فرق ایمپلنت با کاشت دندان، آیا ایمپلنت با کاشت دندان تفاوتی دارد؟

فرق ایمپلنت با کاشت دندان، آیا ایمپلنت با کاشت دندان تفاوتی دارد؟

ایمپلنت و کاشت دندان دو روش اصلی برای پرکردن جای خالی دندان‌ها هستند. هر دو روش دوام خوبی دارند و تا حدودی می‌توانند عملکرد دندان از دست رفته را بازیابی کنند. بیشتر مردم بر این باور هستند که کاشت دندان همان ایمپلنت بوده و این دو روش تفاوتی با هم ندارند. این در حالی است که فرق ایمپلنت با کاشت دندان وجود دارد. در ادامه این مقاله از مجله دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا ایمپلنت با کاشت دندان تفاوتی دارد یا خیر. با ما همراه باشید.

فرق ایمپلنت با کاشت دندان چیست؟

منظور از کاشت دندان روش‌هایی چون پل دندان یا دندان مصنوعی است که بدون نیاز به جراحی و دوره طولانی مدت جای خالی دندان‌های از دست رفته را پر می‌کنند. این روش‌ها هزینه کمتری دارند و برای همه افراد قابل استفاده هستند.

ایمپلنت دندان روش دائمی برای پرکردن جای خالی دندان‌ها است که در آن یک پیچ فلزی درون استخوان فک نصب می‌شود. این پیچ از جنس تیتانیوم یا زیرکونیوم بوده و عملکردی شبیه به ریشه دندان‌ دارد. در حال حاضر ایمپلنت دندان به عنوان روش استاندارد درمان جای خالی دندان‌ها در کل جهان شناخته می‌شود.

هم کاشت دندان و هم ایمپلنت برای پرکردن جای خالی دندان‌ها کاربردی هستند. هر روش مزایا و معایب مخصوص به خود را داشته و انتخاب اینکه کدام روش مناسب است به نظر دندانپزشک بستگی دارد. در ادامه به بررسی فرق ایمپلنت با کاشت دندان می‌پردازیم:

فرق ایمپلنت با کاشت دندان چیست؟

۱.    ساختار و کاربرد

کاشت دندان: در کاشت دندان یک دندان مصنوعی برای بازیابی عملکرد دندان از دست رفته و تغییر در ظاهر دندان‌ها نصب می‌شود.

ایمپلنت دندان: ایمپلنت از سه بخش پایه، اباتمنت و تاج تشکیل می‌شود. این بخش‌ها در چند مرحله درون دهان قرار می‌گیرند و در نهایت شکلی کاملا مشابه به دندان‌های طبیعی ایجاد می‌کنند.

۲.    جایگاه در استخوان فک

کاشت دندان: دندان مصنوعی در روش کاشت دندان به استخوان فک متصل می‌شود. همچنین در روش پل دندان، دندان مصنوعی با تکیه بر دندان‌های سالم کناری درون دهان قرار می‌گیرد.

ایمپلنت دندان: برای نصب ایمپلنت دندان یک پایه تیتانیومی یا زیرکونیومی درون استخوان فک نصب می‌شود.

۳.    مراحل جراحی و نصب

مراحل نصب کاشت دندان: ارزیابی اولیه دندان‌ها و مشاوره، آماده سازی دندان‌ها، ساخت و نصب پروتز موقت و در نهایت ساخت و نصب پروتز دائمی مراحل نصب دندان مصنوعی در روش کاشت دندان هستند.

مراحل نصب ایمپلنت دندان: مشاوره اولیه، ارزیابی وضعیت دندان‌ها، جراحی کاشت ایمپلنت، نصب اباتمنت، قالبگیری، نصب تاج موقت، ساخت و نصب تاج دائمی مراحل جراحی ایمپلنت دندان هستند.

۴.    نحوه تثبیت در دهان

کاشت دندان: در روش پل دندان، دندان مصنوعی از طریق اتصال به دندان‌های سالم کناری در جای خود قرار می‌گیرد.

