روش‌های خانگی برای درمان دندان درد؛ ۱۷ روش کاربردی برای درمان سریع درد دندان در خانه!

روش‌های خانگی برای درمان دندان درد؛ ۱۷ روش کاربردی برای درمان سریع درد دندان در خانه!

بسیاری از افراد بر این باور هستند که درد دندان، بدترین دردی است که هر کس در زندگی خود تجربه می‌کند. درد دندان گاهی به دلیل مشکلات عصبی غیرخطرناک و گاهی به دلایل بیماری و عفونت دندان اتفاق می‌افتد. بهترین اقدام در زمان درد دندان، مراجعه به کلینیک دندانپزشکی است. اما گاهی در شرایط خاصی هستید و به دندانپزشک دسترسی ندارید، در این مواقع می‌توانید از روش‌های خانگی برای درمان دندان درد کمک بگیرید.

این روش‌ها می‌توانند تا حدودی درد دندان را کنترل کرده و تا زمان مراجعه به کلینیک دندانپزشکی، درد شما را تسکین بخشند. در ادامه این مقاله از مجله دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت قرار است در مورد ۱۷ روش کاربردی برای درمان سریع درد دندان در خانه صحبت کنیم. برای آشنایی با روش‌های خانگی برای درمان دندان درد ادامه این مقاله را از دست ندهید.

چرا دندان درد می‌کند؟

پیش از پرداختن به روش‌های خانگی برای درمان دندان درد، بد نیست نگاهی به مهم‌ترین دلایل دندان درد بیاندازیم:

  • پوسیدگی دندان:‌ اگر همراه با درد دندان علائم دیگری چون بوی بد دهان، احساس طعم فلزی و … را هم تجربه می‌کنید به احتمال زیاد درگیر پوسیدگی دندان هستید و باید حتما به دندانپزشکی مراجعه کنید.
  • ترمیم پرکردگی‌های قدیمی: اگر پرکردگی‌های قدیمی دندان از آن خارج شوند، دندان درد خواهید داشت.
  • آبسه دندان: تشکیل آبسه در محل دندان باعث درد و ناراحتی در آن می‌شود.
  • شکستگی دندان: شکستگی یا حتی ترک‌خوردگی جزئی دندان موجب درد شدیدی در آن خواهد شد.
  • رشد دندان عقل: شروع رویش دندان عقل گاهی باعث درد در دندان‌های کنار آن می‌شود.
  • درمان ارتودنسی: اگر اخیرا دندان‌هایتان را ارتودنسی کرده‌اید، ممکن است درد دندان نیز ناشی از آن باشد.
  • دندان قروچه: عادت دندان قروچه به خصوص در شب‌ها باعث درد دندان در طول روز می‌شود.
  • تحلیل لثه‌ها:‌ تحلیل‌رفتن لثه می‌تواند عامل درد در دندان‌ها باشد.
  • عفونت سینوسی:‌ اگر به همراه درد دندان گرفتگی بینی هم دارید، به احتمال زیاد سینوس‌هایتان دچار عفونت شده‌اند و سینوزیت دارید.
  • آسیب عصبی به دندان:‌ برخی اختلالات عصبی باعث درد شدید در ناحیه فک می‌شوند. به این ترتیب خوردن و آشامیدن باعث درد دندان می‌شود.
  • انجام بلیچینگ، لمینت یا کامپوزیت:‌ برای روش‌های زیبایی دندانپزشکی دندان‌ها نیاز به آماده‌سازی دارند. این مراحل باعث درد موقت در دندان‌ها می‌شوند.
  • مصرف غذاهای اسیدی: اگر به طور مکرر از غذاهای اسیدی چون مرکبات، قهوه، آب نبات، نوشابه، آبمیوه و … استفاده می‌کنید، احتمالا درد دندان‌تان به همین خاطر باشد. غذاهای اسیدی مینای دندان را از بین برده و باعث حساسیت آن می‌شوند.

درمان فوری دندان درد چیست؟

درمان فوری برای درد دندان شامل راهکارهایی است که زمانی که دسترسی به دندانپزشک امکان‌پذیر نیست، به راحتی در دسترس هستند. حتما برای شما هم اتفاق افتاده که شب با درد شدید و ناگهانی دندان از خواب بیدار شده باشید. در این زمان دسترسی به دندانپزشک سخت است و باید به دنبال راهی باشید که تا چند ساعت شما را از شر این درد آزاردهنده خلاص کند تا خود را به دندانپزشکتان می‌رسانید. درمان فوری دندان درد شامل روش‌های زیر است:

درمان فوری دندان درد چیست؟

مصرف داروی مسکن

راحت‌ترین راه فوری برای کنترل درد دندان مصرف قرص‌های مسکن است. قرص‌های مسکن ایبوپروفن، ناپروکسن و استامینوفن مبارزان سرسخت درد دندان هستند و برای تهیه آن‌ها به تجویز دندانپزشک هم نیاز ندارید.

