لمینت دیجیتال چیست؟ بررسی مزایای لمینت دیجیتال

لمینت دیجیتال چیست؟ بررسی مزایای لمینت دیجیتال

لمینت دندان جزء پرطرفدارترین روش‌های ترمیمی در دندانپزشکی است که کاربردهای گوناگونی دارد. با این روش می‌توان مشکلات مختلف دندانی اعم از ترک خوردگی، شکستگی، فاصله بین دندانی، بد رنگی و بد شکلی را درمان و اصلاح کرد. امروزه لمینت دندان به کمک ابزارهای دیجیتال انجام می‌شود و با عنوان لمینت دیجیتال شناخته می‌شود. در لمینت دیجیتال فرآیند ترمیم و اصلاح مشکلات دندانی با بیشترین میزان دقت و در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید لمینت دیجیتال چیست و چه مزایایی دارد، ادامه این مقاله از مجله تخصصی دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت را از دست ندهید.

لمینت دیجیتال چیست؟

علم دندانپزشکی همانند تمام علوم دیگر با گذشت سال‌ها در جهت پیشرفت تکنولوژی به جلو رفته است. یکی از پیشرفت‌های مهم در این عرصه، دندانپزشکی دیجیتال است که آن را به عنوان علم نوین دندانپزشکی می‌شناسند. در این حوزه خدمات مختلف درمانی و زیبایی دندانپزشکی به کمک ابزارهای دیجیتال و نرم‌افزارهای کامپیوتری انجام می‌شوند. این مسئله باعث شده تا ترس افراد از مراجعه به دندانپزشکی به حداقل برسد و خدمات دندانپزشکی به راحت‌ترین شکل ممکن انجام شوند.

لمینت دیجیتال، یکی از بهترین نمونه‌های دندانپزشکی دیجیتال است. همان طور که می‌دانید، لمینت دندان یک روش ترمیمی است که در آن یک لایه نازک از جنس سرامیک یا پرسلن روی دندان‌ها قرار می‌گیرد و نواقص آن‌ها را می‌پوشاند. در لمینت دیجیتال دندان مراحل مختلف روکش‌کردن دندان‌ها با استفاده از ابزارهای دیجیتال صورت می‌گیرد. برای مثال در لمینت دیجیتال می‌توان قبل از شروع درمان، شکل دندان‌ها بعد از ترمیم با رنگ‌های مختلف لمینت را به صورت سه‌بعدی طراحی کرد و در اختیار متقاضی گذاشت. این امر باعث شده تا تعداد زیادی از افرادی که به هر دلیلی لمینت دندان‌هایشان را به تاخیر انداخته‌اند، با خیال راحت‌تری اقدام به این کار کنند.

بیشتر بخوانید : لمینت دندان چیست

مراحل نصب لمینت دیجیتال دندان

مراحل نصب لمینت دیجیتال دندان

مراحل طراحی لمینت دندان به روش دیجیتال، بسیار دقیق است و اندازه‌گیری‌ها در حد میکرون هستند. یعنی در لمینت دندان دیجیتال، روکش‌های لمینتی ظریف‌ترین جزئیات دندان‌ها را شامل می‌شوند. در این روش دندانپزشک قبل از شروع درمان با نرم‌افزارهای سه‌بعدی، لبخند شما بعد از ترمیم را طراحی کرده و به شما نشان می‌دهد. شما می‌توانید حتی رنگ‌های مختلف لمینت را بر روی دندان‌هایتان مشاهده کنید و راحت‌تر تصمیم بگیرید. برای این کار ابتدا از دندان‌ها و دهان یک سری عکس رادیوگرافی گرفته می‌شود. روند نصب روکش لمینت دیجیتال در سه مرحله انجام می‌شود که جزئیات این مراحل را در ادامه توضیح می‌دهیم.

جزئیات مراحل نصب لمینت

۱. اسکن دندان‌ها و تهیه قالب از آن‌ها

در اولین قدم بعد از مراجعه به کلینیک دندانپزشکی، دندان‌ها و وضعیت‌شان در دهان به کمک یک اسکنر سه بعدی به طور کامل بررسی می‌شوند. سپس اطلاعات اسکنر به کامپیوتر منتقل می‌شوند و نرم‌افزار لمینت دندان‌ها را طراحی می‌کند.

۲. طراحی لمینت دندان

تصاویر اسکنر داخل دهانی به لابراتوار مدنظر ارسال می‌شود. در لابراتوار تمامی مراحل ساخت روکش دندان به صورت کاملا دیجیتالی انجام می‌شود. تمامی مراحل اعم از تعیین فرم دندان‌ها بعد از ترمیم، کانتورها و حتی هماهنگی خط لمینت دندان با لثه به وسیله کامپیوتر انجام می‌شود.

۳. ساخت لمینت سرامیکی

بعد از طراحی دیجیتالی دندان‌ها و ساخت قالب، روکش لمینت اختصاصی دندان به کمک پرینترهای سه‌بعدی ساخته می‌شود. پرینترهای سه‌بعدی دقت بسیار بالایی دارند و ساخت روکش‌های لمینتی را در زمانی کوتاه انجام می‌دهند. به همین دلیل است که روند لمینت دندان به روش دیجیتال، بسیار سریع‌تر از لمینت دندان به روش معمولی است.

مزایای لمینت دیجیتال چیست؟

مزایای لمینت دیجیتال چیست؟

طراحی لمینت دندان به روش دیجیتال، یک روش نوین است که به بیمار این امکان را می‌دهد که مراحل درمان و تغییر دندان‌های خود را قبل از شروع درمان مشاهده کند. با این روش دندانپزشک می‌تواند برنامه‌ریزی دقیق‌تر و بهتری را برای ترمیم دندان‌ها به بیماران ارائه کند. به این ترتیب لمینت دیجیتال مزایای زیادی دارد که عبارت اند از:

  • درصد موفقیت و رضایت لمینت دندان دیجیتال بسیار بالا است و با این روش می‌توان نواقص دندانی را به بهترین شکل ممکن ترمیم و اصلاح کرد.
  • محاسبات و اندازه‌گیری‌ها در روش لمینت دیجیتال بسیار دقیق است و یک ترمیم کاملا مطابق با دندان‌ها را به بیمار ارائه می‌کند.
  • پروسه درمان با لمینت دیجیتال بسیار کوتاه‌تر از حالت عادی است.
  • درصد خطای انسانی در روش لمینت دیجیتال بسیار پایین و نزدیک به صفر است.
  • ظاهر دندان‌ها بعد از ترمیم در روش لمینت دیجیتال کاملا طبیعی است.
  • تصمیم‌گیری برای شروع درمان و انتخاب رنگ لمینت در روش لمینت دیجیتال بسیار راحت‌تر از روش معمولی است.
  • لمینت‌های دیجیتال از موادی چون زیرکونیا، شیشه و سرامیک هستند که سازگاری بالایی با بدن دارند و باعث بروز حساسیت نمی‌شوند.
  • سیستم طراحی کامپیوتری در لمینت دیجیتال به دندانپزشک این امکان را می‌دهد که یک ترمیم بسیار مطلوب و متناسب با شکل صورت، فرم دندان‌ها، رنگ پوست و رنگ دندان‌ها به بیمار ارائه دهد.

بیشتر بخوانید : لمینت دندان چقدر دوام دارد؟

روش‌های مراقبت از لمینت دیجیتال دندان

در تمامی خدمات زیبایی پزشکی یا دندانپزشکی، ۲ نکته مهم و حائز اهمیت وجود دارد. اولین نکته، مراجعه به یک دندانپزشک خوب و با تجربه که از بهترین متریال برای ترمیم دندان‌ها استفاده می‌کند، است. دومین نکته، مربوط به مراجعه کننده است، اینکه چطور و چگونه از دندان‌ها مراقبت می‌کند و تا چه حد به توصیه‌های بعد از درمان پایبند است. مراقبت‌ از دندان‌ها بعد از لمینت دیجیتال اهمیت زیادی دارد و در کنار افزایش ماندگاری لمینت، باعث حفظ سلامت دندان‌ها و لثه می‌شود. از مهم‌ترین توصیه‌های مراقبت‌های بعد از لمینت دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روزی حداقل سه مرتبه دندان‌هایتان را مسواک بزنید.
  • حتما از نخ دندان استفاده کنید.
  • مصرف خوراکی‌هایی چون سس، شکلات، قهوه، نوشابه و … که باعث تغییر رنگ لمینت دندان می‌شوند، کم کنید.
  • از مصرف دخانیات و مشروبات الکلی بپرهیزید.
  • از دندان‌هایتان به عنوان ابزار بازکردن یا شکستن چیزی استفاده نکنید.
  • اگر دندان قروچه دارید، از محافظ دندان استفاده کنید.
  • از فعالیت در رشته‌های دفاعی مثل بوکس و کاراته خودداری کنید یا در هنگام فعالیت، از محافظ دندان استفاده کنید.
  • حتما هفته‌ای یک مرتبه دهان را با دهانشویه بشویید.
  • از خمیردندان و مسواک مناسب استفاده کنید.
روش‌های مراقبت از لمینت دیجیتال دندان

تفاوت لمینت دیجیتال و معمولی در چیست؟

لمینت دیجیتال و معمولی، هر دو به منظور بهبود مشکلات ظاهری دندان‌ها و رفع نواقص آن‌ها انجام می‌شوند و نتیجه یکسانی دارند. اما استفاده از ابزارهای دیجیتال در روش دیجیتال، باعث شده تا پروسه لمینت دندان‌ها با دقت و سرعت بیشتری نسبت به حالت عادی انجام شود.

اگر می‌خواهید بدانید که لمینت دندان چقدر طول می‌کشد و خواستار این هستید که در سریع‌ترین زمان ممکن لمینت دندان‌هایتان انجام شود و طبیعی‌بودن ظاهر آن‌ها بعد از ترمیم جزو اولویت‌هایتان است، لمینت دیجیتال گزینه بهتری است. در این روش قالب دندان‌ها به کمک اسکنر داخل دهانی تهیه می‌شود و کوچک‌ترین جزئیات مربوط به هر دندان را ثبت می‌کند و باعث ساخت روکش‌هایی دقیقا مشابه با دندان‌ها می‌شود.

دیگر تفاوت بین لمینت دیجیتال و لمینت معمولی، هزینه و طول دوره درمان است. در روش لمینت معمولی قالبگیری از دندان‌ها در یک جلسه مجزا انجام می‌شود و بعد پروسه ساخت قالب‌ها ممکن است تا چهار هفته به طول بکشد. این در حالی است که قالبگیری از کل دندان‌ها در روش لمینت دیجیتال، تنها در ۳۰ ثانیه انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید : بهترین نوع لمینت دندان کدام است؟

هزینه لمینت دیجیتال چقدر است؟

شاید شما هم یکی از سوال‌هایی که ذهنتان را مشغول کرده این باشد که لمینت دندان چقدر هزینه دارد؟ به طور کلی، لمینت دندان جزو روش‌های زیبایی پر هزینه در دندانپزشکی محسوب می‌شود. در کنار این مساله، تهیه و نگهداری دستگاه‌های دندانپزشکی دیجیتال بسیار پرهزینه است. به این ترتیب هزینه لمینت دیجیتال کمی بیشتر از هزینه لمینت دندان به روش عادی است.

هزینه دقیق درمان لمینت دیجیتال با در نظرگرفتن عواملی چون تخصص دندانپزشک، تعداد دندان‌ها، نیاز یا عدم نیاز به درمان‌های جانبی، موقعیت جغرافیایی مطب و … تعیین می‌شود. پس اگر می‌خواهید هزینه دقیق لمینت دیجیتال دندان‌هایتان را بدانید، بهتر است به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید. دندانپزشک پس از معاینه دقیق دندان‌ها و وضعیت آن‌ها، نرخ تقریبی لمینت دیجیتال را به شما اطلاع می‌دهد.

تفاوت لمینت دیجیتال و معمولی در چیست؟

سخن پایانی

پیشرفت تکنولوژی تاثیر مهمی بر پیشرفت خدمات درمانی و پزشکی دارد و مطابق با آن، روش‌های نوین پزشکی نیز به وجود آمدند. دندانپزشکی دیجیتال نمونه‌ای از این روش‌ها است که باعث تسهیل و بهبود خدمات مختلف دندانپزشکی به خصوص لمینت و کاشت ایمپلنت دندان شده است. در این مقاله از مجله دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت سعی کردیم به سوالات مهم شما در مورد لمینت دیجیتال چیست پاسخ دهیم. مطب دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت، بدون شک یکی از مطب‌های پیشرو در زمینه خدمات دندانپزشکی دیجیتال است. این مطب مجهز به جدیدترین ابزارهای دندانپزشکی دیجیتال بوده و خدمات دندانپزشکی با کیفیتی را به شما عزیزان ارائه می‌کند. شما می‌توانید برای بهره‌مندی از خدمات دندانپزشکی دیجیتال، ابتدا با دکتر هومن پاک نیت مشورت کنید و با اطمینان‌خاطر بیشتری درمان خود را آغاز کنید. برای این کار کافی است اطلاعات تماس خود را در فرم موجود در سایت دکتر هومن پاک نیت وارد کنید تا با شما تماس بگیریم.

بیشتر بخوانید : آیا می توان به جای ارتودنسی از لمینت برای دندان‌ها استفاده کرد؟

سوالات متداول

۱. آیا لمینت دیجیتال درد دارد؟

خیر. همان طور که می‌دانید لمینت دندان یک روش بدون درد است و در روش دیجیتال هم بیمار دردی حس نخواهد کرد. 

۲. تعداد جلسات لمینت دیجیتال بیشتر است یا معمولی؟

زمان درمان در روش لمینت دیجیتال کوتاه‌تر از حالت عادی است و همین باعث کاهش تعداد جلسات مراجعه به دندانپزشکی در این روش می‌شود. 

۳. دوام لمینت دندان دیجیتال چقدر است؟

لمینت دیجیتال دوام نسبتا بالایی دارد و می‌تواند تا ۱۵ سال عمر کند.

۴. لمینت دیجیتال چه کاربردهایی دارد؟

لمینت دیجیتال در درمان نواقص دندانی مثل بد رنگی، بد شکلی، فاصله بین دندانی، ترک خوردگی و شکستگی کاربرد دارد.

اشتراک گذاری:
Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

با ما همراه باشید

محبوب ‌ترین‌ها

دریافت آخرین خبرها
درخبرنامه هفتگی ما عضو شوید

ایمیل‌ها صرفا در خصوص آخرین اخبار، محصولات و خدمات ارسال می‌شود.

دسته بندی مطالب

فهرست مطالب
مطالب مرتبط
فرق بین پروتز دندان و ایمپلنت چیست؟

فرق بین پروتز دندان و ایمپلنت چیست؟

یکی از بدترین تجربه‌ها، تجربه نداشتن دندان است. نبود دندان در کنار اینکه باعث زشت‌شدن چهره و لبخند می‌شود، ممکن است از لحاظ گوارشی نیز برای شما مشکلی ایجاد کند. زیرا همان طور که می‌دانید دندان‌ها وظیفه هضم فیزیکی غذاها را برعهده دارند. در نتیجه هر یک دندانی که از

راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان چیست؟ معرفی بهترین روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان

راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان چیست؟ معرفی بهترین روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان‌ها به دنبال فعالیت مخرب باکتری‌ها و رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان اتفاق می‌افتد. این عارضه با معاینه بالینی، رادیوگرافی دندان و پروب تشخیص داده می‌شود و درمان با توجه به میزان پوسیدگی و مرحله آن تعیین می‌شود. پوسیدگی دندان یکی از محتمل‌ترین مشکلات دندانی است که همه

میزان تراش دندان برای لمینت دندان-مقدار و نحوه تراش دندان برای لمینت دندان چقدر است؟

میزان تراش دندان برای لمینت دندان-مقدار و نحوه تراش دندان برای لمینت دندان چقدر است؟

آیا لمینت دندان باعث آسیب به دندان می‌شود؟ مقدار و نحوه تراش دندان برای لمینت دندان چقدر است؟ آیا لمینت دندان بدون تراش مینای آن امکان‌پذیر است؟ این سوالات جزو پرتکرارترین سوالات متقاضیان لمینت دندان در مطب دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت است.میزان تراش دندان برای لمینت دندان، جزو مهم‌ترین

لومینیرز دندان چیست؟ - بررسی کامل مزایا، معایب لومینیرز دندان

لومینیرز دندان چیست؟ – بررسی کامل مزایا، معایب لومینیرز دندان

داشتن لبخندی زیبا با دندان‌هایی سفید و یک دست، تاثیر زیادی روی افزایش اعتماد به نفس و زیبایی کلی ظاهر شما دارد. اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم، تقریبا هیچ فردی در دنیا وجود ندارد که لبخندی کامل و بدون نقص داشته باشد و قریب به ۹۰ درصد لبخندهای زیبایی که در