فرق کامپوزیت و لمینت چیست؟ بررسی مهم‌ترین تفاوت‌های این دو روش زیبایی دندان

اگر از ظاهر دندان‌های خود راضی نیستید، جای هیچ نگرانی وجود ندارد. زیرا می‌توانید با هر بودجه‌ای به روش کامپوزیت یا لمینت دندان‌هایی زیبا با ظاهری کاملا طبیعی داشته باشید. لمینت و کامپوزیت دندان روش‌هایی کاملا ایمن و بدون نیاز به جراحی هستند که به کمک آ‌ن‌ها می‌توانید نواقص دندان‌هایتان را از بین ببرید. در این مقاله از مجله دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت در مورد تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان توضیح خواهیم داد، تا انتهای این مقاله همراه باشید.

فرق کامپوزیت و لمینت چیست؟

فرق کامپوزیت و لمینت در چیست؟

کامپوزیت و لمینت هر دو جزو روش‌های محبوب در دندانپزشکی زیبایی به شمار می‌روند. خیلی از مراجعانی که برای تغییر و اصلاح نواقص دندان‌هایشان به کلینیک دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت مراجعه می‌کنند، می‌خواهند بدانند تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان در چیست و کدام روش بهتر است. در ادامه در مورد فرق کامپوزیت و لمینت بیشتر توضیح خواهیم داد.

۱.    تفاوت کامپوزیت و لمینت از نظر دوام

مهم‌ترین تفاوتی که بین روش کامپوزیت و لمینت دندان وجود دارد، مدت زمان ماندگاری این روش‌ها است. به طور کلی لمینت در مقایسه با کامپوزیت دندان دوام و ماندگاری بیشتری دارد. لمینت دندان‌ها در صورت مراقبت درست بین ۱۰ تا ۱۵ سال دوام دارند، اما دوام کامپوزیت دندان بین ۵ الی ۷ سال است.

۲.    تفاوت از نظر تغییر در ساختار دندان

در هر دو روش کامپوزیت و لمینت، مینای دندان‌ها باید تراشیده شود منتهی مقدار این تراشیدن متفاوت است. برای نصب روکش‌های لمینتی مقدار تراش دندان‌ها بسیار بیشتر از روش کامپوزیت دندان است. تراشیدن مینای دندان برای نصب روکش لمینتی، به حدی است که باعث تغییر ساختار دندان‌ها می‌شود. اما در روش کامپوزیت تراش دندان کمتر بوده و به ساختار مینای دندان آسیبی وارد نمی‌شود.

۳.    تفاوت از نظر مقاومت در برابر ایجاد لکه

کامپوزیت هیچ مقاومتی در برابر ایجاد لکه ندارد و خیلی راحت دچار تغییر رنگ می‌شود. این در حالی است که مواد تشکیل دهنده لمینت طوری است که آن را در برابر ایجاد لکه مقاوم کرده است. با این حال هم لمینت و هم کامپوزیت نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای دارند که نباید آن‌ها را فراموش کنید.

۴.    فرق کامپوزیت و لمینت از نظر تعداد جلسات درمانی

تعداد جلسات درمانی برای کامپوزیت کمتر از لمینت دندان است. کامپوزیت دندان نهایتا در ۲ جلسه انجام می‌شود اما لمینت ممکن است به بیش از ۴ جلسه نیاز داشته باشد. در صورت وجود عفونت یا پوسیدگی فعال یا نیاز به درمان‌های جانبی، تعداد جلسات درمانی بیشتر از این خواهد شد.

۵.    تفاوت از نظر نیاز به خدمات لابراتواری

برای کامپوزیت دندان‌ها نیازی به خدمات لابراتواری و ساخت روکش نیست و دندانپزشک کامپوزیت را روی دندان فرم می‌دهد. اما در مورد لمینت دندان، دندانپزشک از دندان‌ها قالبگیری کرده و بعد روکش اختصاصی در لابراتوار ساخته می‌شود. ساخت روکش لمینتی از یک تا چهار هفته ممکن است به طول بیانجامد.

۶.    تفاوت از نظر برگشت‌پذیری

از دیگر تفاوت‌های موجود بین روش کامپوزیت و لمینت دندان، می‌توان به خاصیت برگشت پذیری آن‌ها اشاره کرد. برگشت‌پذیری یعنی اگر مراجع بعد از مدتی به هر دلیلی تمایلی به استفاده از لمینت یا کامپوزیت نداشت، بتوان آن‌ها را از روی دندان حذف کرد.

کامپوزیت دندان برگشت‌پذیر است اما لمینت روشی بدون برگشت است. یعنی بعد از نصب روکش‌های لمینتی، دیگر استفاده از دندان‌ها بدون روکش لمینتی ممکن نیست و باید همیشه از روکش استفاده کنید.