غرغره آب و نمک

اگر دندان درد به دلیل عفونت باکتریایی دندان باشد، ‌غرغره آب و نمک با ضد عفونی کردن حفره دهان باعث کاهش درد دندان خواهد شد.

استفاده از ژل‌های بی‌حس کننده

ژل‌های بی‌حس کننده بدون نیاز به تجویز پزشک از داروخانه قابل تهیه هستند و می‌توانند به خوبی درد دندان را کاهش دهند. اگر قرص مسکن درد دندان را برطرف نکرد، می‌توانید از این ژل‌ها هم استفاده کنید.

شستن دهان

گاهی درد دندان عصبی بوده و با مسکن و ژل بهبود نمی‌یابد. در این مواقع شستن دهان با دهانشویه و مسواک‌زدن تا حدودی درد را کنترل می‌کند. دهانشویه باید حتما حاوی فلوراید باشد.

۱۷ روش خانگی برای درمان دندان درد

فراموش نکنید که برای هر عارضه دندانی به خصوص درد دندان باید حتما به دندانپزشکی مراجعه کنید. روش‌های برای درمان دندان درد، روش‌هایی موقتی برای کنترل درد در زمانی هستند که نمی‌توانید به دکتر مراجعه کنید. پس از برطرف شدن این موانع باید در اسرع وقت خود را به کلینیک دندانپزشکی برسانید. در ادامه ۱۷ روش کاربردی برای درمان سریع درد دندان در خانه را توضیح می‌دهیم:

استفاده از کمپرس یخ

کمپرس یخ با خنک‌کردن دندان باعث کاهش التهاب و درد آن می‌شود. سردی جریان خون در رگ‌های محل دندان را کم کرده و درد آن را کم می‌کند. برای درمان درد دندان در خانه می‌توانید یک کمپرس سرد به مدت ۲۰ دقیقه روی دندان‌هایتان بگذارید.

غرغره آب و نمک

محلول آب و نمک شناخته‌شده‌ترین روش برای کنترل درد دندان در خانه است. این محلول خاصیت آنتی باکتریال قوی‌ای دارد و کاملا ایمن است. کمی نمک را با یک فنجان آب ولرم به خوبی ترکیب کرده و هر ۸ ساعت یک بار دهان‌تان را با محلول حاصل شستشو دهید.

غرغره آب و سرکه سیب

محلول آب و سرکه سیب از دیگر ترکیباتی است که به کنترل درد دندان در خانه کمک می‌کند. مقداری سرکه سیب را با آب ولرم رقیق کنید. سپس با این محلول هر ۸ ساعت یک بار دهان را شستشو دهید. سرکه باکتری‌های دهان را از بین برده و التهاب را کم می‌کند.

چای نعناع

نعناع خواص بی‌حس کنندگی و ضد باکتریایی دارد و ترکیب خوبی برای کاهش درد دندان در خانه است. برای کنترل درد دندان در خانه با نعناع می‌توانید از گیاه تازه یا خشک شده آن استفاده کنید. چند برگ تازه نعناع را بشویید و آن را به مدت ۲۰ دقیقه دم کنید. ترکیب حاصل را می‌توانید هم به صورت دهانشویه و هم به صورت خوراکی مصرف کنید. اگر با خوردن دمنوش نعناع میانه خوبی ندارید، مقداری از آن را در دهان چرخانده و سپس دور بریزید. اگر حساسیت ندارید می‌توانید از روغن نعناع فلفلی هم برای کاهش درد استفاده کنید. چند قطره از روغن نعناع را روی پنبه استریل ریخته و آن را روی دندان مذکور قرار دهید.

میخک

میخک از دیگر ترکیب‌های قدیمی و توصیه شده برای کاهش درد دندان در خانه است. این گیاه حاوی ترکیبی شیمیایی به نام اوژنول است که خواص بی‌حس کنندگی دارد. همچنین میخک خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی دارد و از این طریق در کاهش درد دندان موثر است. یک پنبه استریل را به چند قطره روغن میخک آغشته کرده و آن را روی دندانی که درد می‌کند بگذارید. همچنین می‌توانید میخک را به صورت دمنوش برای درمان سریع درد دندان در خانه استفاده کنید.

۱۷ روش خانگی برای درمان دندان درد

سیر

سیر یک آنتی باکتریال فوق العاده قوی برای از بین بردن باکتری‌های دهان است. آلیسین موجود در سیر تاثیر شگفت انگیزی در از بین بردن باکتری‌ها دارد و از این طریق به کاهش درد دندان‌ها کمک می‌کند. برای درمان سریع درد دندان در خانه با سیر یک حبه سیر را با نمک رنده کرده و ترکیب حاصل را روی دندان خود بگذارید. همچنین می‌توانید چند حبه سیر را به تنهایی له کنید،‌ طوری که شبیه به خمیر شود. سپس خمیر به دست آمده را به مدت ۱۵ دقیقه در محل دندانی که درد می‌کند قرار دهید.