ایمپلنت دندان: پایه ایمپلنت درون استخوان فک نصب می‌شود. بعد از اتصال پایه به استخوان فک، اباتمنت و سپس تاج ایمپلنت نصب می‌شوند.

۵.    کیفیت و دوام

کاشت دندان: دوام و ماندگاری روش‌های کاشت دندان تا نهایتا ۱۰ سال است و بعد این مدت به تعویض و ترمیم نیاز پیدا می‌کنند.

ایمپلنت دندان: ایمپلنت دندان کیفیت بالایی دارد و بالای ۲۵ سال ماندگاری دارد.

۶.    هزینه درمان

کاشت دندان: روش‌های کاشت دندان هزینه زیادی ندارند و بسیار مقرون به صرفه هستند.

ایمپلنت دندان: ایمپلنت جزو خدمات گران در دندانپزشکی محسوب می‌شود و هزینه بسیار بالایی دارد.

۷.    زمان درمان

کاشت دندان: کاشت دندان دوره درمان کوتاهی دارد و در چند هفته انجام می‌شود.

ایمپلنت دندان: همان طور که گفتیم ایمپلنت دندان از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود که هر کدام از ان‌ها باید به ترتیب در دهان قرار گیرند. به همین دلیل طول دوره درمان برای ایمپلنت بین ۴ تا ۸ ماه طول می‌کشد.

فرق ایمپلنت با کاشت دندان چیست؟

۸.    زمان بهبودی

کاشت دندان: زمان بهبودی در روش‌های کاشت دندان کوتاه بوده و تنها چند هفته زمان می‌برد.

ایمپلنت دندان: دوره بهبودی در مراحل مختلف ایمپلنت دندان متفاوت است، اما معمولا چندین ماه زمان لازم است تا ایمپلنت به استخوان فک متصل شود.

۹.    محدودیت‌ها و مشکلات

کاشت دندان: کاشت دندان محدودیت‌های کمتری به نسبت ایمپلنت دندان دارد و در اکثر مواقع قابل انجام است. مواردی چون عفونت شدید و مشکلات لثه‌ای یا سالم نبودن دندان‌های مجاور این روش را با محدودیت روبرو می‌کنند.

ایمپلنت دندان: اجرای ایمپلنت دندان به شرایط خاصی نیاز دارد و برای تمام افراد قابل اجرا نیست. برای مثال در مواردی چون عدم تراکم کافی استخوان فک، عفونت شدید دندان و … درمان ایمپلنت انجام نمی‌شود.

۱۰.    پیشرفت و تکنولوژی‌های مورد استفاده

پیشرفت تکنولوژی در حوزه دندانپزشکی بسیار چشمگیر است و اکنون بسیاری از درمان‌های دندانپزشکی به کمک ابزارهای دیجیتال انجام می‌شوند. استفاده از این تکنولوژی‌ها باعث افزایش سرعت و دقت درمان‌ها شده است. برای استفاده از خدمات دندانپزشکی دیجیتال می‌توانید به کلینیک دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت مراجعه کنید.

کاشت دندان: در روش‌های کاشت دندان از تکنولوژی‌ طراحی و ساحت دیجیتالی دندان‌ها استفاده می‌شود. به کمک این تکنولوژی‌ فرآیند طراحی و ساخت دندان‌های مصنوعی با دقت و ظرافت بیشتری انجام می‌شود.

ایمپلنت دندان: کاشت ایمپلنت دیجیتال جدیدترین متد ایمپلنت دندان است که در آن از تکنولوژی‌های مختلف کامپیوتری استفاده می‌شود. تصویربرداری سه بعدی، تکنولوژی طراحی کامپیوتری CAD/CAM، اسکنر داخل دهانی و جراحی کامپیوتری از جمله مهم‌ترین تکنولوژی‌های مورد استفاده در ایمپلنت دندان هستند.

۱۱.    توجه به نیازهای فردی

کاشت دندان: در روش کاشت دندان تا حدودی نیازها و ترجیحات افراد مورد توجه قرار می‌گیرد.