۷.    تفاوت از نظر زیبایی ظاهر

کامپوزیت و لمینت هر دو در نهایت باعث زیباترشدن لبخند و دندان‌ها می‌شوند. طبق نظر دندانپزشکان و بیشتر مراجعان، لمینت‌ ظاهر دندان‌ها را به شکلی کاملا طبیعی و نچرال زیبا می‌کند. کامپوزیت گاهی باعث افزایش ضخامت دندان‌های جلویی می‌شود.

۸.    تفاوت از نظر استحکام

لمینت‌ در مقایسه با کامپوزیت دندان استحکام بیشتری در برابر فشارهای فیزیکی دارد. این به دلیل مواد تشیکل دهنده و لعابی است که روی لمینت‌ها اعمال می‌شود. البته این به معنی نیست که لمینت دندان‌ها کاملا در برابر فشار مقاوم هستند. در صورت عادت‌های اشتباهی چون باز کردن در بطری یا شکستن آجیل با دندان، هم کامپوزیت و هم روکش‌های لمینتی دچار آسیب خواهند شد.

کامپوزیت دندان چه کاربردهایی دارد؟

کامپوزیت به شکل خمیر است و رنگ‌های مختلفی دارد. این ماده خمیری روی دندان قرار گرفته و مشکلاتی چون ترک خوردگی و شکستگی را از بین می‌برد. از کاربردهای کامپوزیت دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اصلاح اندازه دندان‌ها
  • اصلاح دندان‌های خرگوشی
  • پوشاندن ترک خوردگی
  • درمان شکستگی دندان
  • پرکردن فاصله بین دندان‌ها
  • اصلاح رنگ دندان‌ها و از بین بردن لکه‌های دندانی

لمینت دندان چه کاربردهایی دارد؟

لمینت دندان در واقع زیرمجموعه کامپوزیت دندانی است که به طور غیرمستقیم روی دندان‌ها قرار می‌گیرد. در این روش برای اصلاح دندان‌ها از دندان‌ها قالبگیری می‌شود و بعد متناسب با آن‌ها یک روکش اختصاصی تهیه می‌شود. از کاربردهای روش لمینت دندان می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • رفع شکستگی و ترک خوردگی دندان‌ها
  • اصلاح رنگ و شکل دندان‌ها
  • از بین بردن فاصله بین دندان‌ها
  • رفع مشکل خرگوشی بودن دندان‌ها
  • پوشاندن لکه‌های دندانی

کامپوزیت یا لمینت؛ کدام را انجام دهم؟

این سوال که «کامپوزیت دندان بهتر است یا لمینت؟» یا «دندان‌هایم را لمینت کنم یا کامپوزیت» از پرتکرارترین سوالات مراجعان کلینیک دندانپزشکی دکتر پاک نیت است. بسیاری از مراجعان در مورد انتخاب روش زیبایی مناسب خودشان دچار تردید می‌شوند و نمی‌دانند کدام روش برایشان بهتر است.

در این باره باید بگوییم که بخش زیادی از انتخاب روش زیبایی دندان‌های شما به عهده دندانپزشکتان است. دندانپزشک پس از بررسی وضع سلامت و بهداشت دهان و دندان‌ها، میزان پوسیدگی و عفونت، مشکلات موجود و شدت آن‌ها بهترین روش برای ترمیم و اصلاح دندان‌ها را به شما پیشنهاد می‌کند.

به این ترتیب شما باید کاملا به دندانپزشک خود اعتماد داشته باشید و در انتخاب دندان‌پزشکتان دقت کنید. انتخاب یک کلینیک دندانپزشکی معتبر و دندانپزشک با تجربه، کمک می‌کند تا بهترین نتیجه را از کامپوزیت یا لمینت دندان‌هایتان به دست آورید.

کامپوزیت یا لمینت

کامپوزیت گران‌تر است یا لمینت دندان؟

همان طور که گفتیم یکی از تفاوت‌های مهم روش کامپوزیت دندان با لمینت، نحوه اجرا و قیمت آن‌ها است. لمینت دندان نسبت به کامپوزیت روشی طولانی‌تر بوده و حساسیت بیشتری دارد. همچنین در این روش برای هر فرد روکش‌ لمینتی به طور اختصاصی ساخته می‌شود. به این ترتیب هزینه لمینت دندان بسیار بیشتر از هزینه کامپوزیت است.

عوامل موثر در هزینه کامپوزیت و لمینت دندان

عوامل چون تعداد دندان‌ها، شدت سختی کار ترمیم، تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان، متریال مورد استفاده، استفاده یا عدم استفاده از خدمات دندانپزشکی دیجیتال، نیاز یا عدم نیاز به درمان‌های جانبی، تجربه و تخصص دندانپزشک روی هزینه تمام شده کامپوزیت و لمینت دندان تاثیر می ‌گذارند.