ژل آلوئه ورا

آلوئه ورا خواص آنتی باکتریال دارد و به همین دلیل می‌تواند برای کاهش درد دندان موثر باشد. برای کاهش دندان درد با آلوئه ورا، باید مقداری از ژل این گیاه را روی دندان قرار دهید. مراقب باشید که ژل آلوئه ورا را قورت ندهید.

زردچوبه

یکی از روش‌های موثر برای کنترل درد دندان در خانه استفاده از زردچوبه است. کورکومین موجود در زردچوبه با داشتن خواص ضد التهابی و انتی اکسیدان فراوان در کنترل درد دندان موثر است. زردچوبه را با شیر یا آب ولرم ترکیب کرده و برای تسکین درد دندان میل کنید.

پیاز

پیاز خاصیت ضد باکتریایی و ضد عفونی‌کنندگی دارد و اثربخشی فوق العاده‌ای در درمان درد دندان دارد. حلقه‌های پیاز را روی دندان قرار دهید. اگر مشکلی با بوی پیاز ندارید، می‌توانید تکه‌ کوچکی پیاز را بجوید تا درد دندان‌تان کمی بهتر شود.

دود

دود ماده‌ای است که در عطاری‌ها برای کنترل درد دندان به فروش می‌رسد. دود عفونت دندان را کنترل کرده و باعث کاهش درد آن می‌شود. برای درمان درد دندان با دود، مقداری از این ماده را روی قاشق ریخته و آن را گرم کنید. دود حاصل را به سمت دندانی که درد می‌کند هدایت کنید تا درد آن کم شود.

عصاره وانیل

عصاره وانیل به صورت طبیعی درصد کمی الکل در خود دارد. همان طور که می‌دانید الکل خاصیت بی‌حس کنندگی دارد و می‌توان از آن برای کنترل درد دندان استفاده کرد. عصاره وانیل برای کنترل درد دندان در بزرگسالان مناسب بوده و استفاده از ان برای درد دندان کودکان ممنوع است.

روغن و دم‌کرده آویشن

آویشن خاصیت آنتی‌باکتریال قوی‌ای دارد و می‌تواند درد دندان را در خانه تسکین بخشد. هم روغن و هم دم‌کرده آویشن به درمان دندان درد کمک می‌کنند. روغن آویشن را روی پنبه استریل ریخته و پنبه را روی دندان قرار دهید. همچنین می‌توانید مقداری پودر آویشن را دم کرده و بعد آن را از صافی رد کنید. محلول به دست آمده را مانند دهانشویه روزی ۳ بار استفاده کنید.

دارچین و عسل

کمی پودر دارچین را با عسل ترکیب کنید و ترکیب حاصل را روی دندانی که درد می‌کند قرار دهید. عسل یک ترکیب آنتی باکتریال بسیار قوی است و ترکیب آن با دارچین خاصیت التیام‌بخشی دارد. ترکیب عسل و دارچین را روزی ۲ بار روی دندان قرار دهید.

کمپرس چای

یک چای کیسه‌ای را با کمی آب جوش دم کنید. سپس چای کیسه‌ای را درآورده و بگذارید کمی خنک شود. چای کیسه‌ای را در محل دندانی که درد می‌کند قرار دهید و اجازه بدهید تا ۱۰ دقیقه باشد. در انتها چای کیسه‌ای را خارج کرده و دهان خود را بشویید. چای کیسه‌ای باید حتما سرد باشد تا باعث آزار و ناراحتی دندان نشود.

روغن نارگیل و بادام

یکی از روش‌های توصیه شده در طب سنتی برای درمان درد دندان در خانه استفاده از روغن‌های طبیعی چون نارگیل و بادام است. برای درمان درد دندان به این روش مقداری پنبه استریل را به روغن آغشته کرده و پنبه را در محل دندانی که درد می‌کند بگذارید. همچنین می‌توانید روغن‌ نارگیل و بادام را غرغره کنید تا درد دندان‌تان کمتر شود.

چای زنجبیل

یکی دیگر از روش‌های خانگی برای درمان دندان درد استفاده از چای زنجبیل است. مقداری زنجبیل، ترجیحا زنجبیل تازه، را به چای خود بیافزایید. همچنین می‌توانید دمنوش زنجبیل را به تنهایی تهیه کرده و برای درد دندان مصرف کنید.