ایمپلنت دندان: ایمپلنت‌های دندانی بر اساس نیازها و ترجیحات افراد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱۲.    قابلیت انعطاف و تغییر

کاشت دندان: قابلیت تغییر و تعویض در روش‌های کاشت دندان بسیار راحت است. در صورت نیاز به تغییر یا تعویض به راحتی دندان مصنوعی از دهان خارج شده و تغییرات لازم بر روی آن انجام می‌شود.

ایمپلنت دندان: ایمپلنت‌های دندانی برای درمان طولانی مدت طراحی می‌شوند و به همین دلیل تغییر یا حتی تعویض آن‌ها روند مشکل و پیچیده‌ای دارد.

۱۳.    متریال مورد استفاده

متریال مورد استفاده در کاشت دندان:

برای کاشت دندان از متریال مختلفی چون مواد آکریلیک، پرسلن و مواد کامپوزیتی استفاده می‌شود.

متریال مورد استفاده در ایمپلنت دندان:

ایمپلنت‌های دندانی از مواد زیست سازگار و با دوامی چون تیتانیوم و زیرکونیوم ساخته می‌شوند. این مواد هم دوام بالایی دارند و هم باعث بروز حساسیت در افراد نمی‌شوند.

مزایا و معایب ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان مزایای زیادی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت اند از:

  • دوام طولانی مدت: ایمپلنت‌های دندانی دوام بسیار بالایی دارند و بالای ۲۵ سال عمر می‌کنند. به همین خاطر ایمپلنت دندان به عنوان درمان دائمی جای خالی دندان‌های از دست رفته شناخته می‌شوند.
  • حفظ ساختار طبیعی استخوان فک: پایه ایمپلنت درون استخوان فک نصب می‌شود و این ترتیب از تحلیل رفتن استخوان فک جلوگیری می‌کند.
  • استفاده راحت: ایمپلنت استفاده راحتی دارد و بعد از گذشت مدت کمی از استفاده آن، دیگر حس نمی‌کنید یک شی خارجی درون دهان قرار دارد.
  • حفظ سلامت دندان‌های مجاور: ایمپلنت با جلوگیری از جا به جایی دیگر دندان‌ها، به سلامت هر چه بیشتر آن‌ها کمک می‌کند.
  • ظاهر طبیعی: ایمپلنت‌های دندانی به کمک فناوری‌های کامپیوتری ساخته می‌شوند و ظاهر آن‌ها کاملا شبیه به دندان‌های طبیعی است.
  • بازیابی عملکرد دندان طبیعی: با ایمپلنت دندان بدون استرس بیرون امدن دندان در هنگام غذا خوردن یا صحبت کردن می‌توانید غذا بخورید و با دیگران صحبت کنید.

با وجود این مزایا ایمپلنت دندان یک سری معایبی هم دارد که عبارت اند از:

  • هزینه بالا: هزینه ایمپلنت بسیار بالا است و همه نمی‌توانند از پس هزینه‌های درمان آن برآیند.
  • روند طولانی مدت درمان: دوره درمان با ایمپلنت دندان یک دوره نسبتا طولانی است و گاهی تا ۸ ماه طول می‌کشد.
  • محدودیت‌های خاص: همه افراد امکان استفاده از این روش را ندارند، زیرا برای کاشت ایمپلنت دندان شرایط خاصی چون سلامت استخوان فک، تراکم کافی استخوان و … نیاز است.
مزایا و معایب ایمپلنت دندان

مزایا و معایب کاشت دندان

مزایای کاشت دندان عبارت اند از:

  • هزینه مقرون به صرفه: روش‌های کاشت دندان در مقایسه با روش ایمپلنت بسیار کم هزینه و مقرون به صرفه هستند.
  • دوره درمان سریع‌تر: کاشت دندان تنها در عرض چند هفته انجام می‌شود.
  • دسترسی آسان: این روش به راحتی برای همه افراد در دسترس است.

