کامپوزیت دندان خرگوشی چیست؟ بررسی مزایا،  معایب و روش‌های انجام آن

دندان خرگوشی، دندان باک یا دندان‌های جلوزده تاثیر بدی روی اعتماد به نفس افراد می‌گذارند. خوشبختانه امروز به لطف تکنولوژی‌های جدید و پیشرفت روش‌های دندانپزشکی می‌توان دندان‌‌های خرگوشی با هر شدتی را اصلاح کرد. اگر دندان‌هایتان تنها به میزان کمی بیرون زده هستند و نمی‌خواهید ارتودنسی انجام دهید، کامپوزیت دندان خرگوشی بسیار مناسب شما است. در ادامه این مقاله از مجله دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت به این سوال که کامپوزیت دندان خرگوشی چیست پاسخ می‌دهیم و مزایا و معایب این روش را با هم بررسی می‌کنیم.

دندان خرگوشی چیست و چرا به وجود می‌آید؟

دندان‌های خرگوشی یا باک به دندان‌هایی گفته می‌شود که از مسیر طبیعی خود خارج شده و به سمت بیرون برآمده هستند. دندان‌های خرگوشی با هر شدتی که باشند، از زیبایی لبخند و چهره شما می‌کاهند.

دندان‌‌های خرگوشی تنها مربوط به فک بالا هستند و دندان‌های فک پایین را شامل نمی‌شوند. به این ترتیب دندان‌ خرگوشی علاوه بر چهره نازیبایی که دارد، باعث عدم تناسب و قرارگیری صحیح دندان‌های دو فک بالا و پایین می‌شود. گاهی دندان خرگوشی می‌تواند روی نحوه تکلم و قدرت غذاخوردن فرد نیز تاثیر بگذارد.

دلایل زیادی برای به وجود امدن دندان‌های خرگوشی وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر است:

۱.    وجود فاصله بین دندان‌ها

یکی از عواملی که می‌تواند منجر به خرگوشی شدن دندان‌ها شود، وجود فاصله بین آن‌ها است. فاصله بین دندان‌ها ممکن است به دلیل وجود تومور دهانی، کیست لثه، تصادف شدید و … ایجاد شود.

۲.    وراثت

گاهی دلیل اصلی خرگوشی شدن دندان‌ها وراثت است. در بیشتر مواقع زمانی که یکی از والدین یا هر دوی آن‌ها دندان خرگوشی دارند، فرزند آن‌ها نیز دچار این مشکل می‌شود.

۳.    مکیدن انگشت در کودکی

مکیدن زیاد انگشت دست یا پستونک می‌تواند منجر به خرگوشی شدن دندان‌ها در بزرگسالی شود. زمانی که دندان‌های دائمی شروع به رشد می‌کنند، مکیدن زیاد انگشت باعث ناهم‌ترازی و خرگوشی شدن آن‌ها خواهد شد.

۴.    کشیدن زبان روی دندان‌های جلو

کشیدن بیش از حد زبان روی دندان‌های جلو، دندان‌ها را از سیر طبیعی رشد خود خارج کرده و باعث خرگوشی شدن آن‌ها می‌شود.

۵.    فقدان یکی از دندان‌ها

خرگوشی شدن دندان‌ها گاهی به دلیل از دست دادن یکی از دندان‌های دیگر رخ می‌دهد.

۶.    فشار بیش از حد روی دندان‌ها

کودکانی که عادت دارند فک بالا و پایین خود را به شدت روی هم فشار دهند، اغلب در بزرگسالی درگیر دندان‌های خرگوشی می‌شوند.

۷.    فشردگی بیش از حد و نبود فاصله بین دندان‌ها

همان طور که وجود فاصله بین دندان‌ها می‌تواند باعث ایجاد دندان‌های خرگوشی شود، از طرف دیگر فشردگی و نزدیکی بیش از حد دندان‌ها به همدیگر هم می‌تواند عامل ایجاد این نوع دندان‌ها باشد. علاوه بر این زمانی که اندازه فک به طور طبیعی کوچک باشد، دندان‌ها فضای کمی برای رشد دارند و همین باعث مساله باعث ایجاد دندان‌های خرگوشی می‌شود.

چرا دندان‌های خرگوشی نیاز به درمان دارند؟

چرا دندان‌های خرگوشی نیاز به درمان دارند؟

طبق توصیه دندانپزشکان، دندان‌های خرگوشی تا زمانی که به زندگی عادی فرد لطمه نزده اند به درمان نیاز ندارند. با این حال بسیاری از افراد از ظاهر دندان‌های خرگوشی و بیرون زده خود شکایت دارند. ظاهر این دندان‌ها روی اعتماد به نفس فرد تاثیر منفی می‌گذارد.

گاهی اوقات مشکل خرگوشی بودن دندان‌ها به حدی شدید است که منجر به مشکلات دیگری می‌شود. برای مثال این دندان‌ها روی نحوه غذاخوردن فرد تاثیر می‌گذارند. همچنین دندان خرگوشی فشار زیادی به استخوان فک وارد می‌کند و می‌تواند موجب سردردهای شدید و همیشگی شود. اگر این مشکلات را دارید، باید حتما برای درمان دندان‌های خرگوشی خود اقدام کنید.

روش‌های درمان دندان خرگوشی چیست؟

روش درمان دندان خرگوشی بسته به شدت بیرون زدگی دندان‌ها، شرایط و بودجه فرد متفاوت است. در نهایت این دندانپزشک است که بهترین روش برای درمان دندان‌های خرگوشی را به شما پیشنهاد می‌کند. روش‌های درمان و اصلاح دندان خرگوشی شامل موارد زیر است:

  • ارتودنسی
  • لمینت
  • کامپوزیت

برای مشاوره درمان دندان‌های خرگوشی می‌توانید با دکتر هومن پاک نیت مشورت کنید. کافی است از طریق فرم موجود در سایت اطلاعات تماس خود را وارد کرده تا کارشناسان ما برای تعیین نوبت در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

مزایای کامپوزیت دندان خرگوشی چیست؟

کامپوزیت دندان خرگوشی روشی آسان و پرطرفدار برای دندان‌هایی است که کمی جلوزده هستند. مهم‌ترین مزایای کامپوزیت دندان خرگوشی عبارت‌ اند از:

آسان و بدون دردسر

مهم‌ترین مزیت کامپوزیت دندان خرگوشی، آسان و بدون دردسر بودن آن است.

سریع و در کمترین زمان ممکن

کامپوزیت دندان خرگوشی تنها در ۲ جلسه دندانپزشکی انجام می‌شود و دوره نقاهت هم ندارد.

ظاهر کاملا طبیعی

کامپوزیت روی دندان‌های خرگوشی به گونه‌ای اعمال می‌شود که کاملا طبیعی و نچرال باشد. اگر ظاهر طبیعی دندان‌ها برایتان اهمیت دارد، کامپوزیت دندان خود را نزد یک دندانپزشک با تجربه و مجرب مثل دکتر هومن پاک نیت انجام دهید.

بدون درد و خونریزی

نصب کامپوزیت هیچ دردی ندارد و در طی آن هیچ خونریزی اتفاق نمی‌افتد.

قیمت مقرون به صرفه

اگر بودجه کمی برای درمان دندان خرگوشی دارید، کامپوزیت دندان خرگوشی مناسب شما است. کامپوزیت در مقایسه با دیگر روش‌های اصلاح دندان خرگوشی کاملا مقرون به صرفه و ارزان است.

ایمن و مطمئن

کامپوزیت هیچ ضرری برای دندان‌های شما ندارد و آن‌ها را در معرض خطر قرار نمی‌دهد.

زیباترشدن لبخند

گاهی یک تغییر کوچک روی دندان‌های خرگوشی با کامپوزیت ظاهر آن‌ها را به شکل قابل توجهی زیباتر از قبل می‌کند. با کامپوزیت دندان خرگوشی می‌توانید طرح لبخند خود را به بهترین شکل ممکن اصلاح کنید.

معایب کامپوزیت دندان خرگوشی چیست؟

معایب کامپوزیت دندان خرگوشی چیست؟

از معایب کامپوزیت دندان خرگوشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این روش تنها برای دندان‌هایی که به میزان کمی خرگوشی و بیرون زده هستند مناسب است.
  • این روش دوام کمی دارد و یک روش دائمی نیست.
  • رنگ دندان‌ها بعد از مدتی دچار تغییر رنگ می‌شود.

عوارض کامپوزیت دندان خرگوشی

حتما برای شما هم این سوال پیش آمده که عوارض کامپوزیت دندان خرگوشی چیست، آیا این روش عارضه‌ای ندارد؟ در پاسخ باید بگوییم که کامپوزیت دندان یکی از بی‌خطرترین و کم عارضه‌ترین روش‌های درمانی و زیبایی در دندانپزشکی محسوب می‌شود. با این حال همانند تمام روش‌های پزشکی و دندانپزشکی، کامپوزیت دندان خرگوشی در کنار مزایای فراوانی که دارد می‌تواند عارضه هم داشته باشد. از عوارض احتمالی کامپوزیت دندان خرگوشی می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • عفونت دندان زیر کامپوزیت
  • التهاب و قرمزی لثه
  • افزایش ضخامت دندان‌های جلویی
  • ناهماهنگی رنگ دندان کامپوزیت شده با دیگر دندان‌ها

التهاب و افزایش حساسیت لثه‌ها بعد از کامپوزیت دندان خرگوشی، یک عارضه طبیعی است و بیشتر افراد آن را تجربه می‌کنند. در باره این عارضه نگرانی جدی وجود ندارد زیرا معمولا بعد از گذشت چند روز خود به خود رفع می‌شود.

در مورد سایر عوارض کامپوزیت دندان خرگوشی باید بگوییم که احتمال بروز این عوارض تا حد زیادی به تخصص و تجربه دندانپزشک شما بستگی دارد. زمانی که دندانپزشک تجربه زیادی در حوزه کامپوزیت دندان خرگوشی داشته باشد، مراحل نصب و انتخاب نوع روش درمان را به خوبی انتخاب می‌کند. به این ترتیب احتمال بروز عوارضی چون عفونت و پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت به صفر می‌رسد.

چه کسانی نمی‌توانند کامپوزیت دندان خرگوشی انجام دهند؟

کامپوزیت دندان خرگوشی در شرایط زیر توصیه نمی‌شود:

  • عفونت و پوسیدگی فعال دندان
  • دندان قروچه
  • سن پایین ۱۸ سال
  • کجی شدید دندانی
  • بهداشت ضعیف دهان و دندان
  • ابتلا به بیماری‌های پریودنتال
  • ضخامت زیاد دندان‌ها

روش انجام کامپوزیت دندان خرگوشی

روش انجام کامپوزیت دندان خرگوشی تفاوت آنچنانی با روش کامپوزیت دندان‌های معمولی ندارد. داشتن تجربه و دقت بالا مهم‌ترین نکته در اجرای کامپوزیت دندان خرگوشی است. مراحل اجرای کامپوزیت دندان‌های خرگوشی شامل موارد زیر است:

  • بررسی و معاینه اولیه
  • درمان پوسیدگی و عفونت فعال در صورت وجود
  • آماده‌سازی و تراش مینای دندان
  • فرم‌دهی کامپوزیت روی دندان
  • پولیش نهایی دندان

اجرای کامپوزیت دندان روشی غیرتهاجمی و فاقد هر گونه درد و خونریزی است. پس اگر از جراحی و خونریزی می‌ترسید، این روش را به شما توصیه می‌کنیم. برای نصب کامپوزیت دندان نیازی به بیهوشی نیست و دندانپزشک تنها دندان‌ها را بی‌حس می‌کند. کامپوزیت دندان خرگوشی تنها در ۲ یا سه جلسه انجام می‌شود.

قیمت کامپوزیت دندان خرگوشی

در مورد قیمت کامپوزیت دندان خرگوشی نمی‌توان عدد مشخصی را بیان کرد. قیمت و هزینه درمان دندان‌های خرگوشی بسته به تخصص و تجربه دندانپزشک، تعداد دندان‌هایی که به کامپوزیت نیاز دارند، برند کامپوزیت، نیاز یا عدم نیاز به درمان‌های جانبی، تعداد جلسات دندانپزشکی و میزان سختی کار تعیین می‌شود.

برای مثال کامپوزیت دندان خرگوشی را برندهای کره‌ای یا آمریکایی بسیار گران‌تر از کامپوزیت‌های ارزان‌تر ترکی یا چینی است. توصیه می‌کنیم برای درمان مشکل دندان‌های خود کمیت را فدای کیفیت نکنید. مسلما کامپوزیت‌های اروپایی، آمریکایی و کره‌ای کیفیت بالاتری دارند و جلوه زیباتری به دندان‌های شما می‌دهند.

آیا هزینه کامپوزیت دندان خرگوشی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد؟

خیلی از مراجعان می‌خواهند بدانند که آیا هزینه کامپوزیت دندان خرگوشی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد یا نه. در این باره باید بگوییم که روش‌های کامپوزیت و لمینت دندان، جزو خدمات زیبایی در دندانپزشکی محسوب می‌شوند و قریب به ۹۰ درصد بیمه‌های تکمیلی هزینه آن‌ها را نمی‌‌پردازند.

با این حال اگر دندان‌های خرگوشی به فرد آسیب بزنند و سلامت او را به خطر بیاندازند و پزشک انجام کامپوزیت دندان را با هدف درمانی تجویز کرده باشد،  احتمالا بیمه تکمیلی هزینه آن را پرداخت کند. برای اطلاع از این که آیا بیمه شما هزینه کامپوزیت دندان خرگوشی را می‌پردازد یا نه، حتما با کارشناس بیمه طرف قرارداد خود مشورت کنید.

نحوه مراقبت از کامپوزیت دندان خرگوشی

نحوه مراقبت از کامپوزیت دندان خرگوشی

برای سلامت دندان‌ها و ماندگاری هر چه بیشتر کامپوزیت دندان خرگوشی، توجه به نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • از نوشیدن و خوردن خوراکی‌هایی مثل نوشابه، آبمیوه، سس و … درصد رنگ بالایی دارند بپرهیزید.
  • حتما روزی ۲ بار دندان‌هایتان را مسواک بزنید.
  • هر ۶ ماه برای معاینه و بررسی دندان‌هایتان به دندانپزشکی مراجعه کنید.
  • اگر عادت دارید هنگام کار کردن، استرس و اضطراب شدید ناخن‌هایتان را بجوید این عادت را ترک کنید. جویدن ناخن‌ها به کامپوزیت دندان‌ها آسیب می‌زند.
  • از بازکردن درب نوشابه با دندان، جویدن نوک مداد و … از این دست عادت‌های اشتباه اکیدا خودداری کنید.
  • حتما از نخ دندان استفاده کنید. همچنین با صلاح دید دندانپزشک‌تان هفته‌ای یک مرتبه از دهانشویه استفاده کنید.
  • دخانیات و مشروبات الکلی می‌توانند باعث کاهش دوام کامپوزیت دندان خرگوشی شوند، سعی کنید از مصرف این مواد خودداری کنید.
  • آجیل‌ها مثل پسته و بادام را با دندان نشکنید. دندان‌های شما ابزار نیستند و فشار زیاد باعث شکستگی و ترک‌خوردگی آن‌ها خواهد شد.
  • دندان‌هایتان را زیاد روی هم فشار ندهید و اگر این عادت را دارید، از محافظ دندان استفاده کنید.

بیشتر بخوانیم: فرق کامپوزیت و لمینت چیست؟

سخن پایانی

دندان‌های خرگوشی به علت‌های مختلفی ایجاد می‌شوند. در این مقاله سعی کردیم تا اطلاعات کامل و جامعی در مورد یکی از روش‌های محبوب درمان دندان‌های خرگوشی یعنی کامپوزیت دندان خرگوشی چیست توضیح دادیم. اجرای کامپوزیت دندان خرگوشی به دقت و تجربه بالایی نیاز دارد و نمی‌توان آن را نزد هر دندانپزشکی انجام داد. در کلینیک دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت انواع خدمات زیبایی و درمانی دندانپزشکی اعم از کامپوزیت، لمینت دندان و ایمپلنت معمولی و دیجیتال با بالاترین کیفیت به شما عزیزان ارائه می‌شود. برای کامپوزیت دندان‌های خود در کلینیک دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت کافی است با ما تماس بگیرید.

اشتراک گذاری:
Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

با ما همراه باشید

محبوب ‌ترین‌ها

دریافت آخرین خبرها
درخبرنامه هفتگی ما عضو شوید

ایمیل‌ها صرفا در خصوص آخرین اخبار، محصولات و خدمات ارسال می‌شود.

دسته بندی مطالب

فهرست مطالب
مطالب مرتبط
انواع ایمپلنت سوئیسی را بهتر بشناسیم- معرفی بهترین برندهای ایمپلنت سوئیسی در ایران

انواع ایمپلنت سوئیسی را بهتر بشناسیم- معرفی بهترین برندهای ایمپلنت سوئیسی در ایران

موضوع انتخاب برند ایمپلنت، یکی از موضوعات مهمی است که اکثر متقاضیان کاشت ایمپلنت را دچار تردید می‌کند. باید بدانید که برندهای مختلف سوئیسی، آمریکایی، آلمانی و کره‌ای ایمپلنت در بازار وجود دارد که شما می‌توانید با توجه به بودجه خود هر کدام از آن‌ها را انتخاب کنید. در بین

درمان لثه تحلیل رفته بدون جراحی - معرفی روش‌های خانگی و نکات ضروری

درمان لثه تحلیل رفته بدون جراحی – معرفی روش‌های خانگی و نکات ضروری

یکی از مشکلات شایع مربوط به لثه‌ها، تحلیل رفتن آن‌ها است که به دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد. درمان لثه تحلیل رفته به روش جراحی و غیرجراحی امکان‌پذیر است و انتخاب روش درمان به میزان تحلیل و ساییدگی لثه‌ها بستگی دارد. اگر می‌خواهید بدانید درمان لثه تحلیل رفته بدون

لیفت لثه چیست؟ بررسی مزایا و معایب کانتورینگ یا لیفت لثه

لیفت لثه چیست؟ بررسی مزایا و معایب کانتورینگ یا لیفت لثه

کانتورینگ یا لیفت لثه، عملی است که در طی آن بخشی از لثه‌های بالا برداشته می‌شود تا قسمت بیشتری از دندان‌ها در معرض دید قرار گیرد. لیفت لثه هم با اهداف درمانی و هم با اهداف زیبایی در طراحی لبخند کاربرد دارد. در ادامه این مقاله از مجله دندانپزشکی دکتر

روکش دندان چیست؟ معرفی انواع روکش دندان و مزایا و معایب آن

روکش دندان چیست؟ معرفی انواع روکش دندان و مزایا و معایب آن

دندان‌های ما همگی دو بخش دارند؛ یک بخش قابل مشاهده به نام تاج و یک بخش غیرقابل مشاهده به نام ریشه. تاج دندان قسمتی است که هنگام خندیدن، صحبت کردن و … قابل مشاهده است و هر روز با عوامل مختلفی مواجه می‌شود. اگر مراقب سلامت دندان‌ خود نباشید، تاج