدهد، فاصله بین جلسات جرم گیری دندان‌هایش طولانی‌تر خواهد شد. به طور کلی دندانپزشکان ۲ مرتبه جرم گیری با فاصله ۶ ماه را به تمامی افراد توصیه می‌کنند.

مراقبت‌های بعد از جرم گیری دندان

مراقبت‌های بعد از جرم گیری دندان

برای جلوگیری از عوارض احتمالی جرم گیری،‌ رعایت مراقبت‌های بعد از جرم گیری اهمیت دارد. این مراقبت‌های ساده تاثیر مهمی روی کاهش حساسیت دندان‌ها بعد از جرم گیری دارند:

  • تا چند روز بعد از جرم گیری سعی کنید غذاهای نرم و آبکی مثل پوره، نودل،‌ سوپ، ماست و آش بخورید.
  • از خوردن غذاهای خیلی سرد یا خیلی گرم خودداری کنید، زیرا باعث تشدید حساسیت دندان می‌شوند.
  • برای کاهش التهاب و حساسیت دندان‌ها،‌ با احتیاط مسواک بزنید.
  • توصیه می‌شود تا ۲ روز بعد از جرم گیری از نخ دندان استفاده نکنید.
  • اگر درد دارید می‌توانید با مشورت دندانپزشک از مسکن‌های بدون نسخه مثل ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کنید.
  • اگر دندانپزشک بعد از جرم گیری برایتان آنتی بیوتیک تجویز کرد، دوره درمان را کامل کنید و بدون نظر پزشک مصرف آن‌ها را قطع نکنید.
  • برای کاهش حساسیت و درد دندان بعد از جرم گیری می‌توانید از غرغره آب و نمک یا غرغره آب و سرکه سیب استفاده کنید. این کار را می‌توانید سه مرتبه در روز انجام دهید.
  • تا چند روز از مصرف شکلات،‌ لواشک، آبنبات، ژله، پاستیل و … بپرهیزید.
  • از دخانیات و مشروبات الکلی استفاده نکنید.

بیشتر بخوانیم: روش‌های خانگی برای درمان دندان درد

سخن پایانی

حتی اگر به شدت روی بهداشت دندان‌هایتان وسواس داشته باشید و به طور منظم مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، باز هم مقداری جرم روی دندان‌ها و بین آن‌ها وجود دارد. راه‌حل اساسی این مشکل، جرم گیری دندان است که در کلینیک دندانپزشکی انجام می‌شود. جرم گیری دندان در حالت کلی، روشی کاملا ایمن و بدون خطر است اما اگر توسط فردی بی‌تجربه یا با ابزار نامناسب انجام شود، باعث بروز برخی عوارض خواهد شد. در این مقاله از مجله تخصصی دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت در ارتباط با عوارض جرم گیری دندان توضیح دادیم. شما می‌توانید برای درمان مشکلات دهان و دندان خود از خدمات مطب دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت استفاده کنید. در این مطب تمامی خدمات با بهترین متریال و فناوری روز دنیا ارائه می‌شوند. برای دریافت نوبت مشاوره رایگان، اطلاعات تماس خود را در فرم زیر وارد کنید.

اشتراک گذاری:
Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

با ما همراه باشید

محبوب ‌ترین‌ها

دریافت آخرین خبرها
درخبرنامه هفتگی ما عضو شوید

ایمیل‌ها صرفا در خصوص آخرین اخبار، محصولات و خدمات ارسال می‌شود.

دسته بندی مطالب

فهرست مطالب
مطالب مرتبط
فرق بین پروتز دندان و ایمپلنت چیست؟

فرق بین پروتز دندان و ایمپلنت چیست؟

یکی از بدترین تجربه‌ها، تجربه نداشتن دندان است. نبود دندان در کنار اینکه باعث زشت‌شدن چهره و لبخند می‌شود، ممکن است از لحاظ گوارشی نیز برای شما مشکلی ایجاد کند. زیرا همان طور که می‌دانید دندان‌ها وظیفه هضم فیزیکی غذاها را برعهده دارند. در نتیجه هر یک دندانی که از

راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان چیست؟ معرفی بهترین روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان

راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان چیست؟ معرفی بهترین روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان‌ها به دنبال فعالیت مخرب باکتری‌ها و رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان اتفاق می‌افتد. این عارضه با معاینه بالینی، رادیوگرافی دندان و پروب تشخیص داده می‌شود و درمان با توجه به میزان پوسیدگی و مرحله آن تعیین می‌شود. پوسیدگی دندان یکی از محتمل‌ترین مشکلات دندانی است که همه

میزان تراش دندان برای لمینت دندان-مقدار و نحوه تراش دندان برای لمینت دندان چقدر است؟

میزان تراش دندان برای لمینت دندان-مقدار و نحوه تراش دندان برای لمینت دندان چقدر است؟

آیا لمینت دندان باعث آسیب به دندان می‌شود؟ مقدار و نحوه تراش دندان برای لمینت دندان چقدر است؟ آیا لمینت دندان بدون تراش مینای آن امکان‌پذیر است؟ این سوالات جزو پرتکرارترین سوالات متقاضیان لمینت دندان در مطب دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت است.میزان تراش دندان برای لمینت دندان، جزو مهم‌ترین

لومینیرز دندان چیست؟ - بررسی کامل مزایا، معایب لومینیرز دندان

لومینیرز دندان چیست؟ – بررسی کامل مزایا، معایب لومینیرز دندان

داشتن لبخندی زیبا با دندان‌هایی سفید و یک دست، تاثیر زیادی روی افزایش اعتماد به نفس و زیبایی کلی ظاهر شما دارد. اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم، تقریبا هیچ فردی در دنیا وجود ندارد که لبخندی کامل و بدون نقص داشته باشد و قریب به ۹۰ درصد لبخندهای زیبایی که در