لمینت دندان چقدر دوام دارد؟ ماندگاری و عمر لمینت دندان چقدر است؟

لمینت دندان چقدر دوام دارد؟ لمینت دندان بهترین راه برای داشتن دندان‌های زیبا و درخشان است. لمینت دندان روشی دائمی نبوده و طول عمر مشخصی دارد. در ادامه این مقاله از مجله دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت قرار است درباره ماندگاری و عمر لمینت دندان توضیح بدهیم، توصیه می‌کنیم ادامه این مقاله را از دست ندهید.

ماندگاری و عمر لمینت دندان چقدر است؟

دندانپزشک بعد از اینکه مطمئن شد که شما کاندید مناسبی برای لمینت دندان هستید، پروسه لمینت دندان را آغاز می‌کند. لمینت دندان نسبت به کامپوزیت پروسه طولانی‌تری دارد و به همین مقدار، ماندگاری نتایج آن هم بیشتر هستند.

در مورد ماندگاری و عمر لمینت دندان نمی‌توان عدد دقیقی را مشخص کرد، اما به طور میانگین میزان ماندگاری لمینت دندان از ۱۰ الی ۱۵ سال تخمین زده می‌شود. مقدار ماندگاری نتایج لمینت دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه این مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت.

چیزی که باید در مورد دوام لمینت دندان بدانید، این است که لمینت هم مانند دندان‌های طبیعی شما بعد از گذشت مدتی دچار کاهش کیفیت می‌شود و به ترمیم یا حتی تعویض نیاز خواهد داشت. در همه افراد دندان‌های طبیعی به مرور زمان و شروع روند پیری، دچار تغییراتی می‌شوند که باید با مراجعه منظم به دندانپزشک آن‌ها را حل و فصل کرد. در مورد روکش‌های لمینتی هم این مورد صدق می‌کند. شما هر چقدر هم که از لمینت دندان‌هایتان مراقبت کنید، بعد از گذشت مدتی باز هم به ترمیم و تعویض نیاز دارند.

لمینت دندان چقدر دوام دارد؟

چه عواملی روی ماندگاری و عمر لمینت دندان تاثیر می‌گذارند؟

بدون شک هدف همه افرادی که برای لمینت دندان به کلینیک دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت مراجعه می‌کنند، بهرمندی از تمام مزایای این روش برای مدت طولانی است. متقاضیان این روش باید درک کنند که روکش‌های لمینتی بسیار مستحکم هستند و در برابر تغییر رنگ مقاومت خوبی دارند. اما این به معنی این نیست که آن‌ها دیگر نیاز به مراقبت ندارند. در واقع روکش‌های لمینتی ۲ برابر دندان‌های طبیعی شما نیاز به مراقبت و بررسی دارند. اگر به خوبی از آن‌ها مراقبت نکنید، هم ماندگاری کمتری خواهند داشت و هم به دندان‌های طبیعی شما آسیب می‌رسانند. در اینجا عواملی که روی ماندگاری و عمر لمینت دندان موثر هستند، توضیح می‌دهیم:

سلامت دهان و دندان‌ها

مهم‌ترین عاملی که روی ماندگاری لمینت دندان‌هایتان تاثیر می‌گذارد، رعایت نکات بهداشتی مربوط به سلامت دهان و دندان‌ها است. برخی می‌گویند که لمینت دندان می‌تواند باعث پوسیدگی و عفونت دندان‌ها شود! این باور کاملا غلط بوده و عامل اصلی پوسیدگی دندان بعد از لمینت، عدم رعایت نکات بهداشتی سلامت دهان و دندان‌ها است. استفاده از مسواک و خمیردندان مناسب برای دندان‌ها امری واجب و ضروری است و هیچ‌گاه نباید این مهم را فراموش کنید.

با رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان‌ها، استفاده از مسواک و خمیردندان مناسب و کشیدن نخ دندان می‌توانید زمان ماندگاری لمینت دندان‌هایتان را بیشتر کنید. خمیردندان باید فاقد مواد ساینده و حاوی فلوراید باشد و مسواک هم نرم باشد.

درمان دندان قروچه

دندان قروچه عادت مضری است که باعث واردشدن فشار زیادی به روکش‌های لمینتی می‌شود. معمولا استفاده از روکش‌های لمینتی پیش از درمان دندان قروچه پیشنهاد نمی‌شود. اگر دندان قروچه دارید، حتما آن را درمان کنید و بعد برای لمینت دندان اقدام کنید. دندان قروچه به مرور زمان باعث ساییدگی و حتی شکستن روکش‌های لمینتی می‌شود.