کامپوزیت گران تر است یا لمینت؟

آیا هزینه کامپوزیت و لمینت دندان را بیمه پرداخت می‌کند؟

کامپوزیت و لمینت هر دو جزو روش‌های پرطرفدار دندانپزشکی زیبایی به شمار می‌روند. به این ترتیب هزینه آن‌ها تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد. با این حال تعداد کم و معدودی از بیمه‌های تکمیلی ارگان‌های خاص هزینه این خدمات را می‌پردازند.

دوره درمان کامپوزیت طولانی‌تر است یا لمینت؟

کامپوزیت در مقایسه با روش لمینت روشی سریع است. طول دوره لمینت دندان به دلیل مراحل بیشتری که برای اماده سازی دندان‌ها نیاز دارد، بیشتر از روش کامپوزیت است. کامپوزیت دندان‌ها معمولا در ۱ و نهایتا ۲ جلسه انجام می‌شود، در حالی که نصب لمینت روی دندان‌ها بین ۳ تا ۴ هفته طول می‌کشد.

بیشتر بخوانیم: فرق ایمپلنت و لمینت چیست؟

سخن پایانی

در این مقاله از مجله دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت به مقایسه و بررسی فرق کامپوزیت و لمینت دندان پرداختیم. اگر درباره انجام هر کدام از این روش‌ها سوالی دارید، می‌توانید سوالات خود را مستقیما از دکتر پاک نیت با رزرو وقت مشاوره بپرسید. برای رزرو نوبت معاینه و مشاوره کامپوزیت و لمینت دندان نیز کافی است اطلاعات تماس خود را در فرم موجود در سایت وارد کنید. کارشناسان ما در اسرع وقت برای نوبت‌دهی با شما تماس خواهند گرفت.

اشتراک گذاری:
Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

با ما همراه باشید

محبوب ‌ترین‌ها

دریافت آخرین خبرها
درخبرنامه هفتگی ما عضو شوید

ایمیل‌ها صرفا در خصوص آخرین اخبار، محصولات و خدمات ارسال می‌شود.

دسته بندی مطالب

فهرست مطالب
مطالب مرتبط
انواع ایمپلنت سوئیسی را بهتر بشناسیم- معرفی بهترین برندهای ایمپلنت سوئیسی در ایران

انواع ایمپلنت سوئیسی را بهتر بشناسیم- معرفی بهترین برندهای ایمپلنت سوئیسی در ایران

موضوع انتخاب برند ایمپلنت، یکی از موضوعات مهمی است که اکثر متقاضیان کاشت ایمپلنت را دچار تردید می‌کند. باید بدانید که برندهای مختلف سوئیسی، آمریکایی، آلمانی و کره‌ای ایمپلنت در بازار وجود دارد که شما می‌توانید با توجه به بودجه خود هر کدام از آن‌ها را انتخاب کنید. در بین

درمان لثه تحلیل رفته بدون جراحی - معرفی روش‌های خانگی و نکات ضروری

درمان لثه تحلیل رفته بدون جراحی – معرفی روش‌های خانگی و نکات ضروری

یکی از مشکلات شایع مربوط به لثه‌ها، تحلیل رفتن آن‌ها است که به دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد. درمان لثه تحلیل رفته به روش جراحی و غیرجراحی امکان‌پذیر است و انتخاب روش درمان به میزان تحلیل و ساییدگی لثه‌ها بستگی دارد. اگر می‌خواهید بدانید درمان لثه تحلیل رفته بدون

لیفت لثه چیست؟ بررسی مزایا و معایب کانتورینگ یا لیفت لثه

لیفت لثه چیست؟ بررسی مزایا و معایب کانتورینگ یا لیفت لثه

کانتورینگ یا لیفت لثه، عملی است که در طی آن بخشی از لثه‌های بالا برداشته می‌شود تا قسمت بیشتری از دندان‌ها در معرض دید قرار گیرد. لیفت لثه هم با اهداف درمانی و هم با اهداف زیبایی در طراحی لبخند کاربرد دارد. در ادامه این مقاله از مجله دندانپزشکی دکتر

روکش دندان چیست؟ معرفی انواع روکش دندان و مزایا و معایب آن

روکش دندان چیست؟ معرفی انواع روکش دندان و مزایا و معایب آن

دندان‌های ما همگی دو بخش دارند؛ یک بخش قابل مشاهده به نام تاج و یک بخش غیرقابل مشاهده به نام ریشه. تاج دندان قسمتی است که هنگام خندیدن، صحبت کردن و … قابل مشاهده است و هر روز با عوامل مختلفی مواجه می‌شود. اگر مراقب سلامت دندان‌ خود نباشید، تاج