از معایب این روش هم می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • دوام کم: کاشت‌‌های دندانی با گذشت زمان نیاز به ترمیم یا تعویض دارند.
  • تاثیر منفی روی دندان‌های سالم کناری: در برخی از روش‌های کاشت دندان مثل روش پل، برای پرکردن جای خالی دندان‌های از دست رفته باید دندان‌های سالم کناری کمی تراشیده شوند.
  • تحلیل استخوان فک: هیچ کدام از روش‌های کاشت دندان نمی‌توانند از تحلیل استخوان فک جلوگیری کنند.

بیشتر بخوانیم: تفاوت ایمپلنت و بریج دندان چیست؟ مقایسه کامل ایمپلنت و بریج دندان

سخن پایانی

در این مقاله از مجله دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت در مورد فرق ایمپلنت با کاشت دندان صحبت کردیم. در حال حاضر با وجود روش‌های مختلف پر کردن جای خالی دندان‌های از دست رفته دیگر نیازی نیست که با این مشکل دست و پنجه نرم کنید. اگر به هر دلیلی یکی یا چند تا از دندان‌های خود را از دست داده اید، به کلینیک دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت مراجعه کنید تا با بهترین روش درمانی، مانند ایمپلنت دندان، جای خالی دندان‌های از دست رفته خود را پر کنید. برای دریافت نوبت مشاوره رایگان، اطلاعات تماس خود را در فرم موجود در سایت وارد کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

اشتراک گذاری:
Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

با ما همراه باشید

محبوب ‌ترین‌ها

دریافت آخرین خبرها
درخبرنامه هفتگی ما عضو شوید

ایمیل‌ها صرفا در خصوص آخرین اخبار، محصولات و خدمات ارسال می‌شود.

دسته بندی مطالب

فهرست مطالب
مطالب مرتبط

لمینت دندان چقدر هزینه دارد؟ قیمت لمینت دندان در سال ۱۴۰۳

لمینت دندان چقدر هزینه دارد؟ این سوال معمولا اولین سوالی است که مراجعان مطب دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت از دکتر می‌پرسند. لمینت دندان بهترین روش برای داشتن لبخندی زیبا و دندان‌های درخشان است و در مقایسه با روش‌های دیگر چون کامپوزیت دندان هزینه بیشتری دارد. در این مقاله قرار

ارتودنسی نامرئی چیست؟ هر آنچه که درباره این روش ارتودنسی باید بدانید

ارتودنسی نامرئی چیست؟ هر آنچه که درباره این روش ارتودنسی باید بدانید!

یکی از روش‌های محبوب ارتودنسی دندان روش ارتودنسی شفاف یا نامرئی است. در این روش مشکل نامرتبی دندان‌ها بدون نیاز به هیچ گونه براکت و سیم‌کشی برطرف می‌شود. یکی از دغدغه‌های افراد متقاضی درمان ارتودنسی، نمایان بودن سیم‌ها روی دندان‌هایشان است. براکت‌های فلزی علاوه بر ظاهر زشتی که دارند در

بهترین مارک دندان مصنوعی کدام است؟ معرفی بهترین برندهای دندان مصنوعی

بهترین مارک دندان مصنوعی کدام است؟ معرفی بهترین برندهای دندان مصنوعی

حتی اگر همیشه مراقب دندان‌های مصنوعی خود باشید و تمام توصیه‌های دندانپزشکتان را رعایت کنید، اگر آن‌ها از برند خوبی نباشند دوام زیادی نخواهند داشت. مارک دندان مصنوعی اهمیت زیادی دارد و هنگام درمان باید به این نکته توجه زیادی داشته باشید. در ادامه این مقاله از مجله دندانپزشکی دکتر

قرص برای عفونت دندان چی استفاده کنیم؟ معرفی قرص برای عفونت دندان

قرص برای عفونت دندان چی استفاده کنیم؟ معرفی قرص برای عفونت دندان

حتما برای شما هم پیش آمده که به شکل ناگهانی درد شدیدی را در یکی از دندان‌هایتان احساس کرده اید. گاهی درد دندان به قدری شدید است که غذاخوردن را برای شما مشکل می‌کند. درد شدید و ناگهانی دندان در کنار علائمی چون بوی بد دهان، آبسه چرکی، تورم و