برند لمینت دندان

کیفیت متریال مورد استفاده در روکش‌های لمینتی، مستقیما روی دوام و ماندگاری ان‌ها تاثیر می‌گذارد. اگر ماندگاری و عمر لمینت دندان برایتان اهمیت دارد، حتما مطمئن شوید که از بهترین برندهای لمینت دندان برای ساخت روکش‌های لمینتی دندان‌های شما استفاده می‌شود. در کلینیک دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت از بهترین و جدیدترین برندهای لمینت دندان برای ساخت روکش لمینت‌ دندان ‌های شما استفاده می‌شود تا شما زمان بیشتری از دندان‌های جدید خود لذت ببرید.

رعایت رژیم غذایی

در کنار آسیب‌های فیزیکی نباید از تاثیر شیمیایی غذاها و میوه‌هایی که در روز می‌خورید روی کاهش طول عمر روکش‌های لمینتی غافل شد. شما در طول روز چای، نوشابه، قهوه، شکلات، سس، پفک، تنقلات، غذا و خوراکی‌هایی می‌خورید که همگی حاوی رنگدانه هستند. این رنگدانه‌ها می‌توانند در روکش دندان نفوذ کرده و به مرور زمان باعث کدرشدن آن شوند.

علاوه بر این مشروبات الکلی، کشیدن سیگار و مصرف ترکیبات اسیدی چون سرکه، آب لیمو و آبغوره می‌توانند موجب تغییر رنگ و لک‌شدن پیش از موعد روکش‌های لمینتی دندان‌هایتان شوند. اگر می‌خواهید لمینت دندان‌هایتان ماندگاری بیشتری داشته باشد، باید در رژیم غذایی خود اصلاحاتی ایجاد کنید.

مراجعه منظم به دندانپزشکی

دندان‌های شما چه پیش از روکش لمینت و چه بعد از آن، نیاز به چکاپ منظم و دوره ای دارند. اگر تا پیش از روکش لمینتی چکاپ دندان‌هایتان را جدی نمی‌گرفته‌اید، باید بعد از لمینت دندان به طور منظم هر ۶ ماه به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید. مراجعه منظم به دندانپزشکی باعث تشخیص و درمان به موقع آسیب‌های بعد از لمینت شده و به این ترتیب منجر به افزایش دوام روکش‌های لمینتی می‌شود.

تجربه و مهارت دندانپزشک

یکی دیگر از عواملی که نباید تاثیر آن روی افزایش دوام و ماندگاری روکش‌های لمینتی نادیده گرفته شود، کیفیت کار و مهارت دندانپزشک است. اینکه دندانپزشک نصب روکش‌های لمینتی را با چه دقت و ظرافتی انجام داده باشد و از چه متریالی برای ساخت روکش‌ها استفاده کرده باشد، مستقیما روی ماندگاری و عمر لمینت دندان تاثیر می‌گذارد. توصیه می‌کنیم در انتخاب کلینیک دندانپزشکی و دندانپزشک برای انجام روکش لمینتی عجله نکنید و به دنبال بهترین‌ها باشید.

انواع مختلف لمینت

مقایسه دوام و ماندگاری انواع مختلف لمینت دندان

لمینت دندان چقدر دوام دارد؟یکی از چالش هایی که افراد در انجام لمینت با آن روبه رو هستند، لمینت‌های کامپوزیتی دوام و ماندگاری پایین‌تری نسبت به لمینت‌های سرامیکی دارند و زودتر از آن‌ها دچار آسیب می‌شوند. همچنین مواد مورد استفاده در لمینت کامپوزیتی تمایل زیادی به تغییر رنگ و لک‌شدگی دارند در حالی که لمینت‌های سرامیکی به مقدار قابل توجهی در برابر تغییر رنگ مقاوم هستند.

لمینت‌های کامپوزیتی به طور متوسط بین ۸ تا ۱۰ سال ماندگاری دارند. البته این میزان ماندگاری تا حدود زیادی به مراقبت‌های بعد از کامپوزیت بستگی دارد. بنابراین اگر فردی مراقبت‌های بعد از کامپوزیت دندان را به خوبی رعایت نکند، دوام کامپوزیت‌ها نهایت ۵ سال خواهد بود.

ماندگاری لمینت سرامیکی بیشتر است یا لمینت کامپوزیتی؟

لمینت‌های سرامیکی، در واقع روکش‌هایی هستند که در لابراتوار دندانپزشکی به طور اختصاصی برای هر فرد تهیه می‌شوند. این در حالی است که لمینت کامپوزیتی، یک لایه خمیری است که روی دندان قرار گرفته و نواقص جزئی آن را می‌پوشاند. پیچیدگی و متریال مورد استفاده در لمینت سرامیکی باعث شده تا این روش دوام و ماندگاری بیشتری نسبت به لمینت سرامیکی داشته باشد.

اگر می‌خواهید دندان‌هایتان در سریع‌ترین زمان ممکن به سفیدی دلخواه شما برسند و فکر می‌کنید بعدا احتمال منصرف شدنتان وجود دارد، روش لمینت کامپوزیتی را به شما توصیه می‌کنیم. این روش هم پروسه کوتاه‌تری داشته و هم قابل بازگشت است. این در حالی است که پروسه لمینت دندان طولانی‌تر بوده و بعد از نصب، غیرقابل بازگشت خواهد بود.  

انواع برند های لمینت:

انتخاب بهترین مارک لمینت دندان یکی از بهترین راه‌های بهبود زیبایی دندان‌هاست. این انتخاب نه تنها ظاهر زیبایی فراهم می‌کند بلکه اطمینان از ماندگاریو صرفه جویی در هزینه‌های صرف شده نیز فراهم می‌آید. در بازار، پنج برند معتبر لمینت دندان وجود دارد که به معرفی آنها می‌پردازیم.

۱- روکش‌های MAC:
روکش‌های MAC از کالیفرنیا به عنوان یکی از بهترین انتخاب‌ها در زمینه لمینت دندان شناخته می‌شوند. این محصولات از جنس پرسلن سرامیکی ساخته شده و به دلیل استحکام بیشتر و ظاهر طبیعی، از جمله برترین گزینه‌ها محسوب می‌شوند. رنگ‌های طبیعی درون روکش‌ها، زیبایی را تازه می‌کنند. اگرچه ضخامت آنها نیاز به تراشیدن مینا دندان دارد، اما عمر مفید بلندی دارد.

۲- مارک DuraThin:
دیگر یک انتخاب مطرح در زمینه لمینت دندان، مارک DuraThin است. این لمینت‌ها بسیار نازک بوده و بدون نیاز به تراشیدن مینا دندان، به مینا متصل می‌شوند. قابلیت جدا شدن آسان و بدون آسیب به دندان‌ها، این برند را جذاب می‌سازد.

۳- برند داوینچی:
لایه‌های سرامیکی نازک برند داوینچی، محصولی با استحکام و مقاومت بسیار بالاست. استفاده گسترده از این روکش در هالیوود نشان‌دهنده کیفیت و مقبولیت آن است. مقاومت در برابر خراش و تغییر رنگ از ویژگی‌های بارز این برند محسوب می‌شود.

۴- Empress و Emax:
Empress و Emax از مواد با استحکام و جذابیت بالا تشکیل شده‌اند. این مواد از جنس سرامیک Empress یا دی سیلیکات لیتیوم هستند و در مقابل محصولات چینی تفاوت کمی دارند. این برند به عنوان یکی از بهترین‌ها در جهان شناخته می‌شود.

۵- لومینرها:
لومینرها با زمان آماده‌سازی طولانی اش، به دلیل نازک بودن و هزینه مقرون‌به‌صرفه، جایگاه مهمی در بازار به دست آورده‌اند. این برند آمریکایی با اولین نمونه لبخند هالیوودی، توجه زیادی را به خود جلب کرده است.

چگونه عمر لمینت دندان را بیشتر کنیم؟

اگر دندان‌هایتان را به تازگی لمینت کرده‌اید یا قرار است به زودی این روش را انجام دهید، نکات زیر به شما کمک می‌کند تا زمان بیشتری از نتایج لمینت دندان‌های خود لذت ببرید:

  • همیشه و هر جا مسواک بزنید. تنبلی در مسواک‌زدن مهم‌ترین قاتل سفیدی دندان‌ها و ماندگاری لمینت دندان است.
  • بعد از هر وعده غذایی، به خصوص غذاهایی چون ماکارونی حتما دندان‌هایتان را با آب خالی (در صورت نبود مسواک) بشویید.
  • هفته‌ای یک بار از دهانشویه استفاده کنید. دهانشویه با از بین بردن باکتری‌های مضر حفره دهان از بروز پوسیدگی و التهاب جلوگیری می‌کند.
  • هیچ وقت از دندان‌هایتان برای بازکردن یا شکستن چیزی استفاده نکنید.
  • بهتر است میوه‌های سفتی چون هویج، کرفس و سیب را با دندان گاز نزنید.
  • چای، نوشابه، انرژی زا، قهوه، شکلات، سس و .. را کمتر کنید.
  • نوشیدنی‌های الکلی و سیگار را ترک کنید.
  • حتما از نخ دندان استفاده کنید.
  • از مسواک و خمیردندان مناسب استفاده کنید.
  • در مورد نحوه صحیح مسواک زدن و کشیدن نخ دندان از دندانپزشک خود مشورت بگیرید.
  • چکاپ ۶ ماهه دندان‌هایتان را فراموش نکنید.
چگونه عمر لمینت دندان را بیشتر کنیم؟

بیشتر بخوانیم: تفاوت لمینت سرامیکی و ونیر کامپوزیت

سخن پایانی

ماندگاری و عمر لمینت دندان از مهم‌ترین دغدغه‌های مراجعان کلینیک دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت قبل از انجام لمینت دندان است. به همین خاطر در این مقاله سعی کردیم تا به طور کامل در مورد ماندگاری لمینت دندان و عوامل موثر بر آن توضیح دهیم.

لمینت دندان یکی از بهترین روش‌های زیبایی در دندانپزشکی محسوب می‌شود که بدون هیچ درد و خونریزی انجام می‌شود. اگر می‌خواهید به ظاهر دندان‌هایتان رسیدگی کنید، توصیه می‌کنیم برای انجام لمینت دندان با دکتر هومن پاک نیت مشورت کنید. برای رزرو نوبت می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

لمینت دندان چقدر دوام دارد؟

ماندگاری و عمر لمینت دندان به طور طبیعی بین ۱۰ الی ۱۵ سال است.

هر چند وقت یک بار برای چکاپ لمینت دندان به دندانپزشکی مراجعه کرد؟

بعد از لمینت دندان به طور منظم باید هر ۶ ماه یک بار برای چکاپ و بررسی دندان‌های خود به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.

عوامل موثر بر ماندگاری لمینت دندان کدام اند؟

عواملی چون برند لمینت، کیفیت کار دندانپزشک، استفاده از متریال درجه یک، رژیم غذایی بعد از لمینت، مسواک زدن منظم و … به طور مستقیم روی میزان ماندگاری لمینت دندان تاثیر می‌گذارند.

آیا دندان قروچه روی دوام لمینت دندان تاثیر می‌گذارد؟

لمینت دندان بهترین راه برای داشتن دندان‌های زیبا و درخشان است. لمینت دندان روشی دائمی نبوده و طول عمر مشخصی دارد. در ادامه این مقاله از مجله دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت قرار است درباره ماندگاری و عمر لمینت دندان توضیح بدهیم، توصیه می‌کنیم ادامه این مقاله را از دست ندهید.

اشتراک گذاری:
Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

با ما همراه باشید

محبوب ‌ترین‌ها

دریافت آخرین خبرها
درخبرنامه هفتگی ما عضو شوید

ایمیل‌ها صرفا در خصوص آخرین اخبار، محصولات و خدمات ارسال می‌شود.

دسته بندی مطالب

فهرست مطالب
مطالب مرتبط
انواع ایمپلنت سوئیسی را بهتر بشناسیم- معرفی بهترین برندهای ایمپلنت سوئیسی در ایران

انواع ایمپلنت سوئیسی را بهتر بشناسیم- معرفی بهترین برندهای ایمپلنت سوئیسی در ایران

موضوع انتخاب برند ایمپلنت، یکی از موضوعات مهمی است که اکثر متقاضیان کاشت ایمپلنت را دچار تردید می‌کند. باید بدانید که برندهای مختلف سوئیسی، آمریکایی، آلمانی و کره‌ای ایمپلنت در بازار وجود دارد که شما می‌توانید با توجه به بودجه خود هر کدام از آن‌ها را انتخاب کنید. در بین

درمان لثه تحلیل رفته بدون جراحی - معرفی روش‌های خانگی و نکات ضروری

درمان لثه تحلیل رفته بدون جراحی – معرفی روش‌های خانگی و نکات ضروری

یکی از مشکلات شایع مربوط به لثه‌ها، تحلیل رفتن آن‌ها است که به دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد. درمان لثه تحلیل رفته به روش جراحی و غیرجراحی امکان‌پذیر است و انتخاب روش درمان به میزان تحلیل و ساییدگی لثه‌ها بستگی دارد. اگر می‌خواهید بدانید درمان لثه تحلیل رفته بدون

لیفت لثه چیست؟ بررسی مزایا و معایب کانتورینگ یا لیفت لثه

لیفت لثه چیست؟ بررسی مزایا و معایب کانتورینگ یا لیفت لثه

کانتورینگ یا لیفت لثه، عملی است که در طی آن بخشی از لثه‌های بالا برداشته می‌شود تا قسمت بیشتری از دندان‌ها در معرض دید قرار گیرد. لیفت لثه هم با اهداف درمانی و هم با اهداف زیبایی در طراحی لبخند کاربرد دارد. در ادامه این مقاله از مجله دندانپزشکی دکتر

روکش دندان چیست؟ معرفی انواع روکش دندان و مزایا و معایب آن

روکش دندان چیست؟ معرفی انواع روکش دندان و مزایا و معایب آن

دندان‌های ما همگی دو بخش دارند؛ یک بخش قابل مشاهده به نام تاج و یک بخش غیرقابل مشاهده به نام ریشه. تاج دندان قسمتی است که هنگام خندیدن، صحبت کردن و … قابل مشاهده است و هر روز با عوامل مختلفی مواجه می‌شود. اگر مراقب سلامت دندان‌ خود نباشید، تاج