درمان سریع و طبیعی دندان درد

خیار

برش‌های تازه خیار به دلیل خنک‌کنندگی ملایمی که دارند، در درمان درد دندان موثر هستند. یک خیار را به مدت ۵ دقیقه در فریزر قرار دهید. سپس خیار سردشده را از فریزر خارج کرده و یک برش به اندازه دندان از آن جدا کنید و روی دندان بگذارید.

بیشتر بخوانیم: روش های درمان خانگی عفونت دندان

سخن پایانی

در این مقاله از مجله دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت در مورد روش‌های خانگی برای درمان دندان درد توضیح دادیم. روش‌های خانگی دندان درد در مواقعی که دسترسی به دندانپزشک ندارید، بهترین گزینه برای تسکین درد هستند. البته نباید تنها به این روش‌ها اکتفا کنید و مراجعه به دندانپزشکی برای بررسی علت درد دندان و درمان آن ضروری است.

در مطب دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت خدمات زیبایی و درمانی دندانپزشکی اعم از معاینه دندان، ایمپلنت دیجیتال، بلیچینگ و … به شما عزیزان ارائه می‌شود. برای درمان مشکلات دندانی خود می‌توانید از دندانپزشکی دکتر پاک نیت نوبت بگیرید. برای دریافت نوبت کافی است اطلاعات تماس خود را در فرم موجود در سایت وارد کرده تا در اسرع وقت با شما تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا دندان درد را می‌توان در خانه درمان کرد؟

درمان‌های خانگی می‌توانند درد دندان را در مراحل اولیه و زمانی که دسترسی به دندانپزشکی سخت است، کنترل کنند.

قوی ترین روش برای درد دندان چیست؟

بهترین روش خانگی برای کاهش درد دندان در خانه غرغره محلول آب و نمک است.

بهترین مسکن برای درد دندان چیست؟

مسکن‌های ایبوپروفن، استامینوفن و ناپروکسن بهترین قرص‌های مسکن برای تسکین درد دندان در خانه هستند.

اشتراک گذاری:
Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

با ما همراه باشید

محبوب ‌ترین‌ها

دریافت آخرین خبرها
درخبرنامه هفتگی ما عضو شوید

ایمیل‌ها صرفا در خصوص آخرین اخبار، محصولات و خدمات ارسال می‌شود.

دسته بندی مطالب

فهرست مطالب
مطالب مرتبط

لمینت دندان چقدر هزینه دارد؟ قیمت لمینت دندان در سال ۱۴۰۳

لمینت دندان چقدر هزینه دارد؟ این سوال معمولا اولین سوالی است که مراجعان مطب دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت از دکتر می‌پرسند. لمینت دندان بهترین روش برای داشتن لبخندی زیبا و دندان‌های درخشان است و در مقایسه با روش‌های دیگر چون کامپوزیت دندان هزینه بیشتری دارد. در این مقاله قرار

ارتودنسی نامرئی چیست؟ هر آنچه که درباره این روش ارتودنسی باید بدانید

ارتودنسی نامرئی چیست؟ هر آنچه که درباره این روش ارتودنسی باید بدانید!

یکی از روش‌های محبوب ارتودنسی دندان روش ارتودنسی شفاف یا نامرئی است. در این روش مشکل نامرتبی دندان‌ها بدون نیاز به هیچ گونه براکت و سیم‌کشی برطرف می‌شود. یکی از دغدغه‌های افراد متقاضی درمان ارتودنسی، نمایان بودن سیم‌ها روی دندان‌هایشان است. براکت‌های فلزی علاوه بر ظاهر زشتی که دارند در

بهترین مارک دندان مصنوعی کدام است؟ معرفی بهترین برندهای دندان مصنوعی

بهترین مارک دندان مصنوعی کدام است؟ معرفی بهترین برندهای دندان مصنوعی

حتی اگر همیشه مراقب دندان‌های مصنوعی خود باشید و تمام توصیه‌های دندانپزشکتان را رعایت کنید، اگر آن‌ها از برند خوبی نباشند دوام زیادی نخواهند داشت. مارک دندان مصنوعی اهمیت زیادی دارد و هنگام درمان باید به این نکته توجه زیادی داشته باشید. در ادامه این مقاله از مجله دندانپزشکی دکتر

فرق ایمپلنت با کاشت دندان، آیا ایمپلنت با کاشت دندان تفاوتی دارد؟

فرق ایمپلنت با کاشت دندان، آیا ایمپلنت با کاشت دندان تفاوتی دارد؟

ایمپلنت و کاشت دندان دو روش اصلی برای پرکردن جای خالی دندان‌ها هستند. هر دو روش دوام خوبی دارند و تا حدودی می‌توانند عملکرد دندان از دست رفته را بازیابی کنند. بیشتر مردم بر این باور هستند که کاشت دندان همان ایمپلنت بوده و این دو روش تفاوتی